- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Finnes det en plante som eplesnegla mi ikke spiser?
Finnes det en plante som eplesnegla mi ikke spiser?
Hei!
Først og fremst er jeg ikke sikker på om dette er snegle-tema, eller plante-tema, men satser på at noen kan hjelpe meg her.. =)
Har nemlig ei kjempe-eple som spiser alt av grønt den kommer over i akvariet, putter daglig erter, agurk eller salat nedi for mat, men det blir ganske enkelt oversett til tider...
Finnes det ei plante som den kanskje ikke syns smaker så godt?
Den nyeste planta (Echinodorus bleheri) ser ikke ut til dags dato, den varte kanskje max 1mnd =/ Ellers tok den ganske raskt knekken på både Limnophila sessiliflora og Vallisnera...
Først og fremst er jeg ikke sikker på om dette er snegle-tema, eller plante-tema, men satser på at noen kan hjelpe meg her.. =)
Har nemlig ei kjempe-eple som spiser alt av grønt den kommer over i akvariet, putter daglig erter, agurk eller salat nedi for mat, men det blir ganske enkelt oversett til tider...
Finnes det ei plante som den kanskje ikke syns smaker så godt?
Den nyeste planta (Echinodorus bleheri) ser ikke ut til dags dato, den varte kanskje max 1mnd =/ Ellers tok den ganske raskt knekken på både Limnophila sessiliflora og Vallisnera...
Postet 01.03.10 kl 17:24
Postet 01.03.10 kl 17:33
Postet 01.03.10 kl 17:35
Postet 01.03.10 kl 17:38
Postet 01.03.10 kl 17:40
Postet 01.03.10 kl 17:47
Postet 01.03.10 kl 17:49
Postet 01.03.10 kl 17:49
Postet 01.03.10 kl 17:51
Snegler tar flyteplanter også, de. De jeg hadde pleide å vandre opp på glasset og vente på at en plante fløt nært nok kanten, og så klatret de rett over på rota.
Snegler pleier jo også å la seg flyte opp til overflata for å flyte med strømmen til bedre jaktmarker, og hvis de bestemmer seg for å komme ut av skallet mens de fremdeles er i overflata har de ikke noe problem med å forsyne seg.
LJ
Snegler pleier jo også å la seg flyte opp til overflata for å flyte med strømmen til bedre jaktmarker, og hvis de bestemmer seg for å komme ut av skallet mens de fremdeles er i overflata har de ikke noe problem med å forsyne seg.
LJ
Postet 02.03.10 kl 10:29
Kæmpe eplerne tager ALT grønt!
ALT! Alt hvad du har af planterester osv bare giv det til dem, det bliver spist.
Jeg fodre mine mye m, spinat. Derud over får de hvad jeg har hjemme i køleskabet og fryseren af grønt.
Spinat - mye calsium og andet godt for dem og skjællet deres
Kogt Gulrod
Kogt Broccoli - Også god næringsværdi
Agurk - bruger jeg ikke så mye da der næsten ingen næring er i.
Kogt kartoffel - bruger jeg ikke da jeg syntes at de griser, men nogen gør
frosne ærter og gulerods mix
Banan
Ja alt grønt du kan finde på tror jeg
Har du andemat så eeeelsker de også det
Der er en der har nevnt vasspest som værende en plante eplerne ikke rigtig gider med mindre de er meget sultne.
Ellers giv dem grønt hver eller hver anden dag, bare husk at tage evt, rester op i løbet af et døgn, da det ellers kan rådne og svine karret vældigt.
En af de gode ting ved kæmpe eplerne er at de tager maten fra overflaten også, så man behøver ikke sætte alt på en gaffel eller ske.
Jeg sætter dog af og til på gaffel da jeg elsker at se de spise.
Et godt tip til planter;
Plastik!!! Ja jeg vet godt at de ikke er de mest attraktive, men jeg har fundet flere planter i bolig butikker hvor de har haft dem i små potter til udsalgspris 20 kr. og så hiver jeg dem ut af krukken, gør dem rene og "planter" dem i gruset eller sandet. Kan evt. binde en hulsten i "roten" så de ikke så nemt flyter op igen.
held og lykke
ALT! Alt hvad du har af planterester osv bare giv det til dem, det bliver spist.
Jeg fodre mine mye m, spinat. Derud over får de hvad jeg har hjemme i køleskabet og fryseren af grønt.
Spinat - mye calsium og andet godt for dem og skjællet deres
Kogt Gulrod
Kogt Broccoli - Også god næringsværdi
Agurk - bruger jeg ikke så mye da der næsten ingen næring er i.
Kogt kartoffel - bruger jeg ikke da jeg syntes at de griser, men nogen gør
frosne ærter og gulerods mix
Banan
Ja alt grønt du kan finde på tror jeg
Har du andemat så eeeelsker de også det
Der er en der har nevnt vasspest som værende en plante eplerne ikke rigtig gider med mindre de er meget sultne.
Ellers giv dem grønt hver eller hver anden dag, bare husk at tage evt, rester op i løbet af et døgn, da det ellers kan rådne og svine karret vældigt.
En af de gode ting ved kæmpe eplerne er at de tager maten fra overflaten også, så man behøver ikke sætte alt på en gaffel eller ske.
Jeg sætter dog af og til på gaffel da jeg elsker at se de spise.
Et godt tip til planter;
Plastik!!! Ja jeg vet godt at de ikke er de mest attraktive, men jeg har fundet flere planter i bolig butikker hvor de har haft dem i små potter til udsalgspris 20 kr. og så hiver jeg dem ut af krukken, gør dem rene og "planter" dem i gruset eller sandet. Kan evt. binde en hulsten i "roten" så de ikke så nemt flyter op igen.
held og lykke
Postet 14.03.10 kl 04:04
Postet 14.03.10 kl 08:09
Heider :)
ta å prøv å gi sneglen litt algetabeletter funket for oss
eplesneglene våre liker kokos, squash, ost, agurk osv..
våre har latt plantene være i fred når d er nok mat i karet til de
har ca 150 stykk i div størrelser
håper dette kan være til hjelp
mvh alf og marit
eplesneglene våre liker kokos, squash, ost, agurk osv..
våre har latt plantene være i fred når d er nok mat i karet til de
har ca 150 stykk i div størrelser
håper dette kan være til hjelp
mvh alf og marit
Postet 14.03.10 kl 09:24
Postet 15.03.10 kl 09:10
Endret: 15.03.10 kl 09:12
Kjøpte frossen spinat som jeg hadde oppi, og det var populært helt til den fant ut han sku krype neddover igjen hvor den fant plantene... Så har tilslutt funnet ut at han skal få spise opp siste rest av planter (i tillegg til masse annet grønt selvfølgelig), og deretter blir d, dessverre, plastplanter i det karet.. =p
Men kokos og ost?? Har jeg aldri tenkt på =) Har bare denne ene epla, men han holder har jeg funnet ut.. Har masse småsnegler i det nyeste karet som skal få jobbe og holde det pent og rent til de blir for mange, noe jeg mistenker kan gå fort.. =)
Takker for alle tips iallefall! =)
Var sikkert noen flere spmål eller noe jeg sku ha svart på her, men det er glemt i forbifarten.. =)
Men kokos og ost?? Har jeg aldri tenkt på =) Har bare denne ene epla, men han holder har jeg funnet ut.. Har masse småsnegler i det nyeste karet som skal få jobbe og holde det pent og rent til de blir for mange, noe jeg mistenker kan gå fort.. =)
Takker for alle tips iallefall! =)
Var sikkert noen flere spmål eller noe jeg sku ha svart på her, men det er glemt i forbifarten.. =)
Postet 15.03.10 kl 21:07
Postet 16.03.10 kl 16:42
Planter for eplesnegler
Hei!
vi satser omvendt: vi har i planter som eplesneglene kan kose seg med. Vi har mose, salvinia natans, hornblad, gulrotgress og vallisneria. Eplesneglene spiser og koser seg, men det er rikelig, så de klarer ikke spise opp, det er hurtigvoksende planter, så det er alltid noe friskt grønt de kan kose seg med. Da er det ikke så farlig om de er aleine ei stund heller, de har jo matpakke i karet i lag med seg.
Samtidig har yngel et sted å gjemme seg. Så rikelig med hurtigvoksende planter er mitt råd.
vi satser omvendt: vi har i planter som eplesneglene kan kose seg med. Vi har mose, salvinia natans, hornblad, gulrotgress og vallisneria. Eplesneglene spiser og koser seg, men det er rikelig, så de klarer ikke spise opp, det er hurtigvoksende planter, så det er alltid noe friskt grønt de kan kose seg med. Da er det ikke så farlig om de er aleine ei stund heller, de har jo matpakke i karet i lag med seg.
Samtidig har yngel et sted å gjemme seg. Så rikelig med hurtigvoksende planter er mitt råd.
Postet 16.03.10 kl 18:24
WOW da er jeg imponeret! Mine 4 kjempe eplesnegle ( Pomacea canaliculata ) De spiser op alt grønt lynhurtigt!
Men det er vel også noget med hvor mange man har på hvor stor plads vil jeg tro, hvor mine ikke har så stor akvarie bunn at plante planter på, men må også indrømme at jeg aldrig før har hørt om nogen som har kunnet holde dem sammen med planter. Jeg kan kun sige at jeg er imponeret.
Til gengæld så spiser de alm. eplerne mine overhovedet ikke af planterne mine, men de bliver også fodret godt. For godt tror jeg
Men det er vel også noget med hvor mange man har på hvor stor plads vil jeg tro, hvor mine ikke har så stor akvarie bunn at plante planter på, men må også indrømme at jeg aldrig før har hørt om nogen som har kunnet holde dem sammen med planter. Jeg kan kun sige at jeg er imponeret.
Til gengæld så spiser de alm. eplerne mine overhovedet ikke af planterne mine, men de bliver også fodret godt. For godt tror jeg
Postet 16.03.10 kl 23:00