Stine Sofie's akvariehjørne (side 15)

Oj, den reolen var ikke akkurat billig nei, men det er jo greit å ha en drøm

Artig å høre at det har vokst opp såpass mange smykketetra.
Mine marginatus har lekt i to dager på rad nå så nå håper jeg på yngel
Har ikke du fått tak i ganske mange spennende nannostomuser også?
Som du kan drive oppdrett på...

Ja du får prøve videre med coryene dine og prøve å få fram et litt større kull

Du får ha et godt nyttår i lige måde
Tobias O
Artig å høre at det har vokst opp såpass mange smykketetra. Mine marginatus har lekt i to dager på rad nå så nå håper jeg på yngel ;) Har ikke du fått tak i ganske mange spennende nannostomuser også? Som du kan drive oppdrett på... ;-)


Ja, det er riktig. Sitter i dag med N. mortenthaleri, N. nitidus, N. beckfordi og to varianter av N. marginatus (både røde og gule, i basen finner du bilder av de gule som er lagt ut av Tom C). Har ikke mange av hver, siden målet er å drette opp en stim på egenhånd. Jeg fikk bare verktøyet for å starte opp

Har nettopp fått meg kjæreste, så jeg har litt andre ting å drive med om dagen, men kjenner at det klør i fingrene etter å starte oppdrett på Nannostomus.

Godt nyttår til deg også Espen, og alle andre som titter innom
I dag har jeg tatt et skikkelig tak i akvariehjørnet! Siden november har jeg latt akvariene forfalle litt, har bare blitt noen kjappe vannbytter, litt etterfylling av vann og å slenge oppi litt fôr. Det har resultert i mye alger og møkk, og akvariene har ikke sett ut i måneskinn. I dag har jeg stått bøyd over karene i 4 timer, og luket, tatt grundige og store vannbytter, ommøblert og mye mer.

Har fått flyttet litt rundt på filtrene også, siden jeg hadde et hang-on-filter fra Eheim hengende på frontglasset på et av karene. Fluval 2+'en som var i karet sluttet plutselig å stoppe en dag, og da måtte jeg bare ta det første filtret jeg fant. Det er limt på en planke bak dette karet (Silje, hvis du ser dette.. Hvorfor er den der egentlig?), så det fungerer ikke å henge på noe filter på baksiden. Luka til karet ble derfor stående rett ut, og man fikk lysstoffrøret mitt i trynet når man satt i sofaen.

Så nå er hang-on-filteret bytta plass med Fluval 3+'en i nabokaret. Har også fått plantet om litt, i karet med Corydoras sp. Green Laser får jeg nemlig ingen planter til å vokse. Ikke engang andematen trives. Nå har jeg slengt oppi en god dose Hydrocotyle, hvis den ikke overlever der begynner jeg virkelig å lure... Hydrocotyle tåler jo nesten mer enn andemat.

Jeg gikk tom for vann når jeg var på det siste karet i reolen, så det lille akvariet får vente til i morgen. Skal også få satt opp 43-litern, får bare håpe at bordet tåler det... Planen er å teste ut Nannostomus-oppdrettet som bare har blitt utsatt. Planen er å starte opp karet med litt sand i bunnen, filter, varmekolbe og hornblad. Jeg skal også prøve å senke PH med torv i dette karet.

I første omgang er det N. marginatus (Rio Sashita) som skal i ilden. Jeg har drettet Nannostomus marginatus før, dog den vanlige, røde varianten, men ikke med vilje. Men de har formert seg godt i karene her, og jeg kan ikke tenke meg at den gule varianten fra Rio Sashita kan være noe særlig vanskeligere. Hvis forsøket er vellykket vil jeg fortsette med noen andre Nannostomus (enten N. beckfordi eller N. nitidus), før jeg til slutt prøver meg på oppdrett av N. mortenthaleri.

Målet er å klare oppdrett på sistnevnte, og jeg vil gjerne ha en hær av dem. De er så fantastisk vakre, og jeg vil ha flere enn tre av dem. 300-litern hos pappa har blitt satt på vent til han får flytta igjen, men planen er fortsatt å ha en god stim med N. mortenthaleri i dette.

Midt oppi dagens akvariestyr fikk jeg noen gode overraskelser. A. borellii har ikke gitt opp, og jeg så minst to yngel som var på i underkant av en centimeter. I tillegg fant jeg tre yngel av CW021 på ca. 1cm.

Så ja, det er faktisk liv i meg. Jeg er ikke så aktiv på forumet som jeg var, men jeg har bare gått litt lei. Dere er ikke kvitt meg enda
CW021 er i full sving igjen, her skal det legges egg! Jeg orker ikke å plukke noen nå, Nannostomus kommer først. I går lekte jeg meg en del med speilvendt objektiv, etter tips fra Rita Revestrek i hennes personlige akvarietråd. Knallgøy! Sleit litt i starten, og siden jeg er latterlig dårlig på lukkertid og blender tok det tid å få til greie innstillinger. Fikk et par knallfine bilder av A. borellii, men de ligger på den andre pc'n. Skal få lagt dem ut senere i dag.

Etterpå skal jeg opp på Kløfta og kjøpe fisk og kar. 18,5literskaret på pulten skal byttes ut med en 28L. Det er litt trist å fjerne det lekre karet, Cocoon fra Aquatic Nature, men etter LOAK's storauksjon er det nok noen andre som får glede av det. Jeg trenger flere liter...

I 28L skal B. brownorum-hannen flytte inn, det er jo tross alt plassen hans. Forhåpentligvis skal han få seg en dame snart også. I tillegg blir det noen Corydoras pygmaeus og Boraras brigittae. Litt usikker på antall enda, må se det an når jeg skal kjøpe. Det blir et typisk Stine-kar med Biltemasand, noe flyteplanter, litt mose, røtter, eikeblader og orekongler, med svært lite vekt på utseendet. Her skal fisken trives, jeg har aldri bedt om å få se dem konstant. De dukker opp uansett

Gleder meg som en unge, det er alltid så gøy med nye fisker i hus!
Jeg venter spent på resultatene av speilvendt objektiv, det høres jo helt vilt ut men det fungerer skikkelig bra bare man får til innstillingene og klarer å holde det stille
God tur til Kløfta og lykke til med ny fisk
Det er veldig morsomt, men litt knotete Her har jeg tre bilder tatt med speilvendt objektiv, det eneste som er redigert er at jeg har justert gamma litt (for å få det lysere), bittelitt kontrast og justert størrelse.
I tillegg har jeg nettopp byttet ut karet jeg nevnte tidligere. Endte opp med 7 stk Corydoras pygmaeus og 10 stk Boraras brigittae. De er så sosiale og nysgjerrige, tøffe skapninger! Å skifte kar gikk overraskende bra, var bare å innrede, flytte over filter og fylle opp vann, så var det klart for fisk. Sleit litt med å få fanget inn alle rekene, men er ganske sikker på at jeg fikk med meg alle.

Første bildet viser Boraras brigittae. Andre bilde er av C. pygmaeus. Siste bilde er av CW021, bare sånn siden du slang inn en kommentar Rita For øyeblikket er det minst 3 små som durer rundt i karet, som har vokst opp på egenhånd. Legge egg er noe de kan...
Hei Stine Sofie

Er det en Apistogramma Borellii han du har i avetaret ditt? Synes den ligner veldig på di jeg selv har. Fikk di kjøpt privat (Viltfanget) av ei som selv var med på fangst turen. Egentlig kjøpte jeg 7 Apistogramma Commbrae, men viste seg i ettertid, med hjelp fra Tom C, at ikke alle var Commbrae, kun 2. 5 var altså Borellii!!!

Disse går i di samme "pyttene" og er vanskelig å skille ved ung alder. Jeg har begge kjønn, men har ikke talt opp hvor mange av hvert kjønn enda.

De er lett å kjenne igjen med med sitt zikk zakk mønster gjennom hele kroppen ;- )

Skal se om jeg finner noen greie bilder jeg kan legge ved som sammenligning. Håper jeg ikke tar feil.... hehe


Siste bildet er mitt favoritt bilde av borellii. Fornøyd med det....
Det er en A. borellii i avataren og første bilde i innlegg nr 287 Har for øyeblikket en hann, to hunner og noe ungfisk. Jeg startet med et ungt par for et års tid siden, og de har lagt egg jevnlig. Jeg har forsøkt å fôre opp yngel et par ganger, men misslykkes. I juni, rett før jeg skulle på ferie både hit og dit, så jeg en hurv med nyklekkede barn. Disse fikk aldri noe ekstra fôr, faktisk fikk ikke foreldrene noe heller da jeg var borte. En hunn vokste opp fra det kullet på egenhånd, og hun ser ut til å være svært nærme kjønnsmoden.

Etter tips fra Tom C har jeg ikke gjort stort annet enn å fjerne vann ved vannbytter, aldri noe særlig slamsuging. At all møkka har blitt liggende har ført til at både A. borellii og Nannostomus marginatus har vokst opp på egenhånd.
Da var LOAK's storauksjon overstått, og jeg er superfornøyd med dagen. Til tross for noe tekniske problemer i sekretæriatet og på scenen kom vi oss gjennom haugevis med objekter, og det var god stemning og mye humor. Kan nevne "flytefôr for flytefisk" og batteridrevet ubåt... Lo godt da ja

Jeg satt i sekretæriatet hele dagen, men fikk likevel kjøpt med meg mer enn jeg trengte. Kom hjem med 5stk Corydoras "golden laser" CW010, en pose med kirsebærreker, tre glass med blå reker og diverse utstyr. Fikk med meg en artemiaklekker (den sorte boksen uten luft og lys), artemiaegg, en hov, lysarmatur, pipetter og masse annet.

Hadde egentlig ønsket meg flere CW010, men den siste posen med disse kom aldri opp til auksjonarius... Regner med at selgeren tok med seg disse hjem igjen. Jeg skulle egentlig selge mine Apistogramma borellii, men da jeg begynte å flytte på rota i karet dukket det opp yngel, så da lot jeg dem være. Tror likevel at jeg skal kvitte meg med disse, vil bruke plassen til Corydoras i stede.

---

I dag ser karene mine slik ut:

Øverst til venstre - Corydoras sp. CW021, Nannostomus mortenthaleri, blå reker

Øverst til høyre - Corydoras sychri, Corydoras sp. CW010, Nannostomus marginatus, kirsebærreker

Nederst til venstre - Corydoras sp. "green laser", Nannostomus beckfordi, Nannostomus marginatus, blå reker

Nederst til høyre - Apistogramma borellii, Nannostomus nitidus

28L - Corydoras pygmaeus, Betta brownorum, Boraras brigittae

---

Har også et 43L i drift for øyeblikket, dette er til innkjøring og skal brukes til oppdrettskar. Har også kjøpt en Easy Breeding Box på eBay, denne skal testes ut med litt CW021-egg så fort karet er ferdig innkjørt. Planen er å drette både Nannostomus og Corydoras i dette karet
I går skjedde et av mine største mareritt. Jeg gikk bort til reolen, og møtte et skrekkelig syn. I karet øverst til høyre var så og si alt dødt. Reker lå i hauger, sneglene spiste på fisker i vannskorpa og når jeg fjerna dekkglasset lukta det forferdelig. Jeg så et glimt av noe som bevegde seg, og starta en redningsaksjon umiddelbart. Fikk fiska ut tre halvdøde Corydoras sp "gold laser" og en Corydoras sychri. De ble plassert i karet med Apistogramma borellii umiddelbart. Jeg er i mot å ha apisto og cory sammen, men dette er karet med best filterkapasitet og færrest fisker.

Langt over 50 kirsebærreker døde. De hadde blitt en stor og flott koloni, og det var alltid minireker i karet. Ca. ti smykketetra døde også. Denne stimen har jeg fått til oppdrett på flere ganger, og halvparten av dem var selvdrettede. To av tre C. sychri døde. Disse er yndlingene mine, og jeg har jobbet iherdig for å få utvidet stimen. To av fem C. "gold laser" døde også, disse ble nettopp kjøpt på storauksjonen til LOAK.

Jeg fikk et svakt utslag på nitritt, men mistenker at det er noe galt med testen. Jeg så ikke innom akvariene på torsdag, så dette må ha skjedd i løpet av onsdag/torsdag. Det så slik ut på fiskene, og jeg er overrasket over at noen overlevde. Nitritten burde ha vært mye høyere... Det var en svak gjennomstrøm i filteret, men tydeligvis ikke nok. Dette er andre gangen Fluval-filtre har streika for meg, i samme karet. Hadde en 2+ før, denne døde helt. Brukte et Eheim-filter midlertidig, før jeg byttet litt rundt på filtrene og satt inn en 3+ i karet.

Er utrolig kjedelig å miste så mye. Jeg er usikker på hva jeg gjør med dette karet nå, pga. flytting om noen mnd. er det nesten like greit å tømme det. Vi får se...
Inaktiv bruker
huff det der var ikke noe kjekt. uheldigvis slikt som skjer til tider. stå på
Plussmedlem
Huffameg, dette var utrolig leit Det å miste mye fisk på en gang er noe av det grusomste man kan oppleve i akvariehobbyen. Får virkelig håpe alt ordner seg for deg.
Ja, det var veldig kjedelig. Kjenner at jeg gleder meg enda mer til ny reol med hjørnefilter nå, i stede for forskjellige filterløsninger i alle kar. Har i alle fall funnet ut at jeg aldri skal ha Fluval igjen. Jeg hadde kanskje uflaks, men jeg tar ikke sjansen.
Har vært stille her i det siste, men jeg mistet piffen litt etter karet som streika. C. sychri'en og de tre C. CW010 lever fortsatt og har det fint. Reolen står litt på vent, blir ikke gjort noe med karene før vi skal flytte til sommeren. Da skal en ny, stor reol på plass, og jeg gleder meg masse

LOAK hadde et veldig inspirerende foredrag av Elisabeth Dahl forrige mandag, og jeg ba henne om å snakke litt om avl på stimfisk. Fikk noen nye ideer og ble enda mer gira på å prøve oppdrett på Nannostomus'ene mine, men det må jeg også vente med. Blir for mye styr å starte opp med det nå, når karene uansett skal ned om noen mnd. Ellers putrer og går det i stua
Plussmedlem
Ny, stor reol... kult! "Hvordan" er den?
Nå har det skjedd noe nytt her i huset for første gang på lang tid! Etter en tur på Dyrego på Oslo City på onsdag var jeg nødt til å sette opp et midlertidig kar. Ikke spesielt poplært i heimen i og med at vi flytter om en måned, men det får så være. I dag tok jeg turen tilbake, og kom ut av butikken med 6 stk Corydoras concolor og 8 stk Corydoras cf. bicolor

Corydoras cf. bicolor er jeg veldig spent på, for det er en sjanse for at dette er en ny art. Glaser har skrevet om disse fiskene, og det blir gøy å se hva som skjer videre. Nå må jeg i gang med avlusing for første gang da begge coryene er viltfanget.

Knipset et par bilder mens de ble akklimatisert, beklager at det er noe skraper på boksene og annet "støy" på bildene. Første bilde av C. concolor, andre bilde av C. cf. bicolor.
Anders Kaste
Ny, stor reol... kult! "Hvordan" er den?


Beklager for et grusomt sent svar. Reolen blir en Porsareol med åtte kar, fire i høyden. Karene vil være 60cm lange, 40cm dype og 25cm høye. Perfekte kar for Corydoras/Apistogramma
Så kult at du har fått tak i noen av de coryene Stine Sofie, jeg har lest om dem på Corydorasworld
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap