Panikk og nærmest død ved vannskifte..

I mangel av en bedre og informativ tittel for øyeblikket..

Jeg er litt bekymret for nøkkelhullsciklidene mine. Har hatt dem i to uker og vet at det er en litt sky fisk, men de siste dagene har dem vært normale og stikker ikke av såvidt vi nærmes oss akvariet. Allikevel ble det fullstendig panikk nå, som sist helg, ved vannbytte.

Det er jo en ting, men den verste delen er at dem blir tydelig forstyrret og ser omtrent døde ut når det nye vannet kommer i. Svømmer sidelengs og ligger på bunnen og puster sakte. Sist helg kom alle fire seg etter noen timer, men synes det ser stygt ut særlig for den ene som ligger helt flat på bunnen nå..

Har aldri opplevd slike reaksjoner før, men kanskje dere andre har noen erfaringer eller ideer om hva det kan være for noe galt, - er det bare stress? Andre beboere er 17 nettetra og en klovnepleco, som oppfører seg normalt.

Vannverdiene i akvariet ligger jevnt på PH 7, KH 2-3, GH 3 og ikke målbar nitritt. Vannet jeg fyller på har pH 7.5-8 og er kaldt rett fra kranen, men bruker minst en halvtime på å fylle det igjen, så skulle tro overgangen ikke ble så brå. Temperaturen synker fra 26-23 C.

Skulle dem overleve denne gang tror jeg heller jeg prøver å fange dem opp ved neste vannbytte, og la dem være i en dunk med "gammelt" vann til byttet er ferdig..
jeg vil nokk tru at det er pga temperaturen..

3 grader forskjell hørtes mye ut før min del.
Når jeg tar kaldtvannsbytte så fyller jeg det nye vannet en grad mindre en det som er i akvariet..

June
Skulle dem overleve denne gang tror jeg heller jeg prøver å fange dem opp ved neste vannbytte, og la dem være i en dunk med "gammelt" vann til byttet er ferdig..

Og det tror du blir mindre stress for dem? Det beste hvis det er stress for dem er å gjøre vannskifte unna så fort som mulig. Prøv å bytt vann som har samme temp og vannverdier neste gang. og gjør det fort!

Ellers er det jo obligatoriske spørsmål som hvor stort karet er og hvor store/gamle fiskene er?
3 grader forskjell er nødvendig vis ikke mye MEN om du fyller kun kaldt vann får de kulde sjokk av strålen. temperer heller vannet til 22-23 grader når du skifter vann.
Nøkkelhullciklidene holder seg ved bunnen, ja? Husk at det kalde vannet faller rett til bunns. Er det ved bunnen du måler tempen også?
Takker for svar, jeg fant ut årsaken. - Og ting var kanskje ikke såå dramatisk, bare litt overbekymret fiskemor etter jeg tok opp hobbyen igjen midt i ammetåka [External Image]

Var nok absolutt det kalde kranvannet som var problemet, for "smarte" meg fant ut at jeg kunne sette vannslangen rett i lokket på filteret så jeg slapp å holde det i en halvtime. Først senere på kvelden jeg kom på at det er en liten hule under filteret, som nøkkelhullciklidene antageligvis gjemte seg i, og fikk dermed en real kald dusj [External Image]

Gikk heldigvis fint med alle fire, og ved forrige vannbytte fikk jeg heller stå der den halvtimen det tok, helt uten dramatikk [External Image]

(Forøvrig snakk om ungfisk på 4-5 cm og et Rio 300 kar. Skifter 10-20% to ganger i uken, og temperaturen synker 3-4 grader ved bunn.)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap