Skattebo`s akvarie(r) (side 3)

Ja det gikk fort for prinessen fra og være tre i går morges til til og bli 6 i går kveld og tilbake til og være tre igjen dag. De tre nyinnkjøpte er alt døde. vet bare ikke om dem ble drept/utstøtt av de elste eller om dem var svake fra før. Det finner jeg nok ikke ut av.
fine perlegurami

er den oransje honing gurami?
Den ble solgt som rubingurami. og i går kjøpte jeg en til men den var tanken mørkere og med blå stripe på ryggfinna. glemte og se hva dem kalte den. denne typen gikk i et bortenfor dvegguramiene.
Ja da har jeg bare den ene gamle rubinguramien igjen. pluss perlene da.

Jeg har satt opp igjen 64l siden jeg tenkte det er fint og ha et karr stående klart til og bruke når jeg får syke fisker. Og det ble behov for det med det samme.

Så siden den sist innkjøpte guramien ikke ville spise noe særlig og virker syk og gjemte seg hele tiden så da jeg fikk den i hoven så jeg den var full av sår den ene siden satte og den
elste sammen med henne siden dem allerede hadde vært i samme karr.
tenkte at det kunne ha smittet over på den elste så da fikk begge seg en medisin runde
Jeg flyttet også di værste ramma kardinaltetrane.

Så jeg satte igang en kur med esha2000. Etter 2 dager med kur fant jeg den syke guramien død om morgenen. fullførte kuren på den eldste for og være sikker. Den ser helt fin og frisk ut igjen heldigvis for det.
Satte også igang en kur i 240 literen siden jeg fant flere kardinaltetra`r som var flekkvis blasse. så i går var siste dagen med medisin i 240 literen. 12 timer etter siste dosen med medisin ble det gjordt et 50l vannbytte siden det sårt trengtes siden fisken startet med og gå opp i toppen.
I går kom det 10 sebra danio i hus siden de blå danio`ene ikke viste seg noe særlig frem i toppen, det virket som dem var for få i flokken.
Så det var grunnen til innkjøpet, skal si det ble bedre når di 10 sebra danio`ene kom på plass. Nå er det full fart hele tiden. matlysten har og økt hos di blå danio`ene.

Kardinalene er nede i 15 nå etter at det har vært sykdom hos dem.

Har og måtte flytte den minste algespiseren ut av 120l.
Så nå er det bare en der. Jeg lurer og på om det snart blir små prinsesser og se i karret, dette siden de voksne lar ingen komme nær plassen dems.
Ikke en gang arbeiderfiskene får komme til og gjøre rent. Dem holder til inni en pyntefjell og det er ikke mulig og se rundt og inn i den sprekken der dem oppholder seg.
For dem som lurer på vannverdiene. i

PH=7,2-7,6 som viser OK på strips skalaen.
GH=7-14
KH= 3-6

bruker ikke dråper på PH KH og GH siden dette ble for dyrt.
Bruker opp en dråpe test fra JBL på under 2 mnd.
Bruker også masse strips.
Så sånn som det er her nå bruker jeg fra 3-6 strips i uka.

Har forresten ph + og minus stående siden jeg tenkte og bruke det hos prinsessene ved behov. Gjorde en test av produktet og fant fort ut at det der var jo bare bortkasta penger siden dem virker ikke som dem skulle.

I går så flyttet jeg Prinsessene siden det virker som det ikke er noe egg likevel dem er bare blitt enda mer aggrisive.
Så nå går dem for seg selv i det karret jeg egentlig bruker til karantenekarr siden dem ble litt for aggrisive i går kveld.

Angående prinsessene så har jeg etter litt udersøkelser kommet frem til at heldigvis så er vannet her ikke så veldig lavt i PH at det gjør skader dem.
Ja nå har scalarene kommet hjem i sitt eget akvarie etter en medisin runde.

så det vil si at det har nå 120l for seg selv,
unntaket er noen ancistruser
og den største algespiseren der også for og holde algert i sjakk.


[External Image]
Flotte scalarer du har fått deg Lykke til
Inaktiv bruker
Utrolig nyderlige scalareer å tusen takk for alle tips, setter stor pris på at folk svarer på spm mine
Lykke til videre Mvh. Ronja
Takk til dere begge.

Ja dem er kjempe fine og så er dem jo så selskapsyke.

Jeg ble overlykkelig her om dagen da jeg fant ut at akvariet mitt var 30 liter større enn jeg trodde. det er nok der svare ligger på hvorfor jeg ikke syns det ser så trangt ut oppi der.

Har en god del bunnfisker og tetra`ene som holder seg i midten for det meste. mens det er bare danio`ene som er i toppen så der er det massssssse plass.



Ja da er det 4 uker siden oppstarten av pumpa og det er ikke noe som helst utslag på verken Ammoniakk, nitritt eller nitrat.
Jeg har matet filteret med malle tabletter.
Har ei plastkule som sitter nedi innsuget filteret som hindrer at større partikkler og komme opp og inn i filteret.
Disse tablettene ble gradvis sugd opp i filteret etter som dem løste seg opp.
Tenkte dette vill hjelpe på og få igang syklusen fortere men det hjalp ikke. Jeg brukte opp 30 tabletter på det.
10 pr. dag. i 3 dager. Det hjalp ikke i det hele tatt.

Så jeg får bare vente litt til før jeg flytter filteret over i hoved akvariet der det egentlig hører hjemme.

Fitret er en AM-Top 3336. går til 300-350l
Akvariet er på 270l
Ang.innsetting av fisker i et akvarie.

Leste i ett innlegg av HE der han skreiv:

At han er forsiktig med og sett inn nye fisker. og ikke så mange av gangen

Jeg og mannen min gjør det raskt.
Uten avklimatisering eller noe som helst annet styr.

Grunnen til det er at når vi i starten gjorde det sånn som det sto på posene ved at posen skal settes i vannet til temperaturen er lik og etterpå fylle oppi litt og litt vann fra akvariet i flere omganger så døde dem mye raskere.
Faktisk innen fristen for og få ny.

Så nå er det rett fra et akvarie og over i et annet dersom noen fisker skal få nytt hjem eller om vi kar kjøpt nye fisker så er det rett fra posen med engang.
Det eneste unntaket er om det er forskjellige blandinger av fisk i posene vi kommer hjem med.
For da er det gjerne sånn at det som er i posene skal i hvert sitt akvarie, da blir dem raskt veltet oppi en bolle og bli løftet derfra med engang ved bruk av en hov og over i akvariet.

Når 270 literen kom opp så fløy jeg og mannen min som strikkballer fra frem og tilbake mellom akvariene med fisk.
Altså rett fra det akvarie dem var i fra før og over i det nye.
Ble sur på scalarene mine i sted.
Når jeg skulle sjekke akvariene for kvelden fant tre stykker med buken i været. ARG!
Scalarene ser ut til og være veldig glad i og knerte ancistrusungene mine som ble født i 23 april. Dem er ca 2.5cm. Trodde dem ville bli latt være o fred egentlig for dem er kjempe raske.
Selv di jeg fikk kjøpt uka før jeg fant eggene på mine ancistruser blir jaget av scalarene, dem er nå rundt 4 cm. Det var forresten 3 av disse jeg fant i sted.
Så nå blir det dårlig med arbeidere i det akvariet fremover til ancistrusene er blitt enda mer voksne
Vil ikke prøve enda en gang og se om det går.
Har mistet mange nok nå.
Di eneste som ikke har blitt plaget (drept) av scalarene er di to voksne. Men disse to får jeg ikke tak i siden dem går i 270l. For og få tak i noe oppi der må jeg tømme karret for alt av planter, røtter og pynt.
I går ble den store utvendige pumpa satt på plass i 270l. så nå er det godt med vannbevegelse der siden jeg har ikke tatt ut den innvendige pumpa enda. den får få stå der inntil jeg finner det for godt og ta den ut. mulig det blir om en uke for det er som regel en til to ukers mellomrom da det går tett.
Kan vel trygt si at pumper er en avhengig av. Har noen kar her i reolene som står til innkjøring. For dem som ikke har eller har hatt reol, aner ikke hvilket skjøteledning helvete det blir. Ennå noen kar som ikke har fått vann eller fisk enda men det kommer etterhvert. Er 7 av karene bare som det er fisk i akkurat nå. Fikk levert inn noe ancistrusyngel i bytte for planter og kjøpte noen sverddragere samtidig. De siste få ancistrus ynglene fikk et kar i den store reolen sammen med sverddragerne, det vil si kar nr 6. I kar 3 har jeg gruppen med 15 C125, kar 4- ca 23 corydoras aeneus og i kar 5 kongo dvergmunnruger ungfisk. I den andre reolen er det øverste karet ikke tatt i bruk, men nr to er det c125 egg og ungel, kar 3 er det igjen 4 avkom av apistoene jeg hadde og i det nederste, en 100L, kun aeneus egg. Jo da B.A, det begynner å ta form her på bøgda.... hehe. ;- =)
Ja da er det 2 mindre fisker her. I går 10.8.10 så døde den ene flekkete pansermalledama mi og i dag fant jeg hann perleguramien død.

Når det gjelder pansermalledama så hadde hun blitt angrepet. Trolig av prinsessene, dette forde hun gikk nok med egg siden hun var ganske så rund i buken i noen dager. Så da jeg så at hun ble jaget mer en normalt og hun var stresset valgte jeg og flytte henne og da først så jeg at hele buken var borte men hun hadde fortsatt livs og matlyst så jeg satt henne over i 64l som planen var.

Og når det gjelder hannperleguramien, så har jeg merket at hunn perleguramien har vært i overkant hissig siden mandag. Forstår ikke hvorfor.?
Så i går sto han helt stille i et hjørne, kom ikke frem når vi nærmet oss heller så tengkte og se det ann i dag og eventuelt putte han i sammen med scalarene så han fikk fred, men da jeg var for og sette på lyset og mate var det for sent. SUKK!

Så da ble det til at jeg flyttet hunnperleguramien og rubinguramien over i 64 literen hvor det også går en enslig guppy .
Vil jo ikke at hunnperleguramien skal klare og jage noen av de andre mindre fiskene i 270l i døden. Regner med at hun ikke rører rubinguramien og guppyen.

Nå er scalarene flyttet over i 270 literen for og få bedre høyde
Så da hadde jeg plass til noen få barber i 120 literen.
Der er det en algespiser og 3 små ancistruser.
Det minker med fisker i 270 literen om dagen.
[QUOTE=B. Andresen]Nå er scalarene flyttet over i 270 literen for og få bedre høyde.

Har mistet noen av tera`ne da.
Og noen andre fisker, men det er sånn som skjer.
mulig flaggtetra`ne har tatt seg litt nattmat(kardinaltetra).
Scalarene viser fortsatt 0 interesse for di mindre fiskene.

Så siden scalarene er flyttet hadde jeg plass til noen få barber i 120 literen. som er blitt byttet ut med en 250l. her går det nå:

odessabarber
melonbarber
pakistanbotia
Afrikanske glassmaller. (Kjempe kjedelige fisker)
algespiser
ancistrus
pleco`en (den laget for masse rot i det andre karret der den gikk)
otto`er(dette er forresten den minste typen av dem)
Tengte og prøve meg på disse.

Nå har jeg tatt meg tid til og oppdatere listene over karrene.

og så er det en økning i pandapansermalle gruppa. som nå er på 8stk.

Tror jeg har fått med meg alt nå.
Ja i går kom det 10 unge tigerbarber i hus.
De var små i forhold til dem jeg har sett før. normalt så er dem rundt størrelsen på en 20 kroner, men dem jeg har fått meg er ikke større enn størrelsene på en 50øring eller 1 krone. disse skulle gå sammen med fiskene i 250 literen, men siden dem var så små så for dem være et par uker i et annet karr for seg selv.

sånn ellers så har jeg mistet rubinguramien. det hadde vært syk i noen uker før den takket for seg. prøvde alt jeg kunne for og redde den uten hell.
Takk for tipse Loffa.
(fra et innegg som er tatt vekk)

Hyggelig at du henger med
leser ivrig i tråden din og.

Sånn ellers så har di nyankomne det helt fint. dem er litt sære i matveien men det går seg vel til.

Har jo vært bortreist i noen dager og var selvsagt innom en zoobutikk.
Den jeg var innom torde ikke selge meg fiskene derfra grunnet den litt lange reisen hjem.
Så da ble det ikke handlet der. Så jeg bestilte da fiskene hos min faste butikk her hjemme. Men skal i jeg er glad for det nå.
Østpå var prisene helt horible i forhold. Der var det over 250,- pr stk. noe jeg ikke tenkte noe over siden dem var ganske fine, men nå er jeg kjempe glad for at det ikke ble handlet der.
Her er det 131 for hele 5stk!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap