Hvor tjukt sandlag skal jeg legge?

Jeg har fyllt mitt nye Rio 125 med sand og vann i dag. Har bare hatt oppi en sekk med biltemasand (16 kg) nå, men føler at det er litt lite? Blir det veldig kompakt dersom jeg legger for tykt lag, eller kan jeg trygt ta 1/2-1 sekk til?

Er det noen planter som erfaringsmessig trives dårlig i sand? Tror ikke jeg skal legge gjødning rundt plantene, for blir det som da jeg startet 63-literen så blir det endel flytting rundt...
Hvor mange cm bygger sanden i karet nå?
Jeg personlig synes ca 5 cm med sand er bra,da har plantene godt feste og uten at jeg noe bevis for det så holder vannverdiene seg bedre.
Som om sanden på en måte er et filtrer den også..

Mine planter liker sand mye bedre enn grus.
5-10 cm er passelig for de fleste plantene.
om sanden blir kompakt, så skaff deg noen sandsnigler.. de funker utmerket..

har det selv og sand og planter er strålende flott
Tror sandlaget er fra 5 cm nå. Har tenkt å legge det litt i ulik tykkelse, men klarte ikke ha hendene i vannet i går rett etter påfylling. Har fylt på 1 og 1/2 sekk.

Første sekken ble fylt på før vannet, og vannet var ganske klart etter påfylling. Så fylte jeg på neste halve sekk etter at vannet var i, og vannet er enda ikke klart... Håper ikke alt legger seg i pumpa, som står og går (gikk ikke under påfylling)!
For å være helt sikker på at sand ikke går i pumpa,så kan du slå av pumpa noen minutter mens du heller i sand.Da legger de tyngste kornene seg på bunnen og ikke i pumpa.
Det høres ut til at det har gått greit hos deg..
Pumpa var av mens vi fylte og i en times tid etterpå. Er jo ikke så nøye så lenge karet er tomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap