Når skifte lyspærer..

når skifter man lyspærer?

kan man bare kjøpe vanelige t8 lyspærer i en lampebutikk? eller lønner det seg og svi av masse penger i en (dyr)ebutikk
Ja....
ja det er lysrør jeg mener... det gikk litt fort i svingene...
Mange av dagslys-rørene i dagligvarebutikken egner seg ikke for akvarieplanter. De gir ikke riktig type lys for dem til å vokse godt i. Har man planteløst akvarium (kun stein f.eks.) spiller det ingen rolle hvor man kjøper rørene, men har man akvarieplanter man vil holde liv i, så bør man velge rør som gir et riktig plantelys (Kelvin, Lux og RA er stikkord)

Men det finnes jo rimelige lysrør for akvariebruk også. Man må ikke betale 200-300 kr pr lysrør
Et rimelig rør som gir grei plantevekst (ikke supert, men greit nok) er
Osram 965. Det koster ca en hundrelapp hos Webzoo, og jeg bruker det i flere av akvariene mine som har 18 watts rør. Noen ganger kombinerer jeg det med et Original Tropical eller et Natural SunLight (begge fra Arcadia). Det koster noen tiere mer enn Osram røret, ca 130 kr.
"Natural Sunlight" har gulhvitt lys, mens "Original Tropical" har rosaskjær i lyset.

Man bør skifte lysrør omtrent en gang pr år. Jeg merker hvert armatur med en liten post-it lapp, der jeg skriver når rørene ble skiftet. Siden jeg har 16 akvarier, må jeg ha en form for system, så jeg vet når det er på tide å bytte rør neste gang. Jeg skifter dem etter et års bruk.

Lysrør avgir en type lys som plantene kan nyttiggjøre seg, men dette lysutbyttet svekkes over tid. Lysrøret slutter å fungere optimalt lenge før det faktisk slutter å virke! Så selv om lysrøret lyser slik at vi kan se det, kan det være gammelt og utbrukt for plantenes del. Derfor skifter man en gang årlig, slik at plantene får best mulig lys.

Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap