Skattebo`s akvarie(r) (side 5)

Nei gøy var det ikke, men heldigvis så var det av di billigste akvariene så jeg har ikke tapt så masse.

Jeg er ei skikkelig kløne!!!

Nå håper jeg bare at barbene som var i 20l ikke plager vettet av fiskene i 270l

Måtte nemelig settet dem dit siden 21,6 l alt er i bruk siden jeg nylig har fått ancistrus yngel.

Takk for omtanken
Plussmedlem
Heldigvis går det an å være heldig med uhellene.. på en måte :P Altså å knuse f.eks billige akvarier :P

Har gjort kløne-tabber jeg også.. man er sjelden alene om akkurat det med klønete tabber
<embed src="http://www.youtube.com/v/epN-js4VTOs?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/fSyQwBLBtVc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
I dag fikk jeg en litt tidlig bursdagsgave.

11 Viftrereker

Dagen er ikke før på tirsdag.

Jeg er kjempe fornøyd.
Håper bare det går bra med dem.
Det ser ut til og være begge kjønn. for det er stor størrelse forskjell på dem. Det er noen brune og noen blå.

Dem startet og spise med det samme dem kom oppi sine nye hjem.

Må se om jeg finner noe mer ut om dem. det jeg har lest hittil er lite.
<embed src="http://www.youtube.com/v/PbwOIP_7bZ0?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/xmHdvsz1Ybw?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/gi6nSLUkCwU?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/ovZF7GC9Kz4?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/2FpvLtAd31Y?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Ja da er jeg her igjen.

Den siste uka så har jeg mistet
1 Melonbarbe
1 Tigerbarbe
1 Viftereke

Melonbarben fikk et sår for en tid tilbake som ikke ville gro og den ble gradvis svakere.

Tigerbarben døde grunnet at den var blitt syk uten at jeg merket det før det var for sent(stadie 4 av Bukvannsott)
Så for at det ikke skulle/skal spre seg noe smitte så medisinerer jeg altid en dag eller to etter et dødsfall.
Denne gangen valgte jeg og bruke Esha2000/esha exit blandet
(dumt av meg siden Viftereka som døde gikk i samme akvarie)

Leste først ellerpå at rekene kan i enkelte tilfelle dø av esha medisin.

Et lyspungt er det likevek siden i går var vi på zoobutikken igjen og da kom vi hjem med 10 Neon regnbuefisker

Dem fikk det kjempe bra i akvariet på stua.

I dag ble di to store akvariene fôret med mygglarver og det var populært.

Valgte og ikke gi ancistrus ynglene i 21,6l mygglarver siden sist dem fikk så ble det ikke rørt.
SUKK!!!!!

Nå blir det ikke mer ancistrus yngel på en god stund.
Iallefall ikke før di yngelen jeg hat nå er blitt kjønnsmodene.

Fant Avelshannen fastklemt og død helt i toppen på pyntefjellet.
Fant han da jeg leitet etter rekene i det akvariet.
Han har vært her siden 11.7.09 da var han ikke store karen 2-4cm

Ikke en gang jeg har klart og riste han løs.
Vil ikke knuse fjellet som kostet 300kr+ bare for og få den døde kroppen ut.
Får bare håpe at det ikke vil ødelegge vannverdiene så alt for masse når han går i oppløsning. Jeg får følge daglig med med tester.
Jeg vil forhåpentligvis får ut skjelletet etter han om en stund.
Hei:)
Måtte snike inn i boken din her å se.. Artig å lese om korleis dere med skikkelig dilla på fisk gjør det.

Leit att fiskene dine dør og att du ikkje får gitt dei bort. Veit godt kor "øde" du bur til. Eg, Tone; er født der inne og har masse familie der.

Takker igjen for god hjelp.

Hilsen Tone
Ja da er den siste gjenlevende prinsessen bort også. den døde i løpet av helgen.

Den ble kjøpt lørdag 13.3.10.
Den var trolig syk. Den ble iallefall ca et år gammel og det i ikke optimale vannverdier.

Sånn ellers så lever fortsatt alle av di sist fødte Ancistrusene.
Så det vil si at her er det fult hus av ancistruser.

1 Godt voksen hunn
5 Store ungdommer
8(10) Mellomstore ungdommer (mulig der er et par til)
17 små
---------------------------------
31(33) totalt
__________________________






Det ser ut til at dette er et meget dårlig kull av ancistruser jeg fikk frem i april.
SIer dette siden jeg har mistet enda.
Den døde nok av at den ikke tålte belastning av at det og 3 til Ancistruser ble flyttet over i 270l.

Det startet med hele ca 70stk og nå er det 8 eller 10 igjen

Jeg også fått gitt bort 2 hann ancistruser. Ut av disse
Det var di to største jeg hadde fra det kullet jeg fikk i april.
Håper bare di to vil klare seg.
Sa i allefall ifra at det hat vært stort frafall i det kullet.
Så dem som fikk ancistrusene vet om det.

For dem som lurer

Her er verdiene og litt om rutinene mine. Pluss litt til.

GH ligger på 11-12 i 270l og 7-8 i 250l
PH tipper fra 7-5 etter hvert som uka går mot slutten.

Jeg prøver og holde ukentlige 1/3 - 1/4 vannbytter.
Fiskene dør for meg gjerne en dag eller to etter vannbytter. Så det hender en gang i blandt at jeg utsetter vannbyttene til det blir utslag på nitritt testen. Og faktisk så er det sjeldent at det i denne tiden dør noen for meg. Og det kan da ta 3 uker mellom vannbyttene.

Men som jeg også skreiv/sa at den siste som døde.
Døde nok siden overgangen ble for stor. Og at det ser ut til og være et meget svakt kull.

Sånn kan skje.

Det er for det meste ancictruser jeg har mistet det siste halve året etter min mening. Noen andre er det jo men det tenker jeg ikke så masse på grunnet.

Di fiskene som jeg har mistet som ikke er av L-maller har død grunnet enten sykdom eller av stress fra frakten og overgangen til mine akvarier i fra butikkens akvarier.

Guramier har jeg funnet ut at jeg ikke får til og holde så det har jeg gått vekk fra. Prinsessa var syk så derfor døde den.


Har ikke noe annet en Rådasand og hvit ciklidesand. og helt vanlige Mangrove røtter.
I tillegg så har jeg akvarie pynte gjenstander.

Vannet i springen holder PH: 7
Så det er i akvariet det skjer noe med vannet.

Hvor mange mango røtter har du i karene dine for dem kan gjøre at ph går ned.

Du sier at du har rådasand og hvit ciklide sand i karene, jeg bruker selv rådasand og hos meg har den ikke endra på ph og hvit ciklide sand vil jeg tro det er mye kalk i og det skal heller ikke endre ph til å gå ned heller opp. Akvarie pynt skal jo heller ikke endre på vannverdiene dine. Har du kh test , hvis du har det så ta en test å se hva den ligger på for kh er buffern til ph.
TITTEI B.A.... knegg

Titter innom deg for å ønske deg GODT NYTT AKVARIE ÅR.
Håper du får mange oppdrett og lykken smiler til deg

Klemz fra Loffa
Ja da er det et nytt år.

KH ligger på rundt 3 eller under. Det vises ikke utslag på stripsen.

Dråpetesten gikk ut på dato for litt siden så har ikke fått tak i ny. men den og viste lav verdi da det var i orden. max KH4

Har kun en rot pr. akvarie. dem skal være synlige på enten filmene eller bildene.

Jeg har Også fått kjøpt inn en ny type fôr som ser ut til og passe di fleste av fiskene mine.

Flakfôr krill.

Di 17 sistfødte ancistrusene mine vokser og trives.

Der fôres det med fargefôr krillflakfôr, granulat og tabletter og en gang i uka får dem rødemygglarver.

Hei. Tenkte litt på det PH-droppet ditt i akvariet. Her er også PH i kranvannet en del høyere enn i akvariene, så derfor tar jeg små vannbytter oftere istedet. Ser ut til at dette fungerer godt, for da øker PH bare litt, uten at jeg må styre med tilsetninger...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap