Syk neontetra? eller bare feit?

Oppdaget akkurat at den ene neontetraen min har skikkelig "bollemage". Jeg ser på fiskene mine hver dag, så jeg er rimelig sikker på at dette problemet må ha dukket opp over natten. Partiet mellom "halsen" og brystfinnene virker helt oppblåst. Noen ideer om hva dette kan være?

Alle verdiene i tanken er normale og stabile, tetraen går i en stim på 12 kjøpt for 2-3 uker siden. Han er den minste i stimen, men virker ellers helt frisk. Spiser som normalt.
Prøver med et litt større bilde. Bollemagen kommer ikke så godt frem på bildene, men er ganske iøyenfallende i vikeligheten.
Er nok gravid!
den er nok gravid...

vil bare nevne at det er neontetraer som ikke har sluppet eggeen siden og de har sprukket!

ps: yngel er svært vanskelig og få til og vokse opp...
Inaktiv bruker
Den er nok ikke gravid nei. Selv har jeg en stim på 10 neontetra, og det hender iblant(særlig med de minste) at magen deres svulmer opp. Dette hender spesielt når jeg mater dem. Ettersom Neontetra er relativt små fisk, skal det ikke mye til for at litt flakfor skal gi dem en liten ''kule'' i magen.
Dette er ellers etter min erfaring ufarlig, men det kan være smertefullt for fisken. Jeg anbefaler at du heller mater fisken med små måltider flere ganger til dagen.
Det skal mye til for å drive oppdrett med disse tetrafiskene, og i likhet med kardinaltetra er neontetra ganske vanskelig å få yngel fra. Fisken i dette tilfellet ser uansett for ung ut til å legge egg.

- Lykke Til !
Å tusen takk. Så ikke før nå at jeg hadde fått svar. Jeg forer litt mat 2 ganger om dagen. Syns egentlig tetraen får i seg veldig lite mat (har 4 grådige guppy og en betta som spiser det meste), men jeg tror uansett på deg, da magen var borte neste morgen. Jegla i dag merke tik en annen tetra med litt stor mage, så regner med det må være foret som gjør det. Tror nok de er for unge for egg.

Kan det hende at de blir stresset av de andre og overspiser?? Noen tips for foring av neontetra slik at de andre ikke spiser alt først? Vil de spise fòr som synker?
Hva slags fôr bruker du? Husk at en del fiskefôr sveller ganske mye når det blir bløtt. Kanskje den tar en bit som er litt i største laget og så sveller det opp.
Mygglarver, pellets og flakfor. Prøver å fore alle med noe som passer dem. Bettaen spiser KUN pellets. Liten raring den karen. Han overser alt annet. Tetraen har en tendens til å ta pelletsen også, noe jeg tror er problemet. Det er nok for stort for dem, da de holder det i munnen, spytter det ut og så tar det på nytt igjen. Ser for meg at de sluker det helt da de ikke kan tygge det!?
Inaktiv bruker
La meg si det sånn ' du skal ikke bekymre deg for at disse tetraene får i seg for lite mat. Du bør tvert imot bekymre deg over det motsatte hvis det skal være noen bekymringer. Fiskene du har i akvariet finner som regel noe småtteri i akvariet som de kan spise, men samtidig er det viktig å tenke på at dersom tilgangen deres på mat er veldig stor, vil de faktisk ofte spise til de dør.

- Noe du kan gjøre, spesielt når du skal mate med flakfor er å knuse flakforene til de ses omtrent som støv. Jeg bruker denne metoden når jeg mater mine neontetra, og det pleier som regel å gi gode resultater.

- Det du også kan gjøre er at du mater dem litt og litt rundt 3 ganger til dagen. Akkuratt som vi mennesker anbefales å spise litt flere ganger til dagen, enn heller å spise mye få ganger om dagen kan dette prinsippet brukes på fisker.

- Alt i alt kan jeg vel si at overforing er mer vanlig enn man skulle tro i denne hobbyen !

Sorry for sent svar, og lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap