Innførsel av fisk fra utlandet

noen som vet hva slags regler som gjelder?? Fra Sverige/USA
krabbene er litt i grå sonen når det gjelder forbud..

de er pr dags dato ikke forbudt. men Imazo har end el trøbbel med å sende de til norge. fordi mange hos tollvesen lager trøbbel.
fordi i lov texten er alle krepsedyr forbudt innført untatt reker .

legger ved en lenke her




forskriften omhandler:

Astacidae, Parastacidae og Cambaridae
-
-som alle er krepselignende dyr og reker er også slike, men befinner seg i et smutthull i loven siden de er av en annen underfamilie en krepsene.

Systematikken til dyrene er bygget opp i rekkefølgen, rike-rekke-klasse-orden-famile-slekt-art

Alle krepsdyr (storkreps og hummer, krabbe og reker) tilhører ordenen Decapoda (tifotkreps).

-Ordenen decapoda er videre delt inn i underordener (det lovteksten kaller infraorden).

-Kreps og hummer fra fersk og saltvann, tilhører underordenen Astacidea, mens reker tilører underordenen Caridea.

-Krabber tilhører underordenen Brachyura.

Reker skiller seg fra andre tiforkreps ved at de kan svømme.

-De andre er krypende.

-Krabber skiller seg ut, ikke bare pga. de tydelige fysiske forskjellene som vi alle kan se, men de har også indre befruktning. Reker og kreps/hummer har ytre befruktning slik som de fleste fisker har.
Plussmedlem
filathor
krabbene er litt i grå sonen når det gjelder forbud..

Krabber er heller ingen fisk.
Har du bommet på tråden?
Var det hit du skulle?
looomis da,. må da lese sammenhengen..

reker og krabber har ytre befruktning slik de fleste fisk har,.

men tok den nok,.

thihi
det var skive bom ja! må ta en pause , sitte jo å niglor, å leser til krampa tar meg så den kom nok feil.. unskyld
okey.. så for å føre inn noen stakkars guppyer fra det store utland er ikke så lønnsomt med andre ord.
Nei. Hvis det var "lønnsomt" eller noen spesielt enkel affære å gjøre, ville nok folk flest (akvarister, altså) innført og importert selv. Hvorfor kjøpe på den lokale sjappa med det dårlige utvalget da, når man "enkelt" hadde kunnet få sendt fisk fra hele verden og attpåtil at det hadde lønnet seg?

Det er egentlig noe som sier seg selv
jepp så sant så sant
Å importere fisk for videresalg er relativt omfattene og her er det nok greit å få hjelp av noen som har gjort dette tidligere eller betale et firma for hjelpen.

Men å kjøpe noen akvariefisk for eget bruk i eu land og ta med hjem, tror jeg er lov? uten innmelding til mattilsyn eller helseatest på fiskene. ??

omtrent det jeg lurte på ja... jeg mener,hvis jeg finner noen utrolig fine scalarer i charlottenberg feks.. da kan jeg ikke kjøpe dem og ta med hjem???
Plussmedlem
Ja, bare ta de med.
Jeg har linket til trådene tidligere, men jeg kan gjøre det igjen...

Fra Tollvesenet.
Akvariefisk kan fritt innføres fra EU/EFTA-land
Tropiske akvariefisk kan fritt innføres til Norge fra EU/EFTA-land. Reisende skal uoppfordret forevise dyr og dokumenter for Tollvesenet ved grensepassering. Kontakt Mattilsynet for nærmere informasjon om veterinærbestemmelsene for innførsel av tropiske akvariefisk fra land utenfor EØS, samt tempererte akvariefisk.

oki, takk.. fått det med meg nå tror jeg litt kjedelig å måtte stoppe og vise frem fisk i 20 blå kanskje. hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap