Mitt malawi kar

Heisann!

Som dere kommer til å skjønne, så er jeg helt fersk på dette med akvarium, fisk osv. Jeg og kjæresten min driver med hund og har nå fått akvariedilla. Jeg har et 250Liters akvarie med malawi fisk i. Her har jeg Melanochromis Auratus, Elongatus, Saulosi og Melanochromis cyaneorhabdos. Jeg har også et kar på 85liter hvor jeg nå har en fødekasse oppi og tre Auratuser.

På mandagen så var vi og hentet 6 akvarier i Hakadal. Vi var så heldige å få ei Auratus hunn som gikk med yngel i munn. Han vi fikk hun av sa at han trodde egentlig at hun alt skulle ha spyttet, men at hun da kom til å spytte i løpet av to døgn. I natt så klarte jeg ikke å vente lenger, så vi strippet henne for yngel. Dette gikk veldig bra. Det kom 13 små tasser ut av munnen på moren deres. Grunnen til at jeg skriver alt dette er fordi at jeg selvfølgelig har en masse spørsmål. Så jeg tenkte dette kunne være min spørsmålstråd.

Jeg har da som sagt disse ynglene i en fødekasse i 85literen med masse sirkulasjon. Moren til ynglene og en Auratus hann og en Auratus hunn går nå løse oppi 85literen. Er det dumt å ha dem der? Jeg tenkte at da får dem kanskje litt fred og ro til og kanskje få flere yngel?

Jeg lurer også på hvordan man ser forskjell på kjønn på Cyaneorhabdosene?
Hei du
Det er godt mulig at fiskene leker i akvariet, men du kan også risikere at hunnene blir stresset / jaget til døde av hannen. De klarer ikke å komme langt nok unna om de trenger det. Ikke sikkert at hunnen er trygg nok eller kjønnsmoden nok. Lurt å følge med på utviklingen.
Jeg har selv satt malawi-par i mindre akvarium for at de skal leke, men ikke før jeg ser at hunnen kan være interessert, og helst at hun også er "rogn-stinn". Det har gått greit.

Mora som har vært uten mat i tre uker trenger kanskje litt ekstra omtanke.
Du kan evt ta henne ut hvis hun blir jaget mye.

Han og hun Maingano er ganske like, ja. Voksne hanner har kraftigere farger, og ryggfinnen ender i en spiss midt over halen. Bukfunnen er også lang. Hunner har mer avrundet ryggfinne, og ikke så lang.
Begge kan ha eggflekk (-er), men hannen sine er tydeligst.
Du kan kanskje se det på oppførsel også. Hanner graver store groper i sanden, og står og rister for å lokke til seg hunner.

Eller du kan ta en titt under fiskene: Hanner har to små åpninger, mens hunner har en stor og en liten åpning

Lykke til.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap