Skattebo`s akvarie(r) (side 8)

Ja da har jeg fått tatt bildene jeg ønsket.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Corydoras sterbai De liker jeg veldig godt, har 8 stk. selv.
Ikke helt bra dette bilde da men det får duge inntil videre.

[External Image]
Ja da var påskeferien over for denne gang og møte med jeg fikk med akvariet på stua var ikke så koselig. Før det første fant jeg bare skjellet`et av min kjære Rapptus som var av typen Kinesisk algespiser (Gyrinocheilus aymonieri). Han har jeg hatt helt fra starten da jeg startet for snart 2 år siden med akvarie. Han er en av 3 av denne typen men han likte ikke di 2 andre så han gikk alene i karet på stua. og så finner jeg bare igjen 1 av mine 5 nye Sewellia lineolata.

Et godt innkjørt kar bør klare å stå uten foring 2-3 uker. Når jeg er på ferie 1,5-2 uker på sommeren tar jeg vannbytter før jeg reiser og forer litt ekstra, ikke mye. Har også timer på lysene.

Har ikke som jeg husker mistet fisk den tid jeg har hatt ferie

Kan jo være andre årsaker til frafallene som f.ek at fisk ikke går godt sammen.

Ellers håper jeg du har hatt det bra i påsken. Selv har jeg vært hundepasser siden onsdag og tispa blir hentet igjen i morgen. Mao en stille påske hjemme

Vet ikke om du har fått det med deg, men endelig har jeg yngel hos mine Apistogramma Barlowi (munnruger)

[External Image]

Jeg følger tråden din fortsatt LOFFA. Og gratulerer med yngel på Apistogramma Barlowi.

Jeg vet godt at akvariene skal klare seg en stund uten fôring og har endelig fått til at levende planter overlever i akvariene mine.
Jeg har ikke timer på lysene, så akvariene har stått mørke i noen dager.

Han "Rapptus" har den siste oppført seg en tanke rart, så det kan være det at han ikke ville leve lengere uansett. har hatt han i snart 2 år.

Men det at di aller nyeste ikke har klart seg så bra er en tanke irriterende.

Jeg kjøpte 5 Sewellia lineolata og har funnet 3 døde til nå.
1 av dem er fremme av og til, men virker ikke intresert i maten det blir servert. Får kjøpe inn en akgurt i morra og se om det faller i smak.
Den siste er sikkert død og oppspist. Finner det i allefall ikke igjen.

Mulig jeg ikke har nok luft i vannet for denne typen fisk.
Bruker innvendig fluval pluss4 i begge di store akvariene mine og det fungerer kjempe bra for all den andre fisken, og for meg
Ja da i går fant jeg den siste av di 3 første innkjøpte ancistrusene mine.
Hun har nok vært død i noen dager. Hun ble jo her i nesten 2 år da så sier ikke noe på det.

Men i dragsuget tok hun med seg flere.
1 paradisfisk
2 tigerbarber (røde)
1 neon regnbuefisk

Sånn eller så går tingen på skinner her. Panda Coryene leker og koser seg. Jeg har ikke funnet noen av eggene da siden dem gjemmer dem inni ei tett plante med små blader.
Hei

Hvor gamle bruker desse ancistrussene å bli egentlig.. Vi har fått yngel her på våre så no er vi spent på hvor mange som lever opp)
Plussmedlem
Trist at du har mistet en del fisk igjen.

Kult at pandaene leker da De la egg hos meg også uten at jeg la merke til det, plutselig så jeg en yngel.
Sånt skjer.

Anders K.
Så hyggelig og høre at du fant yngel. Det kan jo hende jeg er heldig også om noen dager.

Plussmedlem
Ja, hvis du ser dem i lek kan det fort skje Tilfeldig at jeg fikk øye på en liten tass.
Her lekes det flere ganger i uka hos pandaene, men har ikke sett noe yngel.
Det er nok fordi det går blandt annet: Scalarer og Barber i samme akvarie.
Og siden eggene blir lagt såpass langt inni en stor plante så får jeg ikke plukket ut eggene.

Var borte fra fredag til søndag og det har ikke ancistrusene satt pris på nei.
Har totalt bare 6stk igjen.
2 store og 4 små.

Og så hadde Flaggtetrane gått til angrep på den siste igjenlevende melonbarba min som tilslutt døde i går, den ble i overkant av et halvt år. Prøvde og få tak i den sånn at det kunne komme seg igjen i 20l, men uten hell.
Ville jo ikke jage den for mye opp.

Kjedelig at du mister fisk....mistet selv en av mine L-048 maller og ble hysterisk det var pga ammoniakk i karet,pga jeg forer så mye nå (tynn ciklide jeg har overtatt) og det ble for stor belastning for pumpen(som er nokså ny)...
Så tar litt ofte vannbytter nå og fikser vannet før det går oppi karet...buffer på 6,5 ph,bare for å holde det stabilt pleier aldri å bruke annet enn torv i filtrene mine,men kan ikke ta noen sjanser!
Kan det være store forandringer i vannverdiene som gjør du mister litt?

Ellers så kan det jo være at du har litt mye fisk og at det kommer ofte nye oppi?bare en tanke...

Jeg lar karene mine stå for det meste i fred...bladfisk karet har helt black water og gjør minimalt med det...kun mye torv i filteret for å holde ph nede i 5,5 + jeg får snart catappa blader,håper de også kan hjelpe litt på stabiliteten

Lykke til videre
Bladfisker er noen artige fisker.

Dem er på ønskelista mi/vår

Nå er det ikke flere døde ancistruser og se heldigvis.

Men har nesten bestemt meg nå for at neste arbiderfisk her blir ikke Ancistrus,
men en annen type som er en like god algespiser og som er vennlig mot i andre fiskene.

Men hvem det blir vet jeg ikke siden jeg er usikker på hva jeg kan velge mellom som er gode algespisere.

Ser i akvariene at det har minket med ancistruser ja.

Men det får være til etter ferien med innkjøp.
I dag er det en trist dag for mannen i huset!
1 stk Boesemans regnbuefisk (Melanotaenia boesemani)
En av mannen i huset sine yndlingsfisker takke for seg.
Den har vært litt sky den siste uka og i tillegg så var den blitt en del frynsete på finnene sine(tror den har vært i slosskamp med en av di andre fiskene) så vi skjønte at det kunne gå den veien. Men har håpet i det lengste på at den ville komme seg. Men sånn gikk det altså ikke.

I dag er det blitt en tanke påfyll her igjen.

8 kuhlii-ål
5 flekket pansermaller

Disse to typene har jeg hatt i karene fra før, så har bare økt antallet til en mer passende gjeng.

hadde fra før:

kuhlii-ål`ene 3stk
Flekken var alene så nå er totalen: 11 og 6

kuhlii-ål`ene har jeg for øyeblikket i karantene siden dem er veldig tynne.
Dem skal få litt ekstra mat i en ukes tid eller noe sånt før dem slipper over i karet til de eldste.
Jeg mistet 1 flekket pansermalle av di 5 nyeste, men det var det innen fristen

Og samtidig som jeg plukket ut den døde flekkete så så fant jeg
1 av sterbai`ene død.

Så i går var jeg og fikk tak i 6 nye pansermaller.
Miks denne gangen.

Om jeg ikke husker feil så ved det sånn.

2 Flekket (1 ny for den som døde)
4 Metall (hvor en av dem er albino)

Butikken hadde ikke inne Sterbai nå, så får vente til høsten med og øke den gjengen dersom jeg da har igjen av dem. Om butikken ikke får dem inn før da.

Også etter litt mer lesing og film titting så kom jeg frem til at gjengen men kuhlii`er fortsatt var liten så økte med noen der også.

10 kuhulii`er

Coryene og ålene går i hver sitt kar.

Så nå er det liv laga i begge di store karene mine.
På tirsdag kom det i hus
10 Keisertetra

Disse skal bo i akvariet der det er tetra fra før.

Mens det i allefall er
1 død Ancistus og det av di nyeste
1 død Odessabarbe(hann) så nå er det 2 jenter og 2 gutter igjen av disse.
Vet ikke hvilken dag disse har sagt natta siden jeg fant dem når jeg dyttet litt på en ganske så tett plante på leit etter en helt annen av fiskene som har fått et sår som jeg vil følge litt med på.
Her går tingene bra for tiden.

Unntatt at jeg er forkjølet og ikke helt greier og telle rett antall på coryene.

Virker som det er en for mye.

Ja, ja er bare glad til jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap