Forslag til forbedring av innebygd-juvelpumpe?

I mitt 120-liters juvel-akvarium er det en innebygd pumpe som jeg ikke føler gjør helt susen.. Hadde tenkt på å kjøpe en utvendig pumpe i tillegg, men disse er som regel dyre, og jeg har egentlig ikke behov for SÅ mye bedre filtrering..

Uansett lurte jeg på om jeg bare kan putte litt diverse ekstrating nede i pumpe-huset som fra før inneholder to kvadratiske svamper, en grønn og en blå, og en litt flatere sort kompakt hard svamp med ett hvitt slags watt-lignende filter på toppen. Vet ærlig talt ikke hva disse er til, men det er plass til å putte noe annet under iallefall og tenkte kanskje dette kunne hjelpe.. Men nå vet jeg jo ikke hva jeg har i pumpen fra før, og hva som trengs i tillegg..?

Akvariumet skal forsåvidt bli et sør-amerikansk biotop kar med sandbunn, endel mindre planter, noen bolivianske sommerfuglciklider, liten stimfisk, maller og snegler.
Den svarte svampen er kull-filter, den må du ta ut etter ca 4 uker. Da har den sugd opp det den skal, og kan komme til å begynne å returnere innholdet sitt til karet... Du trenger ikke kull annet enn ved medisinering. Jeg har ikke satt inn kull i det hele tatt, men har klipt til blåsvamp som fyller kullets plass.

Det rare er at det høres ikke ut som du har flere svamper enn jeg har i mitt 63-liter?! I mitt 125-liter var det orginalt en grønn. Den skal ta nitrat, og når den slutter å virke som det, virker den som vanlig blåsvamp. I tillegg var det to fine blå og en grov blå. En cirax-kassett og et kullfilter. I tillegg til vatten på toppen.

Jeg har som sagt lagt inn noe ekstra blå, på plassen til kullet. I tillegg har jeg byttet ut en av de fine blå, med enda en cirax-kassett. Ciraxen har mye overflate, og gir god plass til bakteriene vi vil ha i filteret.

Vatten på toppen bytter du når den blir møkkete, evt skyller den. Jeg bytter den. Under innkjøringen blir den fort møkkete, etterpå tar det lengre tid. Den er der for å ta av store partikler sånn at de ikke går ned i svampene.
I tillegg til en sånn cirax-kassett, som du burde få tak i - så kan du også oppgradere selve pumpa på filteret. Det har de fleste dyrebutikker; da blir det litt mer sus i filteret. Selve filterkapasiteten på juwel-filtrene er jo overlegent mye bedre enn noe annet innvendig filtre...
Jøss dette var nytt for meg.. Merkelig at det ikke fulgte med noen slags form for bruksanvisning med filteret som hadde fortalt meg at kull-biten skal ut, jeg har jo hatt den i i over ett år nå...!! Skal fjerne den snarest og kanskje sette inn en fin og en grov blåsvamp en plass.

Hva er en Cirax-kassett, og hvor får jeg skaffet en slik?
Selve pumpen har jeg også tenkt å skifte ut, da den går fra å lage god strøm, til nesten ingen strøm i akvariumet på ca 2 uker, og det kan vel ikke være bra.. Hvor ofte bør jeg egentlig rense pumpen og filterene? Har gjort det ca hver 3. uke så langt ettersom at pumpen da ser temmelig sliten ut.
Denne http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1504 er den som passer i min pumpe.

Og bruksanvisningen på pumpa (og resten av karet) finner du på cd'en som fulgte med karet.
Når det blir dårlig utstrøm her, så skifter jeg filtervatten og så er det full fart igjen. Men karet er nyoppsatt, bare 2 mnd.
Dette er en Ciraxkassett til Jewelfilteret ditt:

Jeg bruker det i stedet for den grønne nitratsvampen., og det fungerer veldig bra. Sammen med 1000 l/m pumpa gir det fin gjennomstrømning i karet.

Selv bytter jeg bare filtervatten øverst i filteret når utblåsten begynner å bli merkbart dårligere, ca. annenhver uke. Blåsvampen jeg har satt inn istedet for kullfilteret kryster jeg lett i akvarievann ca. hver 3. måned.
Takker og bukker for svar! Cirax-tablett og ny filtervatt står nå øverst på handlelisten, så får jeg vurdere sterkere pumpe om det ikke blir bedre
Jeg har byttet ut innholdet på mine 3. Cirax kasettene er fine, men jeg hadde noen esker bioballer, så jeg fylte først filteret med dem, holder de på plass med en halv grovsvamp og fyller toppen med vanlig filtervatt (da slipper jeg også at filteret fylles med Ancistrus yngel). Dette fungerer meget godt.
Cosmo
Uansett lurte jeg på om jeg bare kan putte litt diverse ekstrating nede i pumpe-huset som fra før inneholder to kvadratiske svamper, en grønn og en blå, og en litt flatere sort kompakt hard svamp med ett hvitt slags watt-lignende filter på toppen.

På vei til jobb i dag slo det meg plutselig (jada, bare litt hekta...) at det du beskriver at du har i din filterboks, er det jeg har i den øverste filterholderen min. Mulig det er et superdumt spørsmål, men du har ikke en filterholder til nedafor, som inneholder flere svamper?
SGS
På vei til jobb i dag slo det meg plutselig (jada, bare litt hekta...) at det du beskriver at du har i din filterboks, er det jeg har i den øverste filterholderen min. Mulig det er et superdumt spørsmål, men du har ikke en filterholder til nedafor, som inneholder flere svamper?


Så på profilen, det karet er ikke 120 liter, men 110, og er en Rekord800 likt to vi har. Disse har Bioflow Super filter, der står filterne på høykant i stedet for å ligge som de gjør i andre Juwel filter (Denne filterløsningen tar heller ikke like mye plass), de gjør en grei jobb på normal belastning. Begge de vi har har stor belastning/fisk som trenger mye strøm så de er suplert med Fluval 3+ /U3
Og da skjønner jeg hvorfor jeg ikke fikk svampantallet til å stemme
Digi
[QUOTE=SGS] På vei til jobb i dag slo det meg plutselig (jada, bare litt hekta...) at det du beskriver at du har i din filterboks, er det jeg har i den øverste filterholderen min. Mulig det er et superdumt spørsmål, men du har ikke en filterholder til nedafor, som inneholder flere svamper?


Så på profilen, det karet er ikke 120 liter, men 110, og er en Rekord800 likt to vi har. Disse har Bioflow Super filter, der står filterne på høykant i stedet for å ligge som de gjør i andre Juwel filter (Denne filterløsningen tar heller ikke like mye plass), de gjør en grei jobb på normal belastning. Begge de vi har har stor belastning/fisk som trenger mye strøm så de er suplert med Fluval 3+ /U3

Nei, er ikke flere filterholdere under
Hmm fikk beskjed om at det var 120-liter da jeg kjøpte det (kjøpte det brukt, men bare brukt i 3-4 mnd) Har selv hatt det i ett år. Men har jo ikke mulighet å se forskjell på om det er 110 eller 120 liter selv.. :P Men det stemmer at de står på høykant ja så kan godt være rekord800! Dine kar er suplert med Fluval 3+ /U3... Hva er det??
Fjern den juwel-pumpa helt og gå for en eheim 2224 i stedet, perfekt til ditt akvarie, gir i tillegg 6 l. vann ekstra...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap