For høyt nitrat

Jeg finner ikke et godt svar på dette i artikkelsamlingen, så derfor spør jeg her:

Jeg har hatt nitratverdier på 12,5 mg/l helt fram til målingene sist fredag (akvariet er nå 2 mnd gammelt). Da målte jeg 25 mg/l. Byttet 50% vann da, men måler nå igjen 25 mg/l. Vet at det ikke nødvendigvis er skadelig for fisken, men kan gi et algeproblem. Måler nitritt på 0. Bør jeg ta et ekstra vannskift på grunn av nitrat-verdien, eller er det greit å la det være?

Hva kan det skyldes at det har kommet mer nitrat nå? Har redusert foringa kraftig de siste dagene, etter å ha målt svakt utslag av nitritt på fredag (0,05). Jeg skjønte da at det å slippe ned en malletablett etter lyset hadde slukket om kvelden, nesten hver kveld, ble i overkant når jeg i tillegg foret flakfor på dagtid... Spesielt fordi jeg kun har en liten ancistrus.

Ser at vannet har et brunskjær, antar at det skyldes enten den halve kokosnøtta som ble satt ned i forrige uke, eller den mørke mopani-rota som ble satt ned uka før. Det skal vel ikke ha noe med nitraten å gjøre?

Noen som kan gi meg tips til hva jeg bør gjøre for å senke nitratverdien, eller heller for å hindre den i å stige?
skift vann helst 50% hver dag fram til du ser at det bedrer seg, ha en mat-fri dag i uka som du ikke gir noe mat på, og hvis du bare har en ancistrus kan du gi den agurk som du tar ut av akvariet etter et døgn. da jeg hadde ancistrus foret jeg med 1/4 malletablett 5 dager i uka og hadde matfri to dager.
25 mg/l i nitrat tyder på at det er mye som nedbrytes i karet. Det kan være hva som helst av biologisk nedbrytbart materiale, alt fra trerøtter til fiskefôr og fiskeavføring samt visne planteblader osv.

Har du med egne øyne sett at Ancistrusen din faktisk spiser den tabletten du slipper nedi hver kveld? Eller kan det være at mesteparten av den går til spille?
Du kan forsøke å gi en halv tablett istedet, dersom du ser at den spiser på tabletten. Bruk lommelykt og spioner i mørket

Det er ingen grunn til panikk enda med et nitratnivå på 25 mg/l, ikke i et vanlig selskapskar. Litt mere panikk ville jeg kanskje hatt om jeg var diskus-eier og fant en slik måling, eller om det var i et kar proppfullt av skjøre yngel.
Det holder om du tar f.eks en fjerdedel av vannet og bytter vann kanskje annenhver dag. Det burde hjelpe, hvis du kutter ned tablettfôringen til det halve også.

Hjelper ikke det i løpet av få dager, må du anta at det er noe annet som ligger og forurenser. Jeg vet ikke helt hvordan disse mopanirøttene påvirker vannverdiene, men de farger helt klart vannet. Jeg har bare hatt den type røtter en gang, og måtte hive dem ut til slutt for vannet ble helt kaffefarget

PS! Mye slam og guffe i filteret som ligger og brytes ned, vil også påvirke nitratnivået.
Det jeg har sett, er at når jeg forer med malletablett på dagtid, så er det fiskene som spiser mest og ancistusen minst. Det går ikke noe til spille, alt blir borte. Når jeg har gitt den i mørket, er den også borte i løpet av en times tid, Honningguramien tar ikke fri selv om det blir mørkt, ser det ut som. Jegersneglene blir også aktive når lyset går av, og liker slikt for.

Jeg har ikke visne blader som jeg kan se. Filtervatten på toppen av Juwelsvampene ble byttet i helga. Den var brun, men hadde ingen blader på seg. De bladene som Honningguramiene (?) river løs og som setter seg i innsuget på filteret, tar jeg bort når jeg ser dem. Bør jeg ta ut blåsvampene og skylle dem? Jeg har god vannstråle på utblåsningen og har ikke lyst til å røre svampene sånn egentlig. Bedre med nitrat enn nitritt, for å si det sånn!

Jeg har hatt en mopanirot i karet siden oppstart, men har nå to. De er ganske små, men den siste som kom nedi er veldig mørk. Jeg kokte den et par timer for å få ut mye farge, men ser at et definitivt er mer igjen. Vil andre sorter røtter farge vannet mindre? Siden problemet kom etter at den siste kom ned, kan det selvfølgelig være den som er problemet.

Jeg har satt 15 liter vann til lufting og temperering og skifter vann i kveld når det har fått en bedre temperatur.
Jeg kom til å tenke på en annen ting mht brunfargen du nevner pga mopanirøttene.

Farge på akvarievannet kan gjøre at man "lures" litt mht vannverdimålingene, da fargeresultatet kan "ødelegges" av brunfargen. Så i virkeligheten KAN det hende du ikke har så mørk oransje resultat som du tilsynelatende får?
Det er selvfølgelig en mulighet. Spesielt fordi dette er en Tetra-test (svindyrt kjøpt som sylfersk akvarist - i en butikk... Dobbelt så dyrt som Aquamanias!), så da får jeg ikke sammenlignet.

Sånn ser det forresten ut i karet nå. Lite alger (kun litt på bladene på den bakerste planten til venstre), mye planter (som vel burde tilsi at de tar opp nitrat?) og så den evinnelige skoen som ikke passer inn... Men den er nå engang min datters stolthet. Røttene er ganske små i forhold til akvariet, men den mørke er jo veldig mørk.
Jeg sjekka vannet mot et hvitt ark nå, og selv om det ser ganske misfarget ut i karet, så er det ikke lett å se den misfargingen mot et hvitt ark. Så det er nok en reell orange jeg får på testen :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap