Skattebo`s akvarie(r) (side 2)

Det er så forsjellig hva som står rundt om på nettet.
Et sted sto det, det ville bare ta 48 timer så det er vel det jeg har hengt meg opp i. Men da kan jeg vel slå meg til ro enda et par dager.
I går kom ancistrus ungene endelig ut av hula.

Jeg får scalare unger i steden for
xxxl`ene jeg bestilt.
Dette siden dem ikke klarte seg mer en et par dager i butikken.

Men siden dem kommer før så måtte ancistrusene flyttes over til 20l sammen med guppyene mine.
Men siden dem måtte flyttes på i så ung aldre regnet jeg med det ville bli frafall.

Jeg aner ikke hvor mange dem egentlig er, så om det blir frafall på rundt
20-35 så er det ikke så skuffende.
Idag har jeg samlet inn ancistrus yngelene for og ta et tellebilde.
Det er 36 yngele igjen. 33 har død siden dem kom ut av hula.

Nå på fredag er ancistrus yngelene 2 uker gamle og det er 5 dager siden den kom ut av hula.

B. Andresen
Idag har jeg samlet inn ancistrus yngelene for og ta et tellebilde. Det er 36 yngele igjen. 33 har død siden dem kom ut av hula. Nå på fredag er ancistrus yngelene 2 uker gamle og det er 5 dager siden den kom ut av hula.




Trist å høre at du har hatt så stort fra fall av yngel. Ikke ofte det er ca 50% frafall, men kan være fiskene de går sammen med? Siste 2 kullene jeg har hatt på leikstrioen min har vært på ca 120 yngel. Ikke mer enn 10 frafall max på noen av kullene, men har de gående i andre yngelkar. Tar ikke sjansen på voksen fisk. Måtte jeg ha de i andre kar, har jeg jo et par tre... kar med cory jeg kunne hatt dem med da. Mine Kongo dvergmunnruger yngel og Apistogramma yngler vokser, dog ikke så fort jeg ønsker, hehe.
Kongoene er det ca 30 yngel fra og begge huene tygger igjen, samt at begge Apistoene i trioen min har yngel, Har ellers yngel på metae, aeneus, albino cory, danio, sverddragere, Aspidoras C125 og et par til, så det er mye yngel akkurat nå for tiden. Visst er det gøy med yngel B.A.


Jøsses så masse du har og styre med da. Ja det er litt synd at det ble såpass med fra fall,
men her jeg bor tror jeg det vil bli vanskelig og bli kvitt dem som jeg ikke skal ha selv. siden det er enda en som ikke bor mer en 15min fra meg som også får masse yngel på sine ancistruser.

Neste gang jeg skal innom zoobutikken så skal jeg ta med meg noen få guppy`er.

Mistet 2 sorte neontetra i dag mens jeg var ute på handel.
Og når jeg skulle til og plukke dem ut så hoppet en av kobbertetra`ene i døden likegjerne.
Grunnen til det er at jeg trillet over den med stolen min, siden jeg måtte rygge for og få den opp igjen.
Så i det jeg rygget bakover gjorde den et ekstra hopp på gulvet.

Så har da misten tre i dag.
Nei nå gir jeg nesten opp disse kobbertetra`ene.
Har misten enda en i løpet av helga. den og hoppet ut. Det skjedde når jeg skulle mate fiskene i det karret. så jeg fant ut at det sikkert var grunet at det er litt rangt i 64l så jeg flyttet di 5 igjenværende over til 120l.

Vel, Jeg var litt usikker på om det ville gå bra siden der går den ene igjenlevende scalaren min. Det står at jeg har 2 siden jeg skal ha igjen en siden den ene døde før bytte/få ny fristen gikk ut.

Jeg ordnet meg hvit ciclide sand til 240l.
Gleder meg til den kommer.

har oxo fått tak i esha2000. vel jeg trenger den ikke for øyeblikket men den er go og ha stående i tilfelle.

Skal si ancistrus barna spiser godt nå. jeg ga den en plecoMin og en sånn pansermalle tablett i går og i dag når jeg stoopp var alt borte. Så rundt 12 skal jeg fôre dem igjen. dem får mat 3 ganger om dagen. Om morgenen får den fargefôr. Midt på dagen før lyset slås på får den tablettfôr og om kvelden litt blanding. agurk,granulat,fargefôr,frysetørkede mygglarver og tablettfôr dersom det fra før på dagen er spist opp


120l

<embed src="http://www.youtube.com/v/osO3Ut89Utk&hl=nb_NO&fs=1&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

64l

<embed src="http://www.youtube.com/v/xGvXr9IZuDU&hl=nb_NO&fs=1&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

20l

<embed src="http://www.youtube.com/v/9ptWYrXpCN0&hl=nb_NO&fs=1&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Ja idag er ancistrus ynglene som jeg selv har fått til 4 uker.

Også bare en gibbiceps.
Den ene døde for en par dager siden.
Tror den var syk. for når jeg plukket den ut så falt finnene fra hverandre.
I samme kar som den var så går prinsessene mine.
Og i dag fant jeg noen flekker på et par av prinsessene så jeg medisinerte bare for og være sikker. det er ikke hvitprikk det så jeg, men noe annet rart.

Scalarene mine stortrives. dem små jakter på de 5 eldste ancistrusynglene mine.
Men heldigvis uten og få tak i dem.
jeg kjøpte meg dem 1 uke før mine fant ut at dem og ville legge egg
Dem som ble født her hos meg er nå 1,5cm.

De jeg kjøpte er rundt 3 cm nå.
Et kort og oversiktlig sammendrag av di siste ukene

12.4
Da fikk jeg fem ancistrus unger i hus.

17.4
Da fant jeg egg i hula hos miitt eldste ancistrus par.

23.4
Klekker eggene.

24.4
Fant jeg xxxl scalarer og perleguramier som har vært på min ønskeliste lenge.

30.4
Kom ungene ut av hula og ble da flyttet over i 20l. Det endte med ca 50% frafall.
Sitter igjen med 30-32.

1.5
Jeg hadde fått vite at scalarene jeg hadde bet butikke holde av til meg når jeg hadde sett at dem hadde fått dem inn, ikke hadde klart seg mer en et par dager.
Så da skulle jeg få små i steden.

Har ikke notert datoen dem kom i hus,
men tror det var rundt 10.5
Ja da er jeg og mannen min eiere av enda et akvarie.

Måtte kjøpe det siden rubingurami hanne prøvde febrilsk og få laget et bobblerede her på onsdag kveld i hovedkaret uten hel.
Da flyttet vi dem over i et plastkar.
Det karet skulle bare brukes som et krisekar dersom det ble nødvendig siden det var en del riper på det, men der trivdes dem ikke,
så på torsdag dro vi og kjøpte et 6 kantet kar med innebygd pumpe og en del kunstige planter.

Satt det opp og fylte opp med det vannet fra krisekare + litt nytt vannt og så satt vi fiskene som gikk i dem gamle 20L i det nye sånn at
guramiene ikke skulle få både vanskelige vannforhold og helt nytt kar.
Det var bedre at dem kom over i karet dem hadde vært i før så dem fortere skulle klare og finne ut av det med hverandre igjen. Og ikke minst overleve dersom dem fort fikk til og lage rede og legge egg.

Men sånn har det ikke gått da. Dem ser ut til og sture. sukk!

Fiskene i det nye karet går det helt utrolig nok, også fint med.
Vi har ikke vært hjemme i på et par dager så det var gledelig og se at alle var i live. Det var ikke ventet at dem skulle være det. Så jeg skiftet 50% av vannet i dag for nitrit nivået var høyt nok til at stipsen ga utslag.

Det vil si at JBL sin dråpe test ville vist lagt oppå det røde feltet.

<embed src="http://www.youtube.com/v/Gs2LENO9uws&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Den guppien som kommer svømmende rundt 0:23 i videoen er veldig pen. Liker den litt spesielle ryggfinnen den har veldig godt.
Ja den er den allerfineste. den er ikke så gammel enda. den ble født her hos meg 26 januar. i den allerførste filmen min Andresens fish 1 kan du se både far og mor til disse guppyene.

Moren er helt oransj og farene er nersten helt lik disse hannene, bare tanken mørkere og litt mer lilla i seg.
Ja nå sitter jeg og lurer fælt på hvordan fiskene hjemme har det, har vært borte siden lørdag. Vi har fått en vi kjenner til og se etter fiskene og ta inn posten.
Og siden han har vært borti akvarie selv så vet han hva han trenger og gjøre regner jeg med.
Untatt av og vannbyttingen gidder han sikkert ikke og bry seg med.

Vannet i det nyeste karret var fult av nitrit da jeg skiftet på det på fredag.
Verdien var på ca 0.8. testet med dråpe test fra JBL. det er her guppyene og kobbertetra og noen flere går.

Dette karret er og i innkjøringsfasen. så jeg hadde daglige vannbytter i det før jeg dro.
Håper bare nitrit toppen var nådd før jeg dro.

Det er sånne bioballer og kullfilter(ikke svamp men noe sorte stein/grus lignende saker i en pose og noen sånne runde rør saker som jeg tror heter kalk ringer.

Det er ikke svamp i dette fileret i det heletatt. prøvde og bytte ut bioballene med en svamp bitt men pumpa ble da tett.
Ja da er jeg og mannen min tilbake hjemme fra ferieturen. Før jeg dro så renset jeg alle pumpene så dem ikke skulle gå tett på en stund. Regnet med at dem ikke ville gå tett før i juli da ved normal fôring.

Men på 10 dager har det sjedd masse uventet.

Når vi kom inn døra så var det akvariene det allerførste jeg måtte starte med.

1. I det nyeste karret:
Fant hunn rubinguramien min død, som det var bare sjelettet igjen av.
Og en hel haug med fôr som flyt i vannflata og det var fôr og ikke grus i bunnen
på karret. Muggent fôr

2. 20l:
Også her var det en hel haug med fôr som flyt i vannflata og det var fôr og
ikke grus i bunnen på karret. Muggent fôr
Og en døende prinsesse.
Den bare lå på bunn og hadde rykkninger, så tok en nitrit test og det viste seg
det at prinsessen hadde blitt forgiftet så der ble det vann bytte.
Jeg flyttet den prinsessa som da var igjen der over til det andre parret i 120l.

Når det var gjort så gikk jeg for og skru på lyse i di to siste karrene.
Der hadde han som har tatt seg av fôringen også overfôret noe
inni granskauentette.
Legger inn noen bilder av barna våre.
Gurami jenta vår er desverre død.

Siste innkjøpet på fiskesiden var i dag.

Skal legge inn en film av dem her snart

[External Image]

[External Image]

[External Image]
<embed src="http://www.youtube.com/v/zQBct0WxVOY&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

Her er di nyeste fiskene våre

Blå danio.

De Blå danio`ene var vist nok helt utsultet.
Dette fant jeg ut siden det ikke hjalp på formen dems med en medisinrunde.

Så da blandet jeg sammen litt god mat til dem.

Som består av:

i det er det:
Avskallede Artemia egg
frysetørka Bring shrimps
Tetra pro color
diskus granulat
frysetørka røde mygglarver

Dette har dem fått nå 3 ganger om dagen + vanlig ikke knust
fargefôr (Tetra pro color)
Nå har vi fått på plass drømme akvariet.

Fiskene og alt er i orden.

<embed src="http://www.youtube.com/v/obaDg06uuug&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Oppdatering
Ja da er det oppdatering tid.

Så her kommer det ei oppdateringslist på hvilken innbyggere som kom når.

17.06.10
10 Blå danio
20 Kardinal-Tetra

26.06.10
5 garre flavatra

1.07.10
1 Honning Gurami
3 Prinsessen av burundi
5 Oransj/Rød hale Botia

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap