Guppy oppdrett - hjelp til antall tanker og oppdeling

Jeg har for tiden 2 guppy hanner og 4 guppy hunner som jeg har fått 2 vellykkede kull på og 2 til på vei. Jeg har lenge hatt lyst til å begynne oppdrett på guppy og er vel egentlig allerede litt på vei.
Jeg har en 60L som disse guppyene jeg avler på svømmer i og en 17L tank til yngelen så langt. Jeg må jo selvsagt dele opp denne yngelen etterhvert som de blir kjønnsmodne for å unngå innavl. Det er rett og slett alt for mange tilfeller av dette og vil unngå det til enhver pris.
Jeg har tenkt på at jeg må belage meg på 4 tanker tilsammen: 60L jeg allerede har til avling, 17L jeg har til nyklekt yngel, 1 ny tank til hunnene og 1 ny tank til hannene.
Trenger jeg flere/mindre tanker enn det? Trenger jeg et karantene kar feks?
De 2 karene med separate kjønn vil jo bli tankene jeg selger fisken fra, så hva er minimum liter jeg må ha på disse tankene. Syns jo de tankene som er i dyrebutikkene er fryktelig små når de er så fulle av fisk og kan ikke helt forstå at det er god trivsel i disse tankene, men jeg eier jo som sagt ikke en dyrebutikk og kan ikke uttale meg om dette, men tanken har streifet meg, og jeg vil jo ikke at fisken skal få trangt med plass og mistrives.
Siden det det er hyppige kull i tanken min vil det bli en del fisk etterhvert.

Så er det noen med erfaring av oppdrett, ikke nødvendigvis guppy, som kan gi meg noen tips og råd?
Vil ikke gjøre noe feil sånn at jeg med sikkerhet veit at jeg kommer til å selge frisk og fin fisk, for jeg har opplevd flere ganger å få dårlig fisk fra dyrebutikkene, og det er helt forferdelig å se fisken lide pga menneskelig feil.

All kunnskap, råd, erfaring etc hjelper

På fohånd takk
den oppgaven med guppy oppdrett er meget stor Vil ikke skremme deg fra det men.......

Jeg tenkte på dette med oppdrett men la det fort fra meg siden du Må nemlig ha flere hanner fra starten og i fra forskjelige butikker for dem du har og har fått som er yngel enda er du ikke sikker på om er i slekt med damene dine fra før. Du må og til en hver tid vite hvem an hannene som har parret seg med hvem hun og et kar til hvert kull så du er sikker på hvem som er mor, far, bror søster, bestefar bestemor og videre sånn at du ikke selger ut guppyer som er i slekt til samme person. altså du tenger til slutt et halt rom til bare guppy.

litt rotete forklart men håper du forstår hva jeg mener.
Det er spennende å holde på med guppy. Her er det mye vi kan skrive om. Hva legger du i ordet guppy avl?
Guppy kommer i mange farger og former. Det mest vanlige er triangehaler, men det fins Spydhaler, over og undersverd, rundhaler og dobbetsverd . Det fins minst 10 kroppsfarger på guppy. Det som er vanlig i butikker i Norge er grå.
Jeg går ut fra at de guppyer du har kommer fra en butikk som igjen har fått fra Singapore. Her kommer vi inn på det viktigste med å avle på guppy ”gener”. Det kan være vanskelig å få bra guppy når du har dårlige gener å jobbe med. Ute i Europa finns det mange dyktige oppdretter. Her er link til en.


Når det gjelder oppsett for avl høres det ok ut. Mange av de store oppdretterene bruker 4 stk 12l til parring /fødekar. 4 stk 30l brukes til oppvekst av unger. 2 stk av 63 l brukes til å skille hanner og hunner. Dette er et oppsett for en stamme. Det er en myte at innavel er skadelig for guppy. Får å få bra guppy må vi nok bruke søsken.
Det fins en spesial klubb i Norge for guppy som du kan melde deg inn i om du vil lære mer.
Her noen guppyer jeg har.

[URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/-a6rhMl2F7o&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>][/URL]
På bildene er de 2 hannene og 2 av de 4 hunnene jeg har som jeg har mest lyst til å ha oppdrett på. Veit ikke åssen type innenfor guppy art det er, men hunnene er fra Sverige og Hannene fra Norge, så er sikker på at det ikke er fra samme familie.
Har slitt med å få taki hunnguppy med fine farger, men disse 2 syns jeg var utrolig fine og fargene kommer utrolig godt fram med den grå og svarte kroppen
Nå veit ikke jeg om dette blir lønnsomt i lengden med tanke på hvor mye man kan tjene på oppdrettet, men vil iallefall gjøre et forsøk

Det var utrolig fine guppy du hadde..
den oransje du har er det en jente? den vil gi fine farger videre.

hun guppyen vår er helt oransj hun er parret med en vildt farget hann. ungene ble født 24 februar så den har nå begynt og få farger på halen. der er det masse forskjelige varianter. den spraglete hann guppyen din var fin untatt neders på halen. Den er litt opphakket der.
B. Andresen
den oransje du har er det en jente? den vil gi fine farger videre.


Ja det er en hunn Det er en av de 2 hunnene jeg vil ha kull på. De 2 andre hunnene mine er helt ordinære med gul kropp og lys oransje hale.
deter de 2 gule jeg har har fått 2 kull på nå, mens de 2 andre hunnene er gravide.

Ja syns det er så spennende å følge med på yngelen og se hvilke farger de utvikler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap