Stine Sofie's akvariehjørne (side 20)

Akkurat N. mortenthaleri er litt overalt, men holder seg høyere enn lavt. Tar seg gjerne en tur ned på bunnen for å nappe i fôrtabletter, men holder seg ellers i midt- og toppsjiktet. Det er derfor jeg skal ha N. eques i 300L, de holder seg i hovedsak øverst
Hm. Så eques eller øksefisk passer best til sinte apistoer da...
Alle Nannostomus er fine fisker sammen med Nannostomus, Tom C har Apistogramma og Nannostomus sammen i nærmest alle kar. De er rolige og holder avstand når det trengs Tåler nok også litt mer enn øksefisk hvis det først skulle gå en kule varmt.
Hmmmmmm. Liker ikke skambanket fisk. Men er klar over at øksefisken oppfattes å være litt tander ja... Kan ikke huske å ha hatt det på 20-25 år.

Får avvente litt og se om 70-literen er egnet for litt nannoer sammen med papageiene.
Hurra, hurra, hurra! Når jeg kom hjem i går var det plutselig egg på frontglasset i 300L! Jeg jublet og kastet meg rundt, fant fram en plastbeholder og skuret den ren for andemat. Alt som har vært i bruk ved de gamle akvariene må nemlig vaskes til den store gullmedalje før det får være i nærheten av de nye karene. Fant seks egg i går, pluss en del spor etter at de hadde spist eggene. I dag fant jeg fire egg til, og har altså totalt ti egg i en boks.

Måtte bråbestille microorm fra Aquafarmen som blir sendt i morgen, og som forhåpentligvis ligger i postkassa på tirsdag. Da har jeg tid til å få fram noen til ynglene har brukt opp plommesekken. Hvis de klekker og jeg klarer å holde dem i live, vel og merke.

Lenge siden jeg har hatt yngel nå, og det gikk ikke akkurat bra ved forrige forsøk. Ynglene hadde blitt noen uker gamle, hadde flyttet over i en 43L og jeg hadde begynt å heve vannstanden. De hadde fått sitt første måltid med discusbits, men siden jeg skulle ha fest samme kveld, glemte jeg å fjerne fôret som ble til overs. Resultatet var derfor død og fordervelse når jeg skulle vise fram bebisene, mens jeg var passe brisen, litt utover kvelden. Hadde nok tatt det hardere i edru tilstand...

Har heldigvis lært mye siden den tid, men ikke fått sjansen til å prøve meg på oppdrett igjen siden jeg stort sett har hatt fiskene til oppbevaring det siste året (eller, det nærmer seg vel to år) i vente på å flytte de til ny reol. Nå begynner jeg heldigvis å se et lys i enden av tunnelen, og hvis jeg har forstått meg riktig på disse vannverdiene, så nærmer det seg flytting av fisker.

Målet er å drette Nannostomus i første omgang, men Corydoras-oppdrett står også på ønskelista. Pr. nå har jeg grupper av C. sp. 142, C. sterbai og C. nattereri. Vil også få bygget opp grupper av green lazer og golden lazer, som jeg har et par-tre stykker av.

Lista over Nannostomus er litt mer å skryte av:
- N. marginatus, tre forskjellige grupper. Rio Shishita, Rio Negro og en uten lokasjon.
- N. mortenthaleri, tre forskjellige grupper.
- N. eques, to forskjellige grupper uten lokasjon som skal slås sammen i 300L.
- N. nitidus
- N. beckfordi, har dessverre bare en hunn igjen av paret jeg fikk fra Tom C.

Var så fantastisk nære å få tak i N. anduzei på onsdag. Dyrego på Oslo City hadde disse inne forrige fredag, men innen jeg skulle kjøpe dem hadde alle dessverre dødd. Utrolig synd, da det er en lekker liten art. Håper også å få tak i N. rubrocaudatus innen den nærmeste framtid.

Vurderer også å kjøpe N. unifasciatus, men føler ikke at jeg har det rette karet for dem akkurat nå. Syns 60-70literne i reolen er for små, og i 300L skal jeg bare ha N. mortenthaleri og N. eques.
Stine Sofie
Ynglene hadde blitt noen uker gamle, hadde flyttet over i en 43L og jeg hadde begynt å heve vannstanden.


Tenker du på at vannstanden var lavere i det første yngelkaret enn i 43 literen? Det er ikke noe problem med økt vannstand for Corydorasyngel, så lenge du ikke hever vannstanden mens yngelen ligger på bunnen.
Det man må gjøre, er å fange inn all yngelen og ta dem ut i en beholder e.l., og mens de er i beholderen så hever man vannstanden i karet (med vann av samme temp som akvariet!). Så slipper man yngelen uti igjen fra overflaten, og lar dem svømme ned til bunnen selv. Når det gjøres på denne måten, vil yngelen selv justere det som justeres skal inni seg underveis ned til bunnen, og alt går bra
Det som IKKE går bra nødvendigvis, er å brått heve vannstanden over hodet på yngelen mens de ligger på bunnen, så de ikke får justert seg etter det økte trykket.

Så trikset er altså å ta dem ut, heve vannstanden og la dem svømme ned selv Husk temperatur-ømtåligheten deres, vann man bytter med bør ha samme temperatur som det gamle, da så lite som 2°C forskjell kan sette dem i sjokk så de dør.

Lykke til med Corydoras-oppdrett! Dette får du til
Aha! Da misforsto jeg noe jeg leste for lenge siden Jeg forsto det sånn at det var best å heve vannstanden litt etter litt, og flyttet derfor ynglene fra 11L-boks til en 43L med like høy vannstand. Økte så vannstanden litt og litt for hver gang jeg byttet vann, men kom ikke særlig langt før alle tok kvelden. Nå skjønner jeg at jeg gjorde det unødvendig vanskelig for meg selv, takk for oppklaringen!
I dag har jeg vært på auksjon hos Moss akvarieklubb! Det var veldig koselig og skal nok gjentas Siden jeg ikke har noe sted å ha nye fisker holdt jeg meg ganske bra. Kjøpte fem C. green laser og fem jegersnegler. Coryene må midlertidig bo i en 11L plastboks med daglige vannbytter, akkurat som de sist innkjøpte N. marginatus. Jeg kom fram til at det ikke er så mye mer jobb å bytte vann i to plastbokser, og plutselig sto hånda mi i været når en ny pose med lasere kom på bordet.

Reolen forstår jeg meg fortsatt ikke på, men nå tar jeg det bare dag for dag og håper at det løsner. Må virkelig få flyttet fisk fra mor til far snart, om det så må bli i karene jeg har i den gamle reolen...

Ellers har C. adolfoi bestemt seg for å legge egg! Fire yngel har klekket og to egg har fått hale i samme boks. Har 12 egg i en annen boks som ble lagt noen dager senere. De gikk brått fra dødsfall til lek, og jeg krysser fingrene og håper at elendigheten nå er over i 300L. Håper også å få så mange som mulig av ynglene til å vokse opp så jeg får dekket opp for coryene som av ukjent grunn har strøket med.
Må bare legge ut et par bilder av bebisene. Nå har 13 klekket og fire egg gjenstår!

[External Image]

[External Image]
Fine ting! Er det hale på de siste 4 eller avventes mulig klekking? Null dødelighet så langt?
Ingen hale på dem enda, men det skjer nok noe veldig snart. Har hatt noen ubefrukta egg og noen med mugg, men ingen døde yngel etter at de har klekket *bank i bordet*
Good girl! Bare unngå fuktige fester nu så skal nok gruppen din bli stor og fin.
Åh, du skulle bare visst hvor jeg savner små sjarmerende Adolfoi-bebiser med barter når jeg ser sånne yngeltanker og små yngel! Lykke til med de, håper alle vokser opp!

Legg ut oppfølgningsbilder da, pliiis, fremover nå? Akkurat nå sitter jeg og leser meg opp på diverse personlige akvarietråder, inkludert min egen, men den tar det jo rimelig lang tid å komme gjennom...Hehe!
Oppfølgingsbilder og tekst skal komme fortløpende Skal få tatt med meg speilrefleksen til pappa snart også, så jeg får knipset noen bilder av de stolte foreldrene også. Eller, stolte foreldre er de vel neppe. Jeg tviler sterkt på at de vet hva resultatet av moroa dems har blitt. Men foreldre er de i alle fall!
Blir det noen juleglede rundt vannverdiene?
Orket ikke å svare en gang, ingen juleglede før jul, i alle fall. Når jeg testet i går så det dog ut til at tre av karene er innkjørt! Tilsatte en halv ml salmiakk, så får vi se i kveld. Hvis de tre karene er klare, flytter jeg all fisken jeg har hos mamma til disse akvariene i morgen. De er fordelt på fire 60L nå, og klarer seg i to 60L og en 70L fram til jeg får fordelt dem mer.

Kanskje litt romjulsglede, men tør ikke å juble før jeg har testet i kveld.
Da satser vi på at det blir en elefantastisk inngang på 2013. I motsatt tilfelle får du enten trøste deg med Tysklandstur eller ta i mot en "tøydokke-Anna" klem på neste møte.

Fortsatt vokst på cory-babyer eller trist der også?
Corybebiene tok kvelden én etter én når de nådde en viss størrelse. Siste overlevende ble sluppet i 300L, så vi får se om den noen gang dukker opp igjen. Men jeg plukker stadig egg og prøver på nytt. Nå har jeg endelig tre innkjørte kar, og jeg tror at å bruke breeding box vil hjelpe veldig. Skal bestille den samme som Mona har kjøpt, nå har jeg bare den lille, "vanlige" varianten. Men pga. manglende akvarium har jeg ikke fått brukt den nå.

Mistenker at litt for lite plass og litt dårlige rutiner fra min side var grunnen til at ynglene tok kvelden. Men nå har jeg åtte-ti nye yngel og holder motet oppe

Etter mye om og men, is, regn og trafikk-kaos fikk jeg flyttet fiskene til den nye reolen i dag! I det ene, gjengrodde karet fikk jeg meg en trist overraskelse når jeg tok ut alt av planter og røtter. Alle coryene som var i karet har tydeligvis dødd i løpet av de siste mnd. Er ikke lett å få til fôring og vannbytter når man flytter bort og det ikke er noen andre i huset som vil ta seg av det. Det var ikke mange coryer der, men trist likevel.

Men nå har jeg heldigvis alle fiskene som fortsatt lever under samme tak som meg selv, og jeg gleder meg til å kunne ta meg ordentlig av dem igjen
Hm. Da får vi tro på bedre cory-tider og en helt annen overlevelsesrate på neste gruppe.

Måtte flyttede fisker på ny lokasjon gi utelukkende gleder og utfordringer heller enn tristesse og frustrasjoner.
Ting er gøy om dagen! Til tross for at jeg nå er overbevist at reolen min, som Linda sin, er forbannet eller noe, er ting veldig bra.

På fredag måtte pappa og jeg plutselig en tur til Ås. På veien fant jeg ut at hvis man først skal til Ås, kan man jo like gjerne ta en tur til Moss. Og i Moss er det jo en slik en fin butikk med fine fisker. Jeg snakket tidligere med Thor og fikk høre at gruppa med N. mortenthaleri de hadde inne var godt fargede, friske og fine, så da falt jeg for fristelsen. Pluss/minus 20 stk Nannostomus mortenthaleri og 10 stk Nannostomus eques ble med hjem fra Moss. Glad Stine!

Disse skulle selvfølgelig flytte inn i 300litern. Fra før av hadde jeg rundt 15 Corydoras adolfoi, seks-sju Nannostomus mortenthaleri og seks-sju Nannostomus eques. Med andre ord god plass til flere! I tillegg flyttet syv Amanoreker inn i karet i går etter storauksjonen i Oslo, så nå er det full fres i akvariet. Litt nye planter ble også kjøpt inn og jeg er så fornøyd med akvariet at jeg er redd for at jeg kan bli oppfattet som kvalm hvis jeg skal skryte så mye som jeg har lyst til. Bilder skal selvfølgelig komme, men jeg glemmer alltid speilrefleksen når jeg er hjemme hos mamma, og glasset må få en seriøs runde med filtervatt før det skal blinke noe rundt karene.

I reolen svømmer det også fornøyde fisker, men fortsatt bare i tre akvarier. På storauksjonen til Oslo fikk jeg kjøpt en ny gruppe med Corydoras sp. CW021, så nå er ikke min ensome cory ensom lenger! Fant ut at det er enklere å kjøpe en ny gruppe, enn å selge en ensom Corydoras. Får se hva jeg gjør med dem etterhvert.

Jeg har nevnt det litt rundt på forumet, men jeg trapper egentlig ned om dagen. Jeg er svært usikker på hva jeg skal gjøre til høsten når jeg endelig blir ferdig med videregående. Drømmen er å studere på Ås, men hvordan jeg skal gjøre det med boligsituasjonen er usikkert. Fram til jeg finner det ut så blir akvariehobbyen stående litt på stedet hvil. Jeg kommer i alle fall til å selge gruppa mi med C. nattereri.

Pr. nå har jeg C. nattereri, C. green laser og C. sp. CW021 i en 70liter, C. sp. 142 i en 60L og C. sterbai i en annen 60L. Det er mye yngel i 70litern, så karet er langt i fra overbefisket, men jeg føler at det blir litt "riktigere" mengde hvis jeg kvitter meg med C. nattereri. Fine fisker, men de har dessverre ikke forhekset meg.

I tillegg har jeg en Corydoras adolfoi-ungfisk i 300L nå Tidligere i høst slapp jeg oppi en yngel med litt størrelse på fordi jeg ikke hadde mulighet til å bytte vann på boksen daglig. Den klarte seg utmerket, og farter nå rundt med resten av familien sin. Jeg har også fem yngel i breeding boxen som begynner å få litt størrelse. Forhåpentligvis kommer de store boksene mine snart, den originale er litt trang.

Nå skal jeg sikle litt mer foran 300litern, grøss så flott det akvariet er...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap