Skattebo`s akvarie(r) (side 6)

Takk for tipset.
Det er bare det at det er jo bare ancistrusene som dør helt plutselig for meg.
Resten dør gjerne etter at jeg har sett at det er noe galt med dem (prikkesyken, fløyelssyken og andre synlige sykdommer) og det er ikke så mange heller egentlig.
De andre fiskene dør etter at dem rett og slett er blitt skikkelig syke.

Det kan dukke opp i hvilken som helst akvarie.

Hei..
Du hadde heilt rett om den kineseren også.. Kom heim etter å ha kjøpt inn til det nye akvarie og såg att ein gul molly var skadet i ansiktet. Satt oss ned for å sjå etter og den ene jager no bevist etter de andre..
Huff da.

Ved tanke på forrige innlegg.

Ja disse algespiserene er ikke noe særlig og ha i akvariene etter at dem kommer over i ungdoms alderen.
Jeg har hatt mine problemer selv også.

Jeg har funnet synderene som har lekt med PH verdiene mine.
Som for øvrig er i orden igjen.

Årsakene:
Karet på stua.
Jeg har tatt vann fra badet i steden for på kjøkkenet.

Karet i gangen
Jjeg hadde glemt at det er noen skjell i akvariet i gangen
Og dem er det som har gjordt at PH`en sank.

Også har jeg fått en slags sykdom i karret i gangen som går på danio`ene mine.
Har foreløpig mistet bare 1 men det kan se ut til at det mulig blir flere.

Den som døde var røde rundt hjeldelokkene og rundt munnen.
Det så rett og slett ut som at den blødde.
Og det er flere som viser mindre tegn på det samme.

Og av helt uforklarlig grunn så døde den ene neonregnbuen i dag.
B. Andresen
KH ligger på rundt 3 eller under. Det vises ikke utslag på stripsen.


Det er ikke den lave KH'en som gjør at PH er ustabil da?
Sakset dette fra artikkelen om vannverdier: "Dersom ikke mengden KH i vannet er høy nok, vil pH-verdien gå opp og ned med mengden Co2 i vannet, og det er ikke sunt for fiskene. Co2-verdien vil nemlig svinge fra natt til dag fordi plantene forbruker Co2 om dagen, men ikke om natta." Søk på PH dropp i forumet så får du opp en haug med tråder om emnet.

Du skriver at skjell er synderen i et av karene, skjellene kan vel heller bidra til det motsatte, nemlig å høyne PH.

Håper du får orden på vannverdier og sykdommer, det er ikke noe ålreit når det stadig dør fisk.
Joa det er rett det du sier der Rita.

Det er bare det at jeg fant ut at det ble stabil ph så snart skjellene var tatt ut. og at jeg tok vann fra kjøkkenet.

Noe rart men det er i allefall i orden igjen nå.

Gjeldeparasitter er det i allefall ikke.
Jeg løftet opp og tittet på en av di andre fiskene i sted med godt lys og forstørrelseglass.
Fikk utbrudd av ett eller annet på den ene Melonbarben min som døde innen 24 timer etter jeg så at det var noe rart med den.
Sånt skjer.

Har startet med en runde ESHA2000 bare for og være på den sikkre siden.

Sånn ellers så vokser Ancistrus yngelene fint og trives godt.
Jeg er nøye med delvannsbyttene der.
Det siste bytte gjorde jeg i kveld.

Plages med at pansermallene mine ikke vil leke og legg egg da.
Panda`ne er 9 stk så det skal jo være mange nok.
B. Andresen
Plages med at pansermallene mine ikke vil leke og legg egg da. Panda`ne er 9 stk så det skal jo være mange nok.




Hei B.A
Pandaene er ikke av de letteste å få i leik, og gjemmer til tider eggene sine veldig godt. Mine gjorde det iallefall. Tror nok ikke du skal bekymre deg for antallet av fisk i gruppen. En gruppe på 3 fisk kan være like leikne som en gruppe på det ti dobbelte. Enkelte coryer legger egg på forskjellige årstider og kan gå flere måneder uten å legge egg. Aspidoras C125 er av den typen, og har ikke lagt mange eggene siste tiden.

Men håper den "rette" årstiden straks er tilbake og det myldrer av egg og yngel. Skal legge ut noen for salg nå av disse rakkerne ;- =)

Lykke til B.A
Ok. Tusen takk for tipset og forklaringen Loffa.

Jeg var inneom dyrebutikke i dag og så på gullfisk/slørhale.

Jeg kjøpte ingen for jeg er ennå ikke helt sikker på hvordan det vil gå.

Jeg vil være 100% sikker på at det vil gå bra med dem i akvariene jeg har fra før og at di vannverdiene som jeg har er rett for dem. Temperaturen har jeg uansett tenkt og senke ned 1-2grader.

Så spennende med gullfisk da.. Dei er jo veldig fine..

Ingenting er jo bedre enn å finne årsaker til att ting går gale.. Sjølv om det er aldri så tragisk att fisk dør så lærer ein jo hele tiden.

Vi er i drømme fasen av det nye og att vi er hekta er nokså sikkert ja

Ha ein fin dag i Sogn..
Ja da gikk også 120l ut av døra. Har Det har stått lagret på boden en stund.

Får heller kjøpe oss et nytt med tiden.
Nå går ting på skinner her igjen. Ingen flere dødsfall og Ancistrusyngelen vokser og koser seg.

Fant en "Pestsnegle i akvariet der yngelen gå men har bestemt meg for og la den få være i fred.

Tenkte at det vil jo være en ekstra godbit for botiane mine senere dersom den formere seg.
Har jo ikke funnet ut om det er tvekjønnet da.
Dei er tvekjønna, men det kreves to for att dei skal formeire seg. Sjansen for att dei er meir enn ein er jo stor. Var slik vi fekk så mange her. Såg ein og tok den vekk. Men bak pumpa og inni pumpa tenkte ikkje vi på å sjekke. Der var det MANGE.

Kjekt att det er slutt på død..

Håper noen av dine søte små kan havne her hos oss)
I dag når jeg satt på lyset i akvariene og skulle fôre så jeg at scalaren i karet i gangen bare ble dratt rundt av strømningene i karet.
Når den prøvde og svømme så tok den piruetter og svømte opp ned.
Så da tenkte jeg at og avlive den ville være det beste for den.
Den siste tiden har scalaren som gikk i karet i gangen ikke ville spise og vært skvetten.
Jeg har nylig hatt en runde med medisinering siden det dukket opp noe som minnet om finneråte på cory`ene mine. Så da når kuren var ferdig så tok jeg et 50% vannbytte i det karet. Så vannet er helt fint.
Den så ikke at hoven kom mot den engang så mulig den var blitt blind.
Stakkaren hadde nok ikke mer livslyst for den gjorde ingen motstand når den ble løftet ut av vannet.

Og mens jeg først drev med hoven så kant jeg det for godt og fjerne noe råtne planterester i karret på stua. og mens jeg drev med det så dukket det opp enda en død Ancistrus. Så jeg tok og prøvde3 og telle over Ancistrusene og kom frem til at det er flere som er blitt borte over tid. Fant bare 5stk i akvaret på stua.

Så det vil si at det er bare 5 (7) stk igjen fra April kullet.
I går kom det nye fisker i hus.

3 Boesemans regnbuefisk (Melanotaenia boesemani)
2 skjørtetetra
3 colombiatetra

Den største pakistanbotian min sa desverre takk for seg.
Tror den hadde fått sykdommen Bukvannsott.
Den var blitt kraftig tykk den siste uken.
Er ikke så lett og se det helt sikkert på denne fisken siden den ikke har skjell.



Spennende med nye fisker i hus
Ja da er det en liten stund siden siste opp datering.


Mandag for snart uke siden. Kom det i hus
5 bittesmå scalarer (størrelsen på kroppen = 20kr)

Og så er det det vanlige.
Noe frafall hos Ancistrusene
Har ikke telt over hvor mange som er borte
Men det er i allefall 2 som jeg vet om siden jeg plukket dem ut siden dem var litt for store til og bare bli liggende og bli spist av di andre.
Inaktiv bruker
hei!
jeg harlest tråden din å blitt fast følger.
husker dengang da du hjalp meg for første gang. heldighvis har jeg kommet meg. takk for hjelp den gangen!
du har mye frafall syntes jeg, men mye fisk også da... jaja. morsomt når man bare kan kjøpe karr som man vill. istedetfor å vere 13 år som meg å måtte mase i 2 år før man får et nytrt akvarie.
Hilsen Kristian.
I dag så måtte den ene glassmalla bøte med livet grunnet uhelbredelig sykdom. Det minnet om hvitprikk faktisk.
Og i går så hadde 4 av di nye scalarene gått til angrep og drept 5 man.

Men sånn er verden.

Mulig dem merket noe rart ved den som ikke jeg har merket/sett.
Ja nå er det en uke siden jeg fikk i hus.
Har ikke hatt tid til og skrive om dem før i dag.

8 Røde Tigerbarber
5 Paradisfisk
6 Vinkeltera (hvor av 5 lever)
10 Kinesisk algespiser.
12 Norsk Flaggtetra

Måtte benytte sjansen da det var under 20kr pr fisk og plante uansett størrelse på en zoobutikke jeg var innom.

Så nå er det blitt litt fult her igjen.
Men di siste innkjøpte er såpass små at dem ikke utgjør så stor plass enda.
Får se da dem vokser til om det blir satt opp en ny 60-80l til di minste typene. Noe jeg har på følelsen av at blir gjort.

Di kinesiske algeeterene mine har blitt såpass store at dem ikke gjør noe jobb mer i akvariene.

Sånn eller så er alt bare bra med akvariene. Ingen flere dødsfall på en stund.

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap