Trenger tips å råd. har mest trolig syke discus. :/

Jeg er som sagt en bekymret Discus eier.eldig lite erfaring med discus. Lurer på hva som kan være problemet med disse discusene. 2 av de er veldig mørke, eller av å til er de lyse i fargen men så mørkner de til. Åsså har jeg en som er orange i fargen men som er veldig styg pga masse svarte flekker. De er fra 5,5 til ca 7 cm. Kan d være syke, eventuelt kan det gå seg tilbake normalt ed naturen.?

Håper noen har gode forklaringer på hva dette kan være. Har sett på nett over allt om hva det kan være funderer på alt muli rart, nå er jeg så i vilrede at jeg trenger hjelp fort.
Discus
heisan,. de så veldig mørke ut..

når mine blir mørke er det ofte tegn på at de ikke liker vannet..

enten for surt, eller for hardt..
eller så er det tegn på at det kan være nitritt eller andre ting de er miss førnøyde med..
oftest så hjelper det med vannbytter..

bruker selv ph Kh +, og Gh /th + siden jeg har 0 Kh og 0 gh og dermed svinger ph veldig.
det liker discus ikke, Ph må være stabil for at discus skal trives,desuten liker de rent vann. holder nå mine discus i ph mellom 6.5-7.5 og de er klare og fine i fargen. Gh ligger på rundt 7-8. i et godt beplantet akvarium .


-disse fiskene griser mye i matveien mens de er små og krever riklig med foring som igjen foringer vannet lett..

så man må være svært nøye med å ha god filtrering og gode vannbytte rutiner.

andre ting discus ikke liker er feks stress fra andre fisker,eller andre discus.
de kan være noen ordentlige bøllefrø, og finner altid en eller flere som ender som hakke kyllinger. så det må man være obs på.

når det gjelder sykdom er det ofte gjelleorm som plager discus,og det ser man ofte teng på at de blir mørke i fargen og puster med et gjellelokk og gjerne rykker med hodet og legger en finne inn mot siden.


har du målt vannet ditt?? ph, gh,kh, nitritt, nitrat etc etc.. det er viktig å ha slikt på stell elelrs blir de lett mørke og triste i fargene og dør sakte men sikkert.
Ja har målt vannet å det er ok. Bytter vann hver dag for som du sier de griser veldig mye. Men har lagt merke til det at en av de mørke har hvit avføring. Å den orange får sånn lang avføring, lang trå.! Kan det ha noe sammenheng med gjelemark? Å puster litt fortere en de skal, har observert at de gnir seg mot ting å at de kan ha en tendens til å legge ene finnen inn mot kroppen+ at d puster av å til sånn at det ser ut som den ene gjelen er klistret sammen. Men har lest at det også kan være vanne de mistrives med... Har prøvd å måle alt mulig nå på vanne å finner ut at det er helt ok. Men det at vanne er litt for hardt eller bløtt hva betyr det å va kan jeg gjøre for å få det som det skal bli da? Hva kan jeg gjøre. :S
Hvit avføring er tegn på flaggelater, det er ofte en sekundær sykdom.
Men for og hjelpe deg mer så må du legge ut hvilken vannverdier du har, temp, stort karret er, hvilken pumpe du har.
Kort sakt du må legge ut mye mer info viss du vil ha fornuftig hjelp, eller så blir det kun synsing.
Men hvit avføring=flaggelater.
Da har jeg testet vanne, legger til bilder jeg tok av testingen. Åsså har jeg tatt bilde av den type pumpe jeg bruker. Tempraturen jeg har i vanne er 29 grader, å akvariumet er 120 l. Bruker luftepumpe med lufte stein å har to røtter oppi akvariumet. Det er 7 Discus oppi å to små maller.

Har lagt merke til at det vokser litt grønne alger på bunnen, åsså er det akurat som det har kommet nå rødt greie på glasse !
bilde av pumpa
jeg har ikke så peil på discus. men med den pumpa, 120liter og 7 discus trur jeg ikke du kan få de til å trives

tror det blir for lite filtreing samt for lite liter med vann
ok her var det litt å ta i ser jeg,. algevekst kommer ofte av at det er lite planter til å ta opp nitrat, dermed benytter algene seg.
noen alger trives veldig godt i hardt vann.
discus liker seg best i vann nede i den grønne delen av farge skalaen mellom 6-7 i ph.
har du antydning på nitritt ???
og mye utslag på nitrat?

skaff deg mere planter og prøv å senke ph noen grader å se.

ph senkning må gjøres litt over tid
filathor
ok her var det litt å ta i ser jeg,. algevekst kommer ofte av at det er lite planter til å ta opp nitrat, dermed benytter algene seg. noen alger trives veldig godt i hardt vann. discus liker seg best i vann nede i den grønne delen av farge skalaen mellom 6-7 i ph. har du antydning på nitritt ??? og mye utslag på nitrat? skaff deg mere planter og prøv å senke ph noen grader å se. ph senkning må gjøres litt over tid


Det er ikke mye utslag på nitrit å nitrat nei, hvis du så bildene over. Men tror du d første jeg må gjøre er å kjøpe meg flere planter for å senke ph litt? Tror du problemet med discusene er at de mis trives pga ph/ forlite planter? 3 av de minste discusene ser ut til å ha d fint. De spiser å flytter på seg. Mens de andre står bare i bakrunn å sturer.. :/
Hva gir du dem av mat? Det ser ut til at de er dårlig utviklet. Tynne med merkelig fasong.
Pumpa er altfor liten. Burde ha ei stor utvendig pumpe.
Er nok altfor liten plass for at de skal kunne utvikle seg godt nok.
Så mange diskus burde ha et akvarie på ca. 500liter eller mer, og da burde pumpa kunne ta minst dobbelt så mye, altså ei pumpe som passer til 1000liters akvarie.
ja det skader ikke å ha mye mere planter de tar seg av nitratet,. men det viktigste er å ha en stabil ph,og riktig KH og Gh.

husk på at du skal ikke ha nitritt i det hele tatt ikke en liten prikk av det
Kine Kristine
Hva gir du dem av mat? Det ser ut til at de er dårlig utviklet. Tynne med merkelig fasong. Pumpa er altfor liten. Burde ha ei stor utvendig pumpe. Er nok altfor liten plass for at de skal kunne utvikle seg godt nok. Så mange diskus burde ha et akvarie på ca. 500liter eller mer, og da burde pumpa kunne ta minst dobbelt så mye, altså ei pumpe som passer til 1000liters akvarie.


Jeg forer de med Tetra Diskus, Oksehjerte og Kalkunhjerte+ mygglarver. Men som sagt de spiser jo nesten ikke nå. Det er kun de 3 minste som spiser.
Jeg har kjøpt meg et akvarium på 420 liter med utvendig pumpe men har ikke fått det enda. Får det mest sansynlig i løpet av slutten på mån eller begynnelsen av neste mån. Men det må vel kjøres inn først før jeg tar det i bruk. I ca 4-5 uka
Har hørt at det er mange som nå har slitt med parasitter på diskus, og å behandle dem.
Har du hatt de lenge?
Kine Kristine
Har hørt at det er mange som nå har slitt med parasitter på diskus, og å behandle dem. Har du hatt de lenge?


Jeg har hatt de ca 1 måne. Kjøpte de av Stendker!Hos Betines Discus
Den gule discusen har noe som heter sot/pigmentflekker. Det er ikke sykdom/farlig, det er noe som kommer på slike fargevarianter.

Hvilke temperatur holder du dem i?
Hvor mye vann bytter du hvor ofte?
Så de likedan ut når du kjøpte dem for en mnd siden eller har det kommet plutselig?
MariaT
Den gule discusen har noe som heter sot/pigmentflekker. Det er ikke sykdom/farlig, det er noe som kommer på slike fargevarianter. Hvilke temperatur holder du dem i? Hvor mye vann bytter du hvor ofte? Så de likedan ut når du kjøpte dem for en mnd siden eller har det kommet plutselig?


Jeg har 29 grader i akvariumet. Jeg bytter vann hver dag, ca 20-25% vannbytte hver dag.
Jeg mener de så likedan ut da jeg fikk de ja. Har aldri hatt discus før men trodde de skulle se slik ut jeg. Siden jeg har kjøt de av en så kjent og bra leverandør som Stendker!Hos Betines Discus. Åsså vet jeg liksom ikke hva som er normalt at de spiser så jeg har no vært sikker på at de har hatt det bra jeg. Men det vet jeg da som sagt sikkert ikke.
Det som er litt snedig er at jeg la merke til nå når jeg bytta vann etter at de fikk en dose med kalkun hjerte. Så ble de mye lysere i fargene å kvikere. Puster med begge hjellene gjør de også nå. Men sliter med matlysten enda. Hmmmm... :S
Discus
de skal puste rolig og være lyse og klare i fargene. kvikke i humør og omtrent kome vimsende til vannflata når det er foring.
det er helt normalt at de skifter litt pust etter foring da fordøying krever litt ekstra.

det filteret du har er nok i det minste laget for så mange discus.
foressten så har jeg 2 utvendige e heim filter + et innvendig filter,. og selv det er litt lite syns jeg. da de griser fært mye..
mine har lagt sitt hat på vannbytter,. det liker de definitvt ikke. men det går ca 30 40 minutter så er de normale igjen..

så få deg tilstreklig filtrering. ha vannkvaliteten god heletiden, vanbytter minst 1 gang i uka, 30-50 %

ph GH og Kh må være stabi, 0 nitritt.. og litt nitrat er ok men får man mye utslag så er det planter og vannbytter som trengs.
får man BGA og grønnalger og rødalger er vannet ikke discus vann,..


filathor
de skal puste rolig og være lyse og klare i fargene. kvikke i humør og omtrent kome vimsende til vannflata når det er foring. det er helt normalt at de skifter litt pust etter foring da fordøying krever litt ekstra. det filteret du har er nok i det minste laget for så mange discus. foressten så har jeg 2 utvendige e heim filter + et innvendig filter,. og selv det er litt lite syns jeg. da de griser fært mye.. mine har lagt sitt hat på vannbytter,. det liker de definitvt ikke. men det går ca 30 40 minutter så er de normale igjen.. så få deg tilstreklig filtrering. ha vannkvaliteten god heletiden, vanbytter minst 1 gang i uka, 30-50 % ph GH og Kh må være stabi, 0 nitritt.. og litt nitrat er ok men får man mye utslag så er det planter og vannbytter som trengs. får man BGA og grønnalger og rødalger er vannet ikke discus vann,..

Hvordan er det hvis jeg setter på en utvendig pumpe som er ny da? Går det greit eller skulle den ha blitt kjørt inn på et vis før jeg setter den på akvariumet som discusene er i.?
Ska kjøpe planter i morgen. Åsså skal jeg sette på en innvendig pumpe til nå. Håper algene gir etter med nye å flere planter da.
Her var det litt og ta tak i.
For det første skal du ha 7 diskuser i vekst i et 120 l karr så burde det ha vært BB-kar, da det er mye lettere og holde nitraten lav i.
Diskuser i vekst krever 5-8 foringer om dagen og med kraftig for, som bl.a oksehjerte og da har desverrte ikke det lille innvendige filteret du har en mulighet til og klare rensingen av vannet.
Så dette er en kanske vanlig start, litt for lite kunskap om diskuser og stort pågangs mot, ikke ta det negativt prøver bare og lære det litt grunnleggende om diskus hold.

Før man kjøper diskuser så må man først ha et stort nok karr med god nok filtrering, og ikke minst, det må være skikkelig innkjørt.
Har man ikke de tingene så vil man garrantert møte problemer med diskus holdet, diskus er jo en ømfintelig fisk, som sturer så fort vi akvarister gjør en liten "feil".

Så får å ha noen mulighet her så er det og finne ut diagnose, fikse den, samtidig som man må holde gode og stabile vannverdier, med det utstyret du nå har i drift så er det kun massive vannbytter som hjeller, og når man bytter mye vann så må man også passe på at vannet man bytter har like vannparameter som det man bytter ut.
Diskus sturer nesten garrantert viss noe er litt "feil".

Blir lettere og holde diskus når du får ny karret ditt på 420 l med utvendig filter, bare kjør det inn godt før du setter inn diskus, og får å hjelpe nye karret/filteret i gang, så bruker du guffe fra det innvendige, da speeder du opp innkjøringen litt iværtfall.

Ikke gi opp selv om du går på en smell nå, diskus er en utrolig fasinerende fisk, når den har opptimale forhold, de har personlighet.
Men små diskuser fra 5-9 cm er de vanskeligste og holde, dette pga. massiv foring, masse vannbytter, krever endel kunnskap av akvaristen i forhold til vannbytter, store vannbytter kan føre til forandringer i vannverdier og det tåler diskusen dårlig, så vannet du fyller i karret må ha like vannparameter som det du tar ut.
Bedre med stabile og "feil"vannparameter enn jojo verdier(dvs forhandrer seg hele tiden), men det beste stabile og riktige forhold, diskusen tåler og gå i høy ph, men trives mye bedre i ph fra 7 og nedover.
Trøst deg med at når ferskvannets konge er utvokst ja da finner du ikke penere fisk, da lever diskusen virkelig opp til konge navnet.

Gikk på endel av "nybegynner"feilene selv for rundt 5 år siden, men lærte mye av det.
Viktig som nybegynner diskus holder er(mener jeg), fin en diskus eier som har litt erfaring og får til diskus hold, hør på han fram til du får erfaring, viss du skal høre på alle rådene du får på et nettforum så må du sortere de rådene med kritisk blikk.
Men søker du på diskus eiere her inne og leser profilen deres så er det endel voksene mennesker med adskillige år som diskus eiere, hør ofte på de folkene.
Gjør du det grunnleggende riktig så er diskus hold en fryd.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap