Skattebo`s akvarie(r) (side 11)

Natt til idag eller tidligere i dag klekket ancistrus eggene.

Hannen har flyttet ungene lengre inn i hula så fikk bare så vidt et lite glimt av en av ungene før hannen la seg beskyttende fremfor alt.
Cory yngelene vokser og koser seg.

Jeg sitter ofte og titter på dem

Har registrert at det er forskjell på fargene på dem da. :-/

Har noen som er helt lyse og noen er faktisk helt mørke brune/svarte i fargen mens resten er midt i mellom.

Kan ikke si dette helt sikkert enda da men, muligheten for at en av foreldrene er kryssning er der.
Dette at en av foreldrene mulig er kryssning synes ikke på dem i allefall.

Så vi får se hva slags farger ungen får når dem er litt eldre.

Håper på at det er ekte og ikke kryssning.

Skal se om jeg får tatt noen bilder snart som viser fargene.



I dag kom di første ancistrus ynglene ut av hula. Trodde det ville ta enda litt tid men, men.

Dette ente ikke så bra da. Det var 2-4 som ble ciklide mat ganske så fort.
Så da dette skjedde la jeg ut spørsmål om jeg burde/kunne flytte resten av ancistrus yngelen over til karet jeg har cory ynglene i.
Dette står rett ved siden av og har samme temperatur og vannverdier. Og det ble anbefalt, så da gjorde jeg det.

Var ikke mange yngler i dette ancistrus kullet fant jeg da ut.
Men fikk flyttet over 5-7stk. rakk ikke telle dem ordentlig.

Når jeg hadde fått gjort det la jeg hula tilbake i rett kar og da var ikke han ancistrusen sen om og finne plassen sin igjen.
Nå har jeg fått tid til og registrere det nyeste karet mitt: Yngelkaret

Det første bilde er av en brøkdel av cory yngel`ene[External Image][External Image][External Image]
Et par dårlige bilder av cory ynglene som er størst.

På bildene så syns jeg selv at det ser ut som kryssning da. men dem er veldig små enda (1cm+) så helt sikker er jeg ikke.

Foreldrene ser ut til og være ekte Corydoras aeneus - Metallpansermalle

[External Image]

[External Image]


Nå i skrivende stund driver juvelene med ny egglegging.

Denne gangen blir eggene lagt oppå taket på skiferhula. Og der er det snart fult!

Jeg skal se om jeg får tatt et bilde når dem er ferdige med eggleggingen.
Men, er redd for og gå for nærme karet da.

Grunnet: Blir dem forstyrret starter dem bare og spise eggene.
Sist spiste dem opp eggen ca dagen før dem skulle ha klekket.



I går kl.07.00 på juleaften hadde juvelene startet med og flytte de nyklekkede ungene ned i hula som var nærmest. Der eggene var lagt.
Det som er eksta gøy er at denne hula ligger nærme glasset på den ene kortsiden, så det er veldig lett for oss og se ned i der.
Ser det yrer av liv nedi der.
Vil tippe på at det er ca 70% av eggene som det har blitt noe av.
Ja i går kveld fikk vi et stømbrudd på ca 1 time.
Det har resultert i at 7stk + av cory yngel`ene takket for seg.

Men om det har gått ut over juvelyngelene vet jeg ikke for dem er nå flyttet til ei annen grop som er enda mer gjemt for innsyn så jeg ser dem nesten ikke, men ser at det er noe liv der
Begynner og bli rastløs her.

Nå er det 3 dager og 8 timer siden juvelyngelen klekket men foreldrene har enda ikke begynt og ta dem med rundt i karet.

Får håpe det skjer snart. Er spent på og se hvordan dem gjør det...

Ellers så har strømbruddet vi hadde her gjort mer skade enn først anntatt.

Det er flere av kuhliene som har tatt kvelden + noen andre som går i det største akvarie.
Har ikke helt oversikten :-S
Ancistrus parret har lagt egg igjen ;D

Dem har blitt lagt enten i natt eller nå i dag.

Dem var ikke der i går kveld når vi gikk og la oss.

Det siste jeg gjør før jeg legger meg er og titte i akvariene for og se at alt står bra til.
Først nå har juvel yngelene begynt og røre på seg.
Dem ble tatt med opp fra gropa i går.

Så det har tatt 5 døgn og ca 6t fra dem klekket.
Siden juvel yngelen har svimset rundt en stund i dag så følte juvel foreldrene at Ancistrus dama og klovnplecoen var i veien.
Så jeg tok og flyttet disse to ut av karet før det ble for ille.

Nå er det stille og rolig igjen, men ungene er nå samlet inn og holdes på et sted frem til foreldrene har funnet ut at det bare er dem og ungene oppi karet og da føler det trygt og slippe dem litt løs igjen.
Noen litt dårlige bilder.[External Image][External Image][External Image]
Ancistrus eggene har klekket
Ja nå er det ikke igjen noe juvelyngel.
Dem ble færre og færre etter som dagene gikk.
Dem vokste heller ikke etter at dem var og se rundt i bunden i karet.
Dem ble ikke større enn 3-4mm.
Men det ser ut som parret er i gang med og gjøre seg klaret til og legge nye egg snart.

Om noe leser dette og vet hva jeg kan gi dem av mat så si ifra.
Tenker da på yngelene.
PS! Det er utelukket og gi nyklekket artemia.
Jeg har sett bilder at hvordan et sånt oppsett er og det har jeg verken ork til og drive med eller noe plass til.
B. Andresen
Ja nå er det ikke igjen noe juvelyngel. Dem ble færre og færre etter som dagene gikk. Dem vokste heller ikke etter at dem var og se rundt i bunden i karet. Dem ble ikke større enn 3-4mm. Men det ser ut som parret er i gang med og gjøre seg klaret til og legge nye egg snart. Om noe leser dette og vet hva jeg kan gi dem av mat så si ifra. Tenker da på yngelene. PS! Det er utelukket og gi nyklekket artemia. Jeg har sett bilder at hvordan et sånt oppsett er og det har jeg verken ork til og drive med eller noe plass til.



Kjøp deg avskallet artemia egg. Det er som pulver og det er bare å gnisse det mellom tommel og pekefinger under vannflaten. Veldig smått og har lykkes med bedre overlevelse på yngel etter at jeg begynte med det. Bestillte gjennom aquamainia og tok en drøy uke i posten før jeg fikk det, fra jeg betalte på nettbanken
Loffa
Tusen takk.

Da blir det til og kjøpe inn det så snart jeg har fått inn penger
I dag la jeg inn en bestilling.

Den besto av dette:

JBL Nobilfluid 50ml
Tetra Junior 100 ml
Avskallede Artemia egg

Sånn ellers så er det litt små knuffing innad i gruppene av fisk, men ikke mellom forskjelige grupper.

Noe som irriterer meg er at det går nedover i antall cory yngel.
Dem er fortsatt for små til og bli satt sammen med resten av cory`ene.

Men det som er bra da er at jeg ser nå er at dem er ekte og ikke kryssning.

Antall ancistrus yngel som ble født sist er på 25+





På fredag fikk jeg tid til og hente pakken med varene fra Webzoo.
Yngelene likte godt og få avskallet artemia egg ja

Har satt tre av di voksene Corydoras aeneus sammen med yngelene. (fikk ikke tak i di 2 siste)

Ja i dag fikk jeg endelig tak i di 2 siste metall cory`ene.
Så nå går alle samlet i karet der yngelen går.
Har og et stort antall ancistrusyngel gående der.

Sliter litt med veksten på tre av cory yngelene.
Disse tre vil verken ha rødemygglarner, tablettfôr eller avskallede artemia egg.

Noe jeg tviler på men: Skal prøve med agurk nå og se om det faller i smak.
Agurk er noe ancistrusene vil ha i allefall. Så spist opp blir det.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap