- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Merkelig lav gh
Merkelig lav gh
Jeg har hatt en 160L surrende i 2-3 år etter at jeg flyttet og solgte unna hele akvarie samlingen for 5 år siden. Akvarie hobbyen har ikke hatt førsteprioritet de siste årene, så jeg har ikke tenkt så mye over at plantene ikke vil vokse som før osv så lenge fiskene har sett ut til å trives.
Etter et brått utbrudd av bukvannsott (første sykdom jeg har hatt i karet) som jeg behandlet med esha 2000, bestemte meg nå for å ta det litt mer seriøst og begynte å kjøpe inn litt flere tester osv igjen. Det jeg la mest merke til var at GH ikke gir noen som helst utslag på verken tetra eller jbl's GH test. Grønt etter første dråpe.
Nå har jo jeg også egen brønn som er sprengt ut i fra fjell, så jeg var ganske så sikker på at vannet var relativt hardt, men det var det da IKKE. Har nå tilsatt litt GH+ for å i allefall få det opp på 3-4.
Jeg stakk inn på nettakvariet der jeg var veldig aktiv før, men der var det jo nesten dødt gitt. Så da er det vel akvaforum som gjelder nå :P
Er det noen som har peil på hvilken påvirkning GH, da spesiellt ekstremt lav GH har på plantevekst? Jeg at de fleste fisk takler ganske lav GH, men tilnærmet 0 er vel ikke helt bra for verken palett ciklidene eller praktbotiaene?
Ellers så har jeg bestillt lysrørsett og gjødsel for å booste planteveksten litt. Og så får jeg se om jeg finner igjen det gamle co2 opplegget å fylle på litt med det også. Dog ikke helt optimalt når vannet i springen ligger på ph 5!
Etter et brått utbrudd av bukvannsott (første sykdom jeg har hatt i karet) som jeg behandlet med esha 2000, bestemte meg nå for å ta det litt mer seriøst og begynte å kjøpe inn litt flere tester osv igjen. Det jeg la mest merke til var at GH ikke gir noen som helst utslag på verken tetra eller jbl's GH test. Grønt etter første dråpe.
Nå har jo jeg også egen brønn som er sprengt ut i fra fjell, så jeg var ganske så sikker på at vannet var relativt hardt, men det var det da IKKE. Har nå tilsatt litt GH+ for å i allefall få det opp på 3-4.
Jeg stakk inn på nettakvariet der jeg var veldig aktiv før, men der var det jo nesten dødt gitt. Så da er det vel akvaforum som gjelder nå :P
Er det noen som har peil på hvilken påvirkning GH, da spesiellt ekstremt lav GH har på plantevekst? Jeg at de fleste fisk takler ganske lav GH, men tilnærmet 0 er vel ikke helt bra for verken palett ciklidene eller praktbotiaene?
Ellers så har jeg bestillt lysrørsett og gjødsel for å booste planteveksten litt. Og så får jeg se om jeg finner igjen det gamle co2 opplegget å fylle på litt med det også. Dog ikke helt optimalt når vannet i springen ligger på ph 5!
Postet 02.03.10 kl 18:10
Brønnvann kan like gjerne stamme fra vann som har rent gjennom myrområder og skogbunn, så at det er surt og bløtt er nok ikke så sjeldent som man skulle tro.
ETTER-RED:
Ser nå at du skriver ph 5. Dette er garantert myrvann
Du burde satse på sør-amerikanske fisk fra Amazonas - dette er perfekt regnskogsvann med lav gh, kh og ph. Misunner deg det vannet der!
ETTER-RED:
Ser nå at du skriver ph 5. Dette er garantert myrvann
Du burde satse på sør-amerikanske fisk fra Amazonas - dette er perfekt regnskogsvann med lav gh, kh og ph. Misunner deg det vannet der!
Postet 02.03.10 kl 18:19
Endret: 02.03.10 kl 18:20
Gh
hei når du har ph 5 i springen er vannet veldig surt,det kan ha forbindelse med lav gh. å ha så lav ph er ikke å anbefale verken til fisk eller planter,det samme gjelder gh.jeg vil anbefale å få grus eller sand som inneholder kalk når du har så lav ph og gh.vannet du har passer bedre til vilt fanget fisk fra sør amerika.
Postet 02.03.10 kl 18:28
Endret: 02.03.10 kl 18:31
mona oBrønnvann kan like gjerne stamme fra vann som har rent gjennom myrområder og skogbunn, så at det er surt og bløtt er nok ikke så sjeldent som man skulle tro. ETTER-RED: Ser nå at du skriver ph 5. Dette er garantert myrvann :) Du burde satse på sør-amerikanske fisk fra Amazonas - dette er perfekt regnskogsvann med lav gh, kh og ph. Misunner deg det vannet der! :)
Merkelig nok så ender ph'en opp på rundt 7 i akvariet. Jeg har en 45L som hadde stått tørr med grus i et par år, så jeg bestemte meg for å gjøre det rent og ta det i bruk som yngelkar. Jeg helte grusen i en bøtte og skyllte den gjentatte ganger med vann. Akvariet gjorde jeg rent med børster og vann, og det samme med pumpe/filter utstyr.
Fyllte opp karet med grus og vann og satte i gang filter og varmekolbe. Dagen etter målte jeg ph'en og da lå den på 6,9. Jeg kan ikke helt skjønne HVA som øker ph'en, men det kan vel ikke være så mye annet enn grusen? I 160 literen har også ph'en ligget mellom 6,8 og 7,1 uten noen tilsetninger. Misstenker at det er samme grus i disse 2 da jeg kjøpte dem begge brukt. Men virker jo litt rart at denne skal øke ph'en såpass mye også, da det ser ut som vanlig "akvarie grus".
Hvis du kommer å leverer en 30-40 liter med vann til meg i uka så skal du få ta med deg så mye "myrvann" du vil tilbake :P
Postet 02.03.10 kl 18:30
Endret: 02.03.10 kl 18:31
Postet 02.03.10 kl 18:40
Jepp. Men uansett er jo ph nivået greit i akvariene i forhold til de fiskene jeg holder, så da er jo det greit Det jeg lurte mest på var jo hvilken påvirkning veldig lav GH, i dette tilfellet 0-1 har på planter og fisk, hovedsaklig ciklider. Der jeg bodde før var det ganske hardt vann og høy ph, så jeg har ikke hatt denne problemstillingne før. Dessuten har jeg glemt mye av kunnskapen jeg hadde den gangen, hehe.
Postet 02.03.10 kl 18:48
Postet 02.03.10 kl 22:41