Innvollsorm, går det ann å bli kvitt?

Nå har jeg prøvd å behandle guppyene mine med esha exit kombinert med esha 200, men det hjelper ikke. De har lang gjennomsiktig "avføring" så jeg regner med det er noe innvollsorm. Går det ann å bli kvitt dette, og i tilfelle med hva da? Jeg har prøvd å lete gjennom forumet etter svar, men finner bare folk med samme problem, men ingen løsning...
Plussmedlem
Gjennomsiktig avføring er ikke nødvendigvis ensbetydende med innvollsorm, så det kan være andre ting som forårsaker det. Temperatur på vannet, hardhet og fór kan alle gi fiskene "kebabmage".
Ok, det ville i såfall vært glimrende!
Testet vannet nå med Tetra dråpetest:
PH: 7,5
NO2:
fikk visst ikke med hele innlegget mitt....
PH: 7,5
NO2:
Hva i alle dager feiler det forumet?
aquadilla
Hva i alle dager feiler det forumet?

Du prøver å bruke krokodillegap-tegnet ikke sant? For "større enn, mindre enn"?
Alt du skriver etter det tegnet forsvinner. Dropp tegnet.
ok, da prøver jeg uten det tegnet.
Ph: 7,5
No2: mindre enn 0,3mg/ml
Gh: 4
Kh: 3

Ser jeg bør øke hardheten på vannet litt. Kan dette være en årsak til den gjennomsiktige avføringen? Bildene jeg la ved var bare for å si at jeg ikke har lyst til å avlive guppyene mine, ser det blir anbefalt av noen dersom det er innvollsorm.
Medisinene du har brukt er ikke sterke nok eller de riktige for innvollsorm. Det må sterkere lut til for å bli kvitt slikt. Hva du bør/skal bruke er jeg usikker på, men virkestoffet i medisinen du velger bør sannsynligvis være praziquantel. Jeg vet at Sera har en slik medisin på det norske markedet: Sera Flagellol. Her er en tråd om det. Sera Flagellol virker mot innvollsparasitter som gir de symptomene du beskriver.

En produsent som heter Aquarium Münster har også en med praziquantel i, den heter Dactymor. Les om den i denne tråden.

Disse to medisinene tar heldigvis ikke knekken på filterbakteriene, slik mange medisiner ellers gjør (ikke Esha sine heller).

Heving av gh har ikke noe bråhast, men guppy kan også fint trives i vann med den gh'en du har. Jeg brukte aldri noe for å heve gh til mine guppykolonier, de trives like godt i mykt vann.
Har nå lest flere plasser om suksessfull behandling med medikamenter som har virkestoff Metronidazole.
Hvor du får tak i slikt i Norge vet jeg ikke. Du kan jo gjøre litt research på området

Lykke til!
I innlegg nr 2 i denne tråden har jeg linket til et skriv fra norske NZB, der det står hvilke akvarie-medisiner som er å få i Norge. Iflg. den listen jeg linker til, finnes det ingen på markedet i Norge som inneholder metronidazole.

Flagyl, som fås på resept hos veterinær, er det samme som metrodinazole.
Her er en liste over innlegg på AF inneholdene temaet flagyl (dosering, hvordan skaffe det osv). Let og les.
mona o
I [URLBLOCK1] har jeg linket til et skriv fra norske NZB, der det står hvilke akvarie-medisiner som er å få i Norge. Iflg. den listen jeg linker til, finnes det ingen på markedet i Norge som inneholder metronidazole. Flagyl, som fås på resept hos veterinær, er det samme som metrodinazole. [URLBLOCK2] på AF inneholdene temaet flagyl (dosering, hvordan skaffe det osv). Let og les.

Interessant, takk for info

Jeg lurer forresten på en ting Mona.. når er det Monas akvarieleksikon i 5 bind kommer på markedet? ;p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap