Stine Sofie's akvariehjørne (side 9)

Inaktiv bruker
Kjempe morsom tråd å følge med på! ;D Glad du ble fornøyd med konglene forresten! ;D ;D
Er superfornøyd Har slengt nesten en halv flaske i en bøtte vann for å få dem til å synke før de skal fordeles utover i akvariene. Hyggelig å se at du titter innom!
En kjapp liten oppdatering.. A. borellii-hunnen har såvidt jeg kan se to yngel igjen. De mumser i seg microorm, men det blir ikke store mengden av gangen.. Kulturene mine har gått dårligere etter at jeg ikke har hatt noe skikkelig varmt sted å sette dem, men så fort jeg ser en klyse med microorm suser de rett i akvariet. Men yngelen vokser, og mor er roligere etter at noen av Smykketetraene forsvant ut av karet. Likevel er hun litt slepphendt, og bryr seg i blant mer om mat enn å vokte yngelen...

Bettaene lever det glade liv i Cocoon'en. Min redsel for å ha fisk i et så lite kar har forsvunnet helt. Akvariet er nærmest stappet fullt med røtter, eikeblader, orekongler, catappa-blader, flyteplanter, mose og noen andre planter. De to søte fiskene snirkler seg rundt i karet og ser ut til å stortrives. De har flotte farger, og det er virkelig et syn å se to Betta brownorum svømme og smyge seg rundt hverandre.

Med A. macmasteri'ene går det også fint. Eller, i alle fall med hunnen. Hannen har jeg ikke sett på mange dager nå, og jeg begynner å bli bekymret... Enten er han sky, ellers er han død. Ellers så har de gjort noe helt merkelig, og lagt egg nesten med en gang etter at de kom oppi karet, og at hannen har bestemt seg for å vokte eggene. Jeg aner virkelig ikke... Skal gi det et par dager til før jeg tør å flytte på røttene og se om jeg finner han. Smykketetraene som har flyttet inn i samme akvarium storkoser seg, og er ivrige, matglade og sosiale som alltid.
De to A. borellii-ynglene lever fortsatt, og jeg ser helt klart at de vokser. Veldig morsomt å se dem spole rundt etter microorm! I dag fikk de også smake litt på cyclops, men jeg tror nok det fortsatt er litt for stort for dem. Men de nappet på noen småbiter

A. macmasteri-hannen er virkelig søkk vekk. Jeg tok av bakgrunnen nå nettopp for å sjekke om jeg kunne se han fra baksiden av akvariet, men det var ikke stort å se. Det bekymrer meg litt hvis en såpass stor fisk som han har dødd i karet, og ligger der og råtner... Men jeg har sjekket nitritt fra tid til annen, og filtret ser i så fall ut til å takle det.

Jeg har hatt også hatt et par akvarium-flauser den siste tiden. Det utvendige filtret som har vært i gang siden januar har vært så og si potte tett den siste uka. Jeg har vært fly forbanna, og hatt en del tanker om at det aldri skal en Tetratec til i dette huset. Har åpnet det nesten hver dag og forsøkt å få vekk gugg fra svampene, men det har ikke hjulpet i det hele tatt. Slangene har heller ikke vært tette, og impelleren har også vært sjekket. Hang-on-filteret til Cocoon'en har det også vært lite fres i...

I går falt det meg plutselig inn at det naturligvis er den finporede filtersvampen ved innsuget! Nappet den av innsuget til Tetratec'en, og filteret var like godt som nytt! Fikk raskt byttet på både Tetratec'en og hang-on-filteret, denne gangen grovporet svamp! Den finporede filtersvampen var potte tett, så jeg vet hva som blir det første jeg sjekker neste gang jeg er i en sånn situasjon...

I tillegg klarte jeg den typiske tabben ved fôring av yngel i går. Etter å endelig ha fått i gang Tetratec'en ordentlig igjen skulle jeg fôre yngelen med microorm. Stenger da av utblåset til filteret for å gjøre fôringen enklere, og glemmer naturligvis å åpne det igjen... Tok vel en times tid før jeg merket det, men heldigvis hadde jeg ikke skrudd utblåset helt igjen. Huff, er mye rart man skal huske på... Alarm på mobilen fra nå av!
Søren heller, A. macmasteri-hannen er nødt til å være død... Jeg måtte bare sjekke om jeg fant han nå nettopp. Fjernet all Hydrocotyle, flyttet på alle røttene og sjekket hula, men det var ingen fisk å finne. Siden jeg har sett han forsøke å hoppe ut av akvariet, sjekket jeg også under og rundt reolen. Absolutt ingen tegn etter han, hverken levende eller død... Jeg kan liksom ikke skjønne at en så stor fisk kan råtne og forsvinne så fort heller. I morgen ved vannbytte skal karet virkelig sjekkes grundig, skal ta ut alt av planter og røtter. Er veldig trist hvis den flotte fisken er borte... I så fall får jeg ta en tur til Kløfta snart og hente en ny...
Etter vannbytte og ominnredning er A. macmasteri-hannen fortsatt søkk vekk. Det irriterer meg grenseløst! Teite fisk...

A. borellii'ene er barneløse igjen. Men det er ikke snakk om å ta noe pause, for de er allerede i gang med vill flørting. De vifter og viser seg frem for hverandre, krangler og svømmer i ring rundt hverandre. Bedre lykke neste gang.

Jeg er helt forelsket i mine Betta brownorum. De har begynt å bli tøffere i trynet, og etter dagens vannbytte har de vært superaktive. Har sett dem svømme rundt i akvariet sammen i hele dag. De er så ufattelig søte når de snirkler seg rundt hverandre. Nå mens jeg skriver forsøker de å hoppe ut av karet. Det er ikke like kult, men de får da holde på...
Synd med macmasteri-hannen, Stine Sofie! Men hvor kan han ha blitt av? Pleier det ikke å være et lite spor av en død fisk, iallfall? Eller er det andre fisk i karet som fortærer hele...

Da han forsvant var det kun paret med A. macmasteri som bodde der... Kan ikke se for meg at hunnen har fått i seg hannen som var over dobbelt så stor som henne. Han var jo en sværing, og jeg skjønner ikke at han kan ha dødd og råtnet opp så fort. Klør meg i hodet og irriterer meg skikkelig over det her. Tør ikke å kjøpe en ny en heller, i tilfelle hannen plutselig skal dukke opp på samme måte som han forsvant...
Ordentlig mystisk...

Men du har dekkglass på Brownorum'ene, ikke sant? Blir nervøs når du sier at de prøver å hoppe ut!
Jada, har dekkglass I tillegg er alle andre åpninger dekket med mosenetting, som er klippet til rundt festet til lyset, filtret og varmekolben. De er gode hvis de kommer seg ut, er også derfor jeg ikke bryr meg stort om at de prøver.
Denne helgen sover jeg for første gang hos pappa i den nye leiligheten Soverommet mitt er endelig ryddet og ordnet i stand. De to 63L helglass-akvariene mine, 19litern og en hel haug med utstyr står naturligvis allerede i gangen. Må bare få hentet møbelet, så er det klart for å settes opp. Har likevel prosjektet litt på vent. Føler at jeg må få litt "rutine" i å dra til pappa før jeg setter opp akvarier der. De skal startes opp i løpet av den nærmeste fremtid, men det går nok litt tid før det flytter inn noen fisker.

Er fortsatt usikker på hva slags fisker jeg skal velge til disse akvariene. Kan ikke være noen kravstore fisker, da jeg ikke har mulighet til å dra innom hver dag. Skal trene opp faren min til å kunne holde et øye med akvariene og gi litt fôr, men ansvaret er mitt. Jeg vurderer faktisk alt fra dvergkulefisk til guppy. Må virkelig gruble nøye på dette.

Hjemme hos mor durer og går det som normalt. A. macmasteri-hannen er virkelig borte, og dukket heller ikke opp utenfor karet under vårrengjøringen av "hybelen" min i 2. etg. B. brownorum-paret har blitt litt bleke, og jeg tror det er pga. for høy PH. Jeg tilsatte ikke like mye eikebarkekstrakt ved forrige vannbytte, siden jeg har tilsatt en god del catappa-blader, eike-blader og orekongler den siste tiden. Likevel lå PH på 6.0-6,5 på fredag. Skal få fikset opp i det så fort jeg kommer hjem, og håper at det ikke skal mer til enn litt PH-justering. Vil de ha syrebad, så skal de søren meg få det
Ah, jeg har jo catappablader! Jeg vil gjerne senke ph litt i akvariet, og har jo en pose catappablader liggende. Bruker du å bløte dem i vann først, slik at de synker? Eller lar du dem bare ligge til de synker. Ph dropper ikke så fort med dem at jeg trenger for å være bekymret for å putte dem oppi? *overengstelig fiskemor...*
Det har variert litt om jeg har lagt dem i vann først eller ikke. Ser flere steder at det anbefales 1-2 blader pr. 100 liter eller noe i den duren. Jeg slang to blader i 18,5litern uten noe stort pH-dropp. Siden jeg tilsetter eikebarkekstrakt, orekongler, catappa- og eikeblader er det uansett ikke så lett å vite hva som senker mest Men noe stort pH-dropp trenger du nok ikke å være redd for. Jeg har på følelsen av at pH senkes mest når bladene suger til seg vann, så hvis du vil være trygg kan du jo bløte dem opp først. Tror likevel at pH'en senkes i et tempo som fiskene takler fint.
Lille gakk-gakk og alle hans venner
Jeg er så sinnsykt forbanna om dagen. Nå har jeg innsett at jeg endelig har måtte åpne øynene, og faktisk forstå at det jeg i lang tid har trodd at har vært Riccia fluitans "gaffelmose" er lille gakk-gakk Duckweed. Jepp, andemat. Jeg har jo syntes det har vært rart at gaffelmosen har oppført seg på samme måte som folk har fortalt om andemat. Tettet filtre, spredd seg utrolig fort og bare vært til irritasjon. Jeg har hatt en mistanke i lang, lang tid, men har prøvd å fornekte det. Men nå har det tatt helt av, og jeg må gjøre noe med saken.

Jeg har rett og slett blitt andematifisert. Krigen er i gang, og jeg besvarer med ild. Startet med Cocoon'en under dagens vannbytte. Fisket ut en håndfull, enda en håndfull, og til slutt en til. Fy søren så mye andemat det er plass til i et så lite kar... Fikk ikke vekk alt, men jeg skal i det minste klare å holde det i sjakk. Usikker på om jeg skal fjerne all andematen i det karet, siden jeg mistenker at dette er grunnen til at karet er algefritt.

Når jeg tenker over det, kan det være at andematen er grunnen til at alle karene mine er så godt som algefrie. Kanskje jeg skal la noe av planta være i alle karene likevel..
Tenkte å skeie ut med en liten oppdatering fra sengekanten til en forandring

I kveld tok jeg turen til Kløfta for å hente meg en ny A. macmasteri-hann. Han er ikke like stor og flott som han forrige, men med litt godt fôr vil han nok komme seg kjapt. Siden jeg ikke var hjemme før i ti-tiden, og akvariene slukker ved midnatt, fikk jeg ikke brukt like lang tid på tilvenningen som jeg ønsket. Mens hannen var i fiskeposeholderen (blir aldri lei det ordet!) ble jeg på et punkt livredd for at han hadde gått i sjokk pga. kjapt pH-fall, da han oppførte seg uvanlig apatisk når jeg fylte oppi mer vann. Han kom seg heldigvis raskt igjen, så det var kanskje bare meg.

Da han fikk slippe ut i akvariet ble han møtt av en svært grinete A. macmasteri-frøken, som helst skulle jage herremannen ut av akvariet om det var mulig. Etter litt roet det seg heldigvis, jeg slang på dekkglasset for sikkerhets skyld (noe jeg vanligvis er litt for sløv med) og lyset slukket.

A. borellii-paret kan virkelig kalles et par nå. Etter første egglegging har de oppført seg helt annerledes mot hverandre enn før, og det et utrolig fascinerende å studere dem. Allerede nå er hunnen på plass i hula igjen med en ny ladning egg, så om litt blir det bebiser igjen.

B. brownorum-paret har fått tilbake sine flotte farger etter at pH ble senket mer ved forrige vanmbytte. Skal senke litt og litt fremover til pH ligger på rundt 4. Hannen et tøffest av dem og viser seg oftest. Her om dagen så jeg han spise for første gang, de er vanligvis for sky til å spise hvis jeg er i nærheten. Både Tetra Discus og frysetørka dafnier gikk ned. Kanskje ikke akkurat Betta-diett, men noen ganger får de left-overs av fôret til de andre fiskene.

På onsdag drar jeg til Skottland, Edinburgh, og blir borte til mandag. Jeg mistenker at A. borellii-eggene klekker i løpet av den perioden, så det spørs om noen vokser opp denne gangen heller. Det går i grunn greit, for hvis de fortsetter med dette tempoet blir det ikke lenge til neste runde..
Da er jeg hjemme fra et fantastisk opphold i Edinburgh! Skulle gjerne vært der mye lengre enn fem dager, men er veldig fornøyd med turen. Ble ikke tid til å dra innom hverken dyrehagen eller akvariet, var så mye annet å gjøre. Nå har jeg gnagsår på alle mulige steder på føttene og er helt utslitt.

Jeg var ikke hjemme før i ett-tiden i natt, og selv om lysene til akvariene skrur seg av klokken tolv måtte de på i noen sekunder så jeg fikk dobbeltsjekket at alle filtre fortsatt var i gang. Ble litt sur på meg selv da jeg la merke til at jeg hadde glemt å skru opp utblåset på Tetratec'en i et av de fiskeløse karene. Men det har vært en svak gjennomstrømning, så det har nok gått greit.

Alle fiskene har klart seg fint uten fôr siden forrige tirsdag. Eggene til A. borellii har klekket mens jeg var borte, som antatt. Overraskende mange yngel som har overlevd, men jeg har ingen anelse om antallet. Det er en gigantisk haug med blader og kongler i det karet nå, så de har hatt massevis av steder for å både gjemme seg og for å finne microorganismer.

I kveld får jeg gjøre i stand vann til mellomlagring. Andematen har gått banakas mens jeg var borte, og nå må det virkelig iverksettes et par tiltak ved vannbytter for å bli kvitt den fæle planta..
Fin tråd du har her Nå har jeg travet meg igjennom hele.
Synes også du virker moden og oppegående for alderen.

Gøy å lese om fisk jeg aldri har hørt om. Fikk nesten lyst på A.borelli selv her. Hvor fikk du tak i dem?
Skal ha noen fisker sammen med corydoras i en 60 liter.
Nå fikk jeg noe å tenke på
Næmmen, lest igjennom hele? Koselig da

Fikk spesialbestilt det paret A. borellii jeg har, men det burde ikke være umulig å få tak i disse fra f.eks. Dahls Dyrerike i Moss. Vet at de fikk inn en sending for ikke så alt for lenge siden. Dessverre er ikke Apistogramma noe jeg vil anbefale sammen med Corydoras. Både cory og apisto oppholder seg for det meste i bunn av akvariet. Siden apisto er svært territorielle under lek og egglegging passer det dårlig med cory, som bare svinser rundt og ikke skjønner hvorfor disse fiskene er så hissige.

Den nydelige tetraen Nannostomus marginatus kan jeg på en annen side anbefale! Lekre fisker med mye personlighet som passer supert sammen med cory
Lest igjennom hele ja

Aha, takk for tips ang det. Da tenker jeg ikke mer på det.
De tetraene skal jeg tenke litt på.

Ble det rekeyngel på den som plutselig dukket opp?
Ingen rekeyngel etter hva jeg vet om. Det er fire dvergreker i det akvariet nå, men siden det også bor et par A. macmasteri og fire smykketetra i karet er det sjeldent jeg ser dem. Men de dukker opp en gang i blant, så de er nok i live. Hele rekeprosjektet mitt gikk jo i vasken, og til og med med ti blå tigerreker og ti sakura-reker i artskar ble det ikke noe yngel. Kommer nok til å prøve igjen en gang, men ikke med det første
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Mikkelborg
Reklame for plussmedlemskap