Koi i naturlig dam?

Hei
jeg har akkurat meldt meg inn i forumet, i håp om å få svar på noen av mine "damspørsmål"

jeg bor i nærheten av gjøvik. Her eier familien min en ganske stor eiendom av dyrket mark og skog. I dette området er har noen i familie laget en liten dam for kosens skyld. Det renner en liten bekk uti damen også. Damen er ca 5 meter bred og 5 meter lang, og dybden er i dag ca 70-80cm. Jeg har planlagt å "bygge ut" dammen så den blir litt lengere og bredere, samtidig som den blir litt dypere, kanskje oppimot 2meter noen plasser i dammen. "hovedspørsmålet" er da: Går det an å ha koikarpe i denne dammen? evt hva må til for at det går an?

mvh
Even Eriksrud
Utsetting av fisk
er Ulovlig..

-når det er et inløp fra en elv,bekk til dammen kan fisk rømme oppover eller nedover elven. dermed er dette ulovlig.

dessuten må man ha byggtilatelse for å lage dammer som er så store å dype, samt de må sikres etter alle kunstens regler.

hvis du ska ha fisk i denne dammen, må den være rømmnings sikker,og ikke ha tilknyttning slik at evt sykdommer kan spres videre i elve systemet.
Riktig at det ikke skal renne vann igjennom.
For å ha gullfisk eller koi må du ha en "lukket" hagedam.

Kan du ikke grave den bekken utenom dammen da ?
nei dessverre, det blir nok litt vanskelig..
Men jeg kom på en ting til jeg har et mur basseng i hagen som er ca 1x2meter. det er ikke noe bunn på "bassenget" så om jeg prøvde å grave så det blir ca 1,5 - 2 meter dypt. så ha på en presening i bunn. Koble til filter og pumpe, samtidlig som jeg putter sand og steiner samt noen planter oppi der. Vil det da gå an å ha koi og/eller gullfisk?

Mvh
Even Eriksrud
Det hørtes ut som en god ide Even.
Planlegg litt rundt filtreringen så du får dette til på en pen måte.
Det er liksom ikke så pent med en stor plastbeholder stående synlig på damkanten.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap