Skattebo`s akvarie(r) (side 4)

Ja det skjer ikke så mye her for tiden så det blir ikke så ofte skrevet i tråden.

Men i dag fant jeg den siste perleguramien død. så da er det ikke igjen noen guramier hos meg. den første kommentaren min når jeg fant den var
"Nå tror jeg ikke at jeg orker og prøve meg flere ganger på og holde guramier" Har hatt totalt disse typene guramiene det siste året.

gull
perle
blå
dverg
sunset
rubin

sånn ellers så går tingen ganske greit.
Til uka eller helgen så tenker jeg at det blir ny lysarmatur over 250l. bruker for øyeblikket toppen til 120l.

Har og vært uheldig og få nitritt i 250l. Så det er daglige vannskifter der.

Og den ene glassmalla har det klikket for. fyker rundt seg selv i tide og utide.
Nesten moro og se på den. den lider i allefall ikke. den er bare hyper.

Mulig den har fått i seg litt mye mat (Potet)
Hvordan klarer du å få nitritt i et akvarium som har vært i drift ganske så lenge? Kan det være for høy belastning for filteret tror du?
hea
Hvordan klarer du å få nitritt i et akvarium som har vært i drift ganske så lenge? Kan det være for høy belastning for filteret tror du?




Å få nitritt i et kar, selv om det har vært i gang lenge er ikke noe problem hea. Mat masse, ha litt liten pumpe, ha for mye fisk eller ha dårlige vannbytter. Dette er bare noen få ideer om hva som kan gi nitritt. Finnes sikkert fler måter å få det på, men var det jeg kom på akkurat nå ;- =)

ja Loffa der sa du akkuratt hva jeg hadde tenkt og si.

For dem som lurer så kan jeg si at di samme fiskene som nå går i 250l gikk i 120l i starten. og det var da jeg hadde problemer.

Dette med vannbytte rutiner har jeg. og Ja jeg liker og vite hvordan det er i vannet så tester ofte. Men nå har det ikke vært noe nitritt i karet i gangen 270l

Så det vil jo da si at det var nok plecomin tablettene som gjorde ugang i vannet.

Nå er både jeg og fiskene fornøyde. dem får den maten dem liker og jeg har ikke mer problemer med vannet.

Så nå bytter jeg vann ca en gang i uka.



hei du du sa at du gjerne ville holdes oppdatert på åssen det gikk med mollyene mine. den jeg hadde flyttet til lille akvariet måtte flyttes ned igjen pga en plutselig ph på 9 så det gikk ikke men jeg har klart å redde 4 små bebiser som jeg håper overlever og blir stolte foreldre en gang....... takk for hjelpen angående fiskene
Ja da er det over 24 timer siden di sist corydoras`ene kom i hus. Metallpansermaller heter dem på norsk.

jeg har hatt nok bekymringer i disse timene siden de nye ble jaget fra første sekund i sitt nye hjem.

Først nå etter 26 timer så har di gamleste fiskene i karet roet seg ned igjen og sluttet og jage di nye,
men di nye er blitt en del oppfliset på halefinnen og ryggfinnen. Jeg trodde nesten den ene var død i morges siden den lå helt stile på rygg, men hedigcis så føyk den unna da hoven kom mot den.

Så nå igjenstår det bare og se om dem vil få være i fred fremover også.

Har en annen tråd der jeg spør om det finnes andre fisker som roter i sanden som kanskje vil tåle det bedre og bli jaktet på ab barbene mine.

Har vurdert viftereker/Asiatisk brunreker men er svært usikker på om det vil gå bra.

Den var og ganske dyre og.
Faktisk nesten 100kr pr.stk
Størrelsen var 5-6cm
Jeg fant igjen avls Ancistrus hannen idag! Han har vist nok fått napp hos hua igjen. Hurra!!!
Det fant jeg ut siden da jeg løfte på en uthult fjell jeg har i karet sånn at det kom litt over vann. og det som da kom til syne var halen hans og to bittesmå yngler som okke har fått mørk farge enda.

Han har vært borte i 2-3 uker.
Så siden jeg ikke har sett at eggen ble lagt så er det ikke helt klart hvilken dag eggen klekket på.
Irriterende syns nå jeg da.
Men. Jeg vil tro at dem ble klekket for en uke siden eller noe rundt der for det er begynt og bli farge på dem og eggsekken er borte men dem er ikke sluppet ut av hula.

Så da sier jeg at dem kom til verden
10 nov 2010

Mulig dette er svarten på at par av yngler som jeg har fra før som har vært merkbart mindre en di andre fra kullet jeg fikk i april.
Di to har jeg bare sett de 2 siste mnd i karet.

Og utenom det så har jeg fått meg
5 sølvhaier (hele fisken=4cm)
Disse som skal få være her i min pleie så lenge jeg kan ha dem i mine kar.
Vet ikke hvor lenge dem kan være her men jeg får pleie dem så godt jeg kan.
Plussmedlem
Hei Følger med her, bare ikke alltid jeg har tid til å skrive i alle tråder jeg følger med på..

Men de 5 sølvhaiene, i hvilket akvarium har du dem? Du vet vel at de trenger over 700 liter..?

Men du sier jo at du skal ha de så lenge du kan. Det bør gå greit hvis du leverer de tilbake/selger de når de er store, men de trenger god svømmeplass, også.
Den går i en 270l som er 122 langt.

Vet bare ikke hvor lenge jeg kan ha dem for jeg ikke kjenner vekst tiden på dem. Hadde noen praktbotiar som jeg ga fra meg etter 2 mnd siden dem ikke trivdes.

Så det samme vil skje med sølvhaiene selv før dem er store om dem ikke trives.

Etter sølvhaiens egen side så anbefales det 450l til en fullvoksen.

Så det at det står 700l her er litt rart.
Ja i dag døde enda en av ancistrusene som ble født 23 april-09
Så da er det igjen 9 eller 11 eller noe sånt av dem.
Har mistet tellingen litt her.
Det som er fint er at:
Alle 5 jeg kjøpte rett før jeg så at mine hadde lagt egg er i live.
Noen av dem har også begynt og få barter.

Men om jeg mister enda flere av dem som kom til verden i mitt kar gjør egentlig ikke så veldig masse siden jeg har sett masse nye unger i 270l og i dag så jeg tilogmed unger i 21,6l. dem må ha fulgt med ei plante jeg har flyttet over dit.

Det er gøy med yngel da det er det.

Men, har snart ikke plass til flere her.

Ikke får jeg solgt dem heller til butikken, for butikken får dem inn ganske billig fra grosisten.

Men må jeg gi dem bort så må jeg det.

Pansermallene mine ser ut til og trives bedre etter jeg har fått gjort litt om i karene for dem.

Barbene er og i god form om dagen.

Så har den ene av sølvhai barna mine død, men det var nesten ventet siden den var veldig tynn.
Disse sølvhaiene blir her bare så lenge jeg kan huse dem i mine karr.
Dette her er den elste hunn ancistrusen og en av hannene som vi kjøpte i April.

<embed src="http://www.youtube.com/v/LZ9cbPzRtjs?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Nå har jeg bestemt meg for og ta med noen av Ancistrus yngelene neste gang jeg er på zoobutikken håper bare dem tar imot dem.
Det gjorde dem ikke sist grunnet at dem hadde masse fra før og som sagt får dem billig inn og ville heller ikke ta dem i mot gratis.
Hva med gis bort rubrikken her inne?
0 respons ellers takk for forslaget.
Ingen vil reise hit for og hente dem.
bor helt inners i sognefjorden.
Så det vil da si at der er ca 35mil kjøretur herfra til oslo(nesodden) og 31mil til Lier.
Her skjer det vist masse om dagen.

Det ble full krig i mellom melonbarbene det endte med at 2 mistet livet.
Mulig det var mange flere hanner en damer. Om det er damer der i det heletatt.

Har ikke lært meg og se forsjeld på dem.
Alle er godt fyldige,
Det som er igjen er 2 gule og 3 røde.

Dem har blitt flyttet etter dette. Så dem har en kar for seg selv.
Skal IKKE ha igjen av disse selv om den er kjempe fine.
Ja da er det to akvarier mindre her.
Et uhell skjer aldri alene her i huset.

Det ene gikk lekk i natt og det andre var jeg uheldig og knuse i det jeg skulle legge vekk pumpa fra det som gikk istykker i natt.

Størrelsene som jeg da ikke har mer er:
20l(gikk lekk)
64l(ble knust)

Var bare flaks at 64l ikke var i bruk for øyeblikket.
Så jeg slapp så alt for masse opptørking.

Plussmedlem
Da må man virkelig si at du har vært veldig uheldig.. er nesten ikke til å skjønne at det går an!

Føler med deg, kan virkelig ikke være moro dette! ;(
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap