Skattebo`s akvarie(r) (side 7)

Tid for og legge inn noen bilder.

Har fått meg et superflott kamera.
Gratulerer med kamera! Flotte bilder ;D
takk

Det kommer flere bilder
Flere bilder:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Enda flere bilder
[External Image]

[External Image]

[External Image]
For å få bildet inn i selve teksten:

1. Post innlegget på vanlig vis.
2. Velg endre innlegg.
3. Trykk på bildet så det blåses opp i eget vindu.
4. Høyreklikk på det.
5. Velg egenskaper.
Windows 10 (Kopier bilde)
6. Kopier plassering. (Med Windows 10 Hopp over)
7. Plasser kursoren i tekstrammen.(Med Windows 10 Hopp over)
8. Velg den boksen med bildet og en liten rød strek (nr.4) og lim inn.

Til slutt post innlegg.
NEI!!!!

Nå gir jeg opp her!!!!

Det første kullet med yngel jeg fikk på ancistrus parret mitt er alle døde.

Og nå begynnet også ancistrus kullet som ble født 10 nov og falle fra som fluer her. kull 2 som var på 17-20 stk også å falle fra.

Så det at egen oppdrett er tinge begynner jeg og tvile på.

Bare i dag har jeg plukket ut 5stk døde ancistrus.
På en uke nå er det et frafall på i allefall 7 stk kanskje flere.
Har prøvd og telle over dem men det er ikke lett.
Siden dem er flyttet ut av 21,6l for en stund siden.
Og da delte jeg gruppa på di to størrste karen mine.

Det ser ut for meg at dem ikke lever mer enn 6mnd.
Små er dem og.
Hele fisken = 3cm

Mens hu gamle mor som ble kjøpt inn fra butikk da jeg startet opp med akvarie lever enda. det blir 2 år nå i sommer.
Kjæmpe flotte bilda =) Masse nydelig fisk=)

Utrolig dumt at ancistrus ynglet ditt dør da :/ Fant den minste av mine tre død i dag æ å :/ Kjedelig å få yngel som bare leve i ei lita stund :/ Krysse fingran for at ræstn overleve ei gooood stoinn t :P
Huff, så forferdelig trist at de dør for deg. :/
Føler med deg, det er alltid kjedelig og miste fisk, men ekstra kjedelig er det jo når det er yngel som du har fostret opp selv.
Ja trist er det.

Men i dag gikk det opp et lys for meg.
Etter og ha forhørt meg med en dyrebutikk hvor jeg personlig kjenner eieren ganske så godt.

Hadde totalt 10 yngler(ca. 6 mnd. gamle) ancistruser oppi det karet hvor av det bare er 1 igjenlevende yngel igjen pluss mora dens.

Har jo den siste tiden vært plaget med kraftig angrep av finneråte i karet der ancistrusene har død, og da måtte det medisinering til.
Og der ligger nok svaret for at 4 ancistruser til har tatt kvelden.

Medisneringen besto av:
Først en runde med Esha exit 50% og Esha 2000 50% blandet. i 4 dager og så på dag 5 tok jeg et vannbytte på 10% for så rett over på en runde med furanol.

Fikk vite at det ikke er alle l-maller som tåler sterk medisinering like godt.

Og siden dem som har tatt kvelden ikke har vært så alt for gamle heller da så er det nesten 100% sikkert at det er årsaken.

men nå er jeg i allefall en erfaring rikere

I det andre store akvariet lever di fleste ancistrusene. Der har det ikke vært brukt for og medisinere på en god stund.
B. Andresen
Ja trist er det. Men i dag gikk det opp et lys for meg. Etter og ha forhørt meg med en dyrebutikk hvor jeg personlig kjenner eieren ganske så godt. Hadde totalt 10 yngler(ca. 6 mnd. gamle) ancistruser oppi det karet hvor av det bare er 1 igjenlevende yngel igjen pluss mora dens. Har jo den siste tiden vært plaget med kraftig angrep av finneråte i karet der ancistrusene har død, og da måtte det medisinering til. Og der ligger nok svaret for at 4 ancistruser til har tatt kvelden. Medisneringen besto av: Først en runde med Esha exit 50% og Esha 2000 50% blandet. i 4 dager og så på dag 5 tok jeg et vannbytte på 10% for så rett over på en runde med furanol. Fikk vite at det ikke er alle l-maller som tåler sterk medisinering like godt. Og siden dem som har tatt kvelden ikke har vært så alt for gamle heller da så er det nesten 100% sikkert at det er årsaken. men nå er jeg i allefall en erfaring rikere ;-) I det andre store akvariet lever di fleste ancistrusene. Der har det ikke vært brukt for og medisinere på en god stund.


Bra du fant ut årsaken da =) Ingenting som e bedre ein det =) Da e det nok større sjanse for at neste kull har større overlevelses prosent ått dæ =)
I dag har det kommet noen flere arbeider fisker i hus.


5 Sewellia lineolata

Jeg har også fått meg en gruppe på

6 Corydoras julii - Leopardpansermalle
Men da jeg kom hjem viste det seg at det er blanding av to typer 3 av hver.

3 Corydoras julii - Leopardpansermalle og
3 av en type til som er nesten helt lik bare at den ikke har den sorte flekken på ryggfinna, men fikk ikke med meg navnet på den typen da.
Men skal se om jeg får studert dem bedre og lagt ut bilder at begge typene bare dem kommer skikkelig frem og føler seg trygge.

B. Andresen
I dag har det kommet noen flere arbeider fisker i hus. [B]5[/B] Sewellia lineolata Jeg har også fått meg en gruppe på [B]6[/B] Corydoras julii - Leopardpansermalle Men da jeg kom hjem viste det seg at det er blanding av to typer [B]3 av hver[/B]. [B]3[/B] Corydoras julii - Leopardpansermalle og [B]3[/B] av en type til som er nesten helt lik bare at den ikke har den sorte flekken på ryggfinna, men fikk ikke med meg navnet på den typen da. Men skal se om jeg får studert dem bedre og lagt ut bilder at begge typene bare dem kommer skikkelig frem og føler seg trygge.



Hei B.A
Erfaringsmessig er det i 90% av tilfellene en kjøper Julii, ikke Julii en får. Leser stadig vekk at Julii ikke er hva de har fått. Husker ikke hva det er de får, da jeg ikke lenger føller så godt med på cory. Er stort sett Apistogramma det går i hos meg nå. Det yrer av liv i karene her og det legges egg over en lav sko. Kjempe gøy.

Ser du begynner å kjenne kameraet ditt. De første bildene var litt grå og uklare, men de siste er bra. Har selv lyst på nytt kamera for å kunne ta bedre bilder. Får se hva det blir til når skattepengene kommer ;- =)
Takk for infoen Loffa

Og hyggelig at du syns det er bedring på bildene.

Ja du har rett i at det er mulig at det er den andre typen cory jeg har. når dem blir litt større og er mer fremmeså skal jeg få tatt et skikkelig bilde og legge ut så jeg blir sikker på hvem typer jeg har fått. så dem blir ikke registrert i lista til akvariet dem er i ende tror jeg.
Ville bare hjelpe dere og huske.
Når man kjøper Julii, så ender man som oftes opp med Corydoras trilineatus, som er veldig like og lett og forveksle.
Har hørt, uten at jeg kan bekrefte, at dette skjer som en regel.
Jeg har 15 stk Corydoras trilineatus (triller) og to stk som jeg tror er Julii, men kjøpt som triller.. Forstå det den som kan. :P
Disse ser ut som triller, men er bittelitt større, og har et litt annerledes mønster på hodet enn trillene (trillene har "hjernemønster" på hodet, mens juliiene har prikker), men ellers er de like..
Lisa-s

Nå er det sånn at jeg ikke fikk vite noe navn i det heletall på di 6 jeg fikk ,så navn måtte jeg finne ut av selv og det viser seg at jeg selv først tok feil.
Men jeg sa at jeg ikke ville legge dem til i akvarielista før jeg var helt sikker siden disse to typene er ganske så like og at dem var ganske så sky med det samme gjorde det ikke lettere og finne svaret med det samme heller. Så det tok et ca par dager og få sett skikkelig på dem. Og ja dem har ikke rene prikker, men det du kaller hjernemønster.

Så nå gjenstår det bare og finne svaret og rett navn på di 3 siste cory`ene. dem er faktisk ganske så like di andre men uten den mørke flekken på ryggfinna.
Aha, de er lik trillene, men ikke helt der heller.. Skjønner.
Jeg har en el flere triller med veldig svak flekk på ryggfinnen, men helt uten har jeg ikke sett før.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap