- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mitt første akvarie. juwel 63 liter.
Mitt første akvarie. juwel 63 liter.
Inaktiv bruker
Tenkte jeg skulel lage en liten tråd om mitt første akvarie. Jeg fikk det på plass i går. Jeg monterte alt utstyret som kom i pakken, la i grus og bakgrunn. Jeg har fylt på med aqua safe og safestart. I dag tenkte jeg å skaffe planter. Bilder kommer.
Postet 27.02.10 kl 14:38
Inaktiv bruker
Planter fisk og pynt på plass.
Har fått noen fine planter på plass, sammen med et skip, og en bakgrunn som jeg skal skifte straks.
Jeg har fått to algespisere som jeg ikke vet navnet på, for jeg må bli flinkere å få med meg navnene når jeg kjøper fisk. Så har jeg fått en kampfisk hanne som er kramtail og to hunner.
skal nå prøve å ligge ut litt bilder.
Jeg har fått to algespisere som jeg ikke vet navnet på, for jeg må bli flinkere å få med meg navnene når jeg kjøper fisk. Så har jeg fått en kampfisk hanne som er kramtail og to hunner.
skal nå prøve å ligge ut litt bilder.
Postet 08.03.10 kl 23:14
Endret: 27.05.10 kl 20:33
Det er jo generelt strenge regler for hold av amfibier og reptiler i Norge. Mattilsynet som bestemmer sånt. Går ut fra at det er pga smittefaren som kommer med importerte arter?! Jeg er ikke sikker.
(Info fra moderator;
Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander. Med andre ord er det i gjeldene forskrifter ikke gitt noe formidlende omstendigheter selv om man eventuelt vil "redde" noen av disse dyrene. Det er heller ikke opp til enkeltstående veterinærer hvorvidt ulovlig dyr skal inndras eller avlives. (Men en annen side innrapporter ofte veterinærer ikke ulovlige dyr hvis eier oppsøker veterinær for å få gitt dyret nødvendig medisinsk behandling) )
(Info fra moderator;
Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander. Med andre ord er det i gjeldene forskrifter ikke gitt noe formidlende omstendigheter selv om man eventuelt vil "redde" noen av disse dyrene. Det er heller ikke opp til enkeltstående veterinærer hvorvidt ulovlig dyr skal inndras eller avlives. (Men en annen side innrapporter ofte veterinærer ikke ulovlige dyr hvis eier oppsøker veterinær for å få gitt dyret nødvendig medisinsk behandling) )
Postet 08.03.10 kl 23:52
Endret: 27.05.10 kl 20:46
Postet 09.03.10 kl 00:30
Endret: 27.05.10 kl 20:48
Hei.
Velkommen til en kongehobby. Jeg vil bare si en ting. Den planten med de hvite stripene på det første bildet ditt er egentlig en stueplante. Ingen undervannsplanter har slike hvite striper. Men siden den opprinnelig er en sumpplante greier den seg en stund under vann. Men de fleste vil nok dø etter et par-tre måneder. Dette er nok et eksempel på at dyrebutikkene egentlig bare er ute etter å selge til folk. De vet folk synes slike planter er vakre og selger dem som akvarieplanter. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det.
Velkommen til en kongehobby. Jeg vil bare si en ting. Den planten med de hvite stripene på det første bildet ditt er egentlig en stueplante. Ingen undervannsplanter har slike hvite striper. Men siden den opprinnelig er en sumpplante greier den seg en stund under vann. Men de fleste vil nok dø etter et par-tre måneder. Dette er nok et eksempel på at dyrebutikkene egentlig bare er ute etter å selge til folk. De vet folk synes slike planter er vakre og selger dem som akvarieplanter. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det.
Postet 09.03.10 kl 00:56
Endret: 27.05.10 kl 20:52
Inaktiv bruker
det var fint skrevet takk skal du ha. Den planten er borte. den forsvant da jeg byttet bakgrunn så det er ok.
Postet 09.03.10 kl 01:21
Endret: 27.05.10 kl 20:52
Postet 09.03.10 kl 21:30
Hei og gratulerer med egen tråd og nytt akvarie!
Jeg ser at du har brukt safestart og sikkert fått beskjed om at da var vannet fiskeklart med en gang? Følg med vannet ditt, det er lurt. Jeg brukte safestart, og etter 10 dager hadde jeg en kjempenitritt-topp. Karet var fiskeløst, og var ikke nitrittfritt før 3 1/2 uke etter oppstart. Siden du har fisk i karet ditt, er det jo greit å følge med
Kampfisken din var nydelig!
Jeg ser at du har brukt safestart og sikkert fått beskjed om at da var vannet fiskeklart med en gang? Følg med vannet ditt, det er lurt. Jeg brukte safestart, og etter 10 dager hadde jeg en kjempenitritt-topp. Karet var fiskeløst, og var ikke nitrittfritt før 3 1/2 uke etter oppstart. Siden du har fisk i karet ditt, er det jo greit å følge med
Kampfisken din var nydelig!
Postet 09.03.10 kl 22:20
Inaktiv bruker
MinIrisKjempefin kampfisk, crowntail er en av mine favoritter, høyt oppe sammen med de nydelige halfmoon =) Få lasta opp noen flere bilder av kjekkingen da =)
Hei kjekt at du kom innom her jeg skal knipse litt til jeg hehe synes selv han er fin
Postet 09.03.10 kl 23:12
Inaktiv bruker
SGSHei og gratulerer med egen tråd og nytt akvarie! Jeg ser at du har brukt safestart og sikkert fått beskjed om at da var vannet fiskeklart med en gang? Følg med vannet ditt, det er lurt. Jeg brukte safestart, og etter 10 dager hadde jeg en kjempenitritt-topp. Karet var fiskeløst, og var ikke nitrittfritt før 3 1/2 uke etter oppstart. Siden du har fisk i karet ditt, er det jo greit å følge med :-) Kampfisken din var nydelig!
hei fint du stakk innom tråden min, og ja jeg setter skikkelig pris på gode rå slik som dette fikk beskjed at det bare var å sette fisk oppi med en gang. handlet akvariet og safestarten på midtun.
Postet 09.03.10 kl 23:13
Postet 09.03.10 kl 23:19
Postet 09.03.10 kl 23:21
Inaktiv bruker
så var jeg innom midtun igjen, og kom hjem med ti planter. etter at jeg fikk skiftet bakgrunn og plantet litt ble det bra. fikk med meg fire fisker hjem også, og seff så glemte jeg å spørre hva dem het denne gangen også. ligger ved litt bilder, kanskje dere kjenner dem igjen?
det skal være to hanner og to hunner, og de skal være fredelige fisker.
Postet 10.03.10 kl 17:22
Inaktiv bruker
denne hobbyen er jo helt helt fersk, men jeg håper jeg beholder en slik interesse, for det er jo så kjekt
Postet 10.03.10 kl 17:23
Postet 10.03.10 kl 18:33
Syns og det ser ut som dvergurami. D kan jo søke på dem i fiskebasen og se om det stemmer.
Forresten, kjører du pumpa inn med fisk i tanken? Forstår det sånn at selve akvariumet er ganske nytt. I så fall vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe mere fisknå før pumpa er innkjørt (tar 3-4 uker). Hvis ikke risikerer du å plages veldig med sykdom og dårlig vannkvalitet. Har hørt om mange som har mistet fisk for mange hundre kroner fordi de ikke ventet lenge nok.
Fine planter forresten! Har de bra utvalg på Midtun? Har ikke vært der.
Forresten, kjører du pumpa inn med fisk i tanken? Forstår det sånn at selve akvariumet er ganske nytt. I så fall vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe mere fisknå før pumpa er innkjørt (tar 3-4 uker). Hvis ikke risikerer du å plages veldig med sykdom og dårlig vannkvalitet. Har hørt om mange som har mistet fisk for mange hundre kroner fordi de ikke ventet lenge nok.
Fine planter forresten! Har de bra utvalg på Midtun? Har ikke vært der.
Postet 10.03.10 kl 18:45
Inaktiv bruker
Hilde008Syns og det ser ut som dvergurami. D kan jo søke på dem i fiskebasen og se om det stemmer. Forresten, kjører du pumpa inn med fisk i tanken? Forstår det sånn at selve akvariumet er ganske nytt. I så fall vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe mere fisknå før pumpa er innkjørt (tar 3-4 uker). Hvis ikke risikerer du å plages veldig med sykdom og dårlig vannkvalitet. Har hørt om mange som har mistet fisk for mange hundre kroner fordi de ikke ventet lenge nok. Fine planter forresten! Har de bra utvalg på Midtun? Har ikke vært der.
akvariet er nok bare et par uker gamelt maks, og pumpen er ikke innkjørt før det. spurte spes om akkurat dette med når kan jeg ha fisk i og slikt, og fikk bare beskjed om å ha i den safestarten og et par planter. skal si det er litt mangel på å overlevere kunnskap fra disse butikkene. seff skal man jo lese selv, men det er jo greit å få riktige svar når man spør.
midtun zoo på midtun vil jeg si har det største utvalget. greie folk er det også der. er litt lei en fyr i kanskje begynnelsen av 40 årne som snakker masse om gode avslag tilbud og slikt og etterpå sitter jeg igjen med masse greier hehe.
tenkte ikke å ha mer fisk oppi nå, bortsett fra 20 små røde reker.
nå har jeg tre kampfisk to algespisere to reker og fire nye hehe
Postet 10.03.10 kl 19:05
Inaktiv bruker
det er godt å høre at de er hurtigvoksende hehe trenger det tror jeg
Postet 10.03.10 kl 19:06
Postet 10.03.10 kl 19:18
Inaktiv bruker
Per Kristian PettersenMed hurtigvoksende planter minsker du også rissikoen for å få mye nitrit, som er giftig for fiskene :) Plantene tar opp Nitraten så den ikke kan omgjøres til Nitrit. Dverggurami (De nye) Er noen veldig fine fisker! Jeg hadde ett par en gang, men de døde da jeg fikk sykdom i akvariet :( Mvh: PK
har fundert endel på det der nitrit, og tror jeg må kjøpe tester snart, for jeg vil ikke at disse fiskene skal bli syk og dø, for det er jo fiskene mine jo...
oppdatering for fiskene: kampiskhaien jager litt på hannen dverggurami. den blåser seg litt opp også selv om den er mindre. virker som den tror det er en hunne hehe huff. skal passe på.
Postet 11.03.10 kl 00:06