Martina og kenneths akvariekjeller (side 2)

Idag har vi fòret de 8 små C. Aeneusene med artemia. De så ut til å like det da de spiste godt. I går oppdaget vi at den ene Auratus hunnen tygger Da blir det forhåpentligvis små baby-auratuser om litt

L144 ynglene slippes nok ut av hula i løpet av morgendagen, da de ser veldig klare ut til å komme ut og utforske verdenen utenfor hula.

C. Nanusene våre driver og stimler langs ruta, så det blir spennende og se om de leker eller ei

Vi driver fortsatt og prøver å forbedre fotoegenskapene våre ;D Bilder kommer snart

Det er ikke bare Nanusene som svirrer, jeg knipset Adolfoiene deres i går

Jeg ser forresten at fotoegenskapene er kraftig forbedret, grattis med åtte bilder i fiskebasen
Nå svirrer jammen meg Orange laser og Green laser også

Morsomt dette her altså. Vi som IKKE skulle ha Cory :P

Ja, jeg syns fotoegenskapene begynner å bli mye bedre
I dag har vi kjøpt tre nye lysrør til 85literene våre. Vi kjøpte to stk. Aqua GLO og et Flora GLO. Noen som har erfaringer med disse?

Vi har fòret alle fiskene med mygglarver i dag - noe de syns var skikkelig snacks Det slippes stadig flere L144 yngler ut av hula

Legger ved noen bilder vi tok i går
Vi har fått 4 stk Peckoltia Vittata av mamma og pappa. Disse har fått kjempe fin farge og ser ut til å trives. Vi tror det er to hunner og to hanner. To av dem har lagt beslag på hver sin hule, mens de to siste gjemmer seg under røtter og diverse. Vi håper at vi skal kunne få de i lek etter hvert

L066'ene ser også ut til å trives, disse er ikke så sky lenger. Nå svinser de rundt i sanda, suger seg fast på glasset osv. Disse har vokst en del fra da vi kjøpte de. De største er vel rundt 6 cm lange.

Ellers så har jeg fått litt snegledilla. Vi har fått 4 stk lille eplesnegler og 4 stk gule eplesnegler. De lilla går i mallekaret sammen med L055 og Adolfoiene. Her er det dekkglass, så håper at de skal kunne formere seg etterhvert. De gule sneglene der i mot, er jeg litt mer bekymret for. De går nemlig sammen med L066'ene og her er det ikke dekkglass. Jeg ser det kryper sakte men sikkert opp mot overflaten, jeg er så redd de skal krabbe ut av karet. Syns det lyser litt opp i karene med disse fargerike, små ballene

Vi har også fått to nye maller. Disse er prikkete og fine. Vi er ikke helt sikker på hva slags art det er enda, men det håper vi på å finne ut snart.
[External Image]
Hei med jer!
Nu lider jeg selv af litersygen og så er jeg blevet bidt af en gal snegl!
Jeg tænkte at jeg lige ville give mit besyv med når det gælder jeres gule eplesnegle Jeg ville ikke lade mine eplesnegle gå i kar uten dækkglas!
De går gerne højere på glasset end vannoverflaten, så låg må der til, dersom I ikke vil på snegle jagt på gulvet
Husk at hvis I gerne vil have sneglerne til at yngle, så skal vannstanden være sænket 8-10 cm. så der er plads til at sneglen kan hænge sin eggklase på glasset uten at klasen bliver våd! Den må kun være fugtig fra kondensen fra låget. Endnu en grund til låg, hvis I ønsker yngel. Ønsker I ingen yngel kann I enten hæve vann standen eller bare kaste bort egg klaserne.
Regn med at de gule nemmere legger egg end de lilla, det er i alle tilfælde min erfaring, men måske er mine lilla bare stædige hehehe
Held og lykke med snegle eventyret jeres, skriv gerne til mig og vis billeder af de snegler det bliver til med tiden.
Iøvrigt utrolig flotte fisk I har!!
Hei Inge!

Tusen takk for hyggelig innlegg. Vi har senket vannstanden og lagt på dekkglass i akvariet hvor de gule eplesneglene går. Vi håper på at de skal yngle etter hvert. Hva slags temperatur, mat osv skal de har for å trives best?
Vi skal legge ut bilder og oppdatere så fort vi ser en eggeklase.

Vi lider som sagt av litersyken, så nå skal vi kjøpe en reol med ni akvarier i. I noen av disse akvariene har jeg lyst til å ha flere eplesnegler. Gjerne noen blå. Har du noen blå eplesnegler, Inge? Eller har du erfaringer med disse?

Heisa
Ja jeg har blå epler, lilla, rosa, gule, lysegule og blandede, mange andre arter også, jeg eeeelsker som sagt snegler jo, hehehe

Og kjæmpe eplesneglen kan jeg ikke sige nok godt om! Godt nok skal den have et akvarie uden levende planter i, da den spiser alt grønt, men den er helt klart det værd! Den har så mye personlighet og charme. Du kann gjøre den håndtam og få den til at klatre op til dig for at blive håndfodret!! Og så har den endnu længere følehorn end de alm. epler, bare stilig. Det er nok den snegl som jeg kigger mest på, den er så morsom og så elegant trods dens størrelse som kan blive næsten dobbelt så stor som de alm. epler

Alle eplerne har brug for for det samme, mat, temp, ph og gh
Jeg har mine gående v. ca. 28 grader med ph på ca. 7.5 og gh på ca. 12

Jeg fodrer mye mine snegler med spinat. Det har mye mere næring end agurk og så spiser de jo også foderresterne fra fiskene, så kan man tillade sig at fodre lidt oftere uden at være alt for bange for at overfodre Det er specielt godt når man har børn lol I mit fælleskar hvor jeg har mange snegler, der kann jeg fodre med frossen spinat kugle, som er hakket, ligeså ved mine kjæmpeepler som spiser mye grønt. Ellers fodrer jeg med hele spinatblade da jeg på den måte bedre kan styre hvor mye de spiser og så tage resten op dagen efter så det ikke rådner i vandet.
Skal vi ha gulerødder til aften, så koger vi et par ekstra, så jeg kan give sneglerne lidt kogt gulerot. Har jeg salat bruger jeg det, også frosne ukogte ærter, majs, broccoli og blomkål hvis du har det i fryseren. Nogen fodrer med banan og kogt kartoffel, men det syntes jeg personligt ikke om, da jeg finder at det sviner for meget i karret/vannet. Men det er jo en smagssag.

Åh ja og kunne du tænke dig kjæmpe epler, så er de rigtig gode til at spise andemat, hvis det skulle forekomme hos dig.
En anden ting er at kjæmperne heller ikke kan krydse sig med de alm. epler, men de alm. epler kan godt krydse sig i fargerne.

Hvor bliver det spændende med den nye akvarie reol, glæder mig til at se billeder.

Åh ja og så lige en ting mere, som I nok har gættet ud fra min skrift, så er jeg ikke Norsk men Dansk, så der er nok nogle vendinger og stavning som I kan se er anderledes (selv om jeg prøver på at gjøre det så norsk som er mig muligt ) så hvis I syntes at I ikke kann forstå mig, så bare sig til, så prøver jeg at forklare det på en anden måte, okay?



Heisann!

Tusen takk for veldig informativt og utfyllende svar Vi har fòret alle fiskene og sneglene med spinat i dag, noe de likte veldig godt. De gule eplesneglene har vokst masse allerede og ser store og fine ut. Du har ikke noen blå eplesnegler til salgs da? Vi har så lyst på blå snegler.

Ellers så kjøpte vi en leksgruppe med L316 pluss 19 yngel av disse i går Det blir kjempe spennende å se om vi får de til å yngle hos oss. Vi var også innom "Eddiedahl" i går. Her var det masse kjempefine fisk å se på. Det var kjempe koselig

I dag har det klekket masse Venezuelanus yngel i dag. Disse har vi flyttet over i en ny boks med rent vann og brusestein. Vi har kjørt i gang 200literen våres i dag. Her skal L316 leksgruppa gå etter hvert

L066'ene våres har vokst kjempemasse siden vi kjøpte dem og er ikke lenger sky.

Melanochromis Auratus hunnen som tygger har blitt mye bredere i munnen, og alt ser bra ut så langt.
Nå har vi tatt vannbytter i alle karene og ordnet og dividert.

I karet hvor våre to 201, L066 og Eplesneglene går har vi ommøblert. Vi flyttet på en av keramikkhulene i håp om at 201 hannen ville flytte inn der, men jaggu fikk vi nye beboere i hulen ;D

[External Image]
Et dårlig bilde, men fy søren som jeg lo da jeg oppdaget disse smartingene inne i hula De satt og tittet ut på oss rare mennesker som stresset rundt.

Corydoras Nanusene svirrer veldig nå, så vi tror forhåpentligvis at det skal bli egg der i løpet av natten.

[External Image]
Denne guppyen er høygravid ;D

[External Image]
Dette bildet er tatt i dag. Dette er 7 dag etter at vi oppdaget at hun tagg
Heisa, Desværre har jeg ingen blå eplesnegler til salgs endnu, men har lige fået nogle utrolig fine gule. De er mye størrer end de andre gule jeg har, næsten lige så store som mine kjæmpeepler! De spiser dog ikke planter som de.
Dagen efter jeg havde fået de havde de lagt de første egg og nu har jeg tre store klaser, herligt. Har få små af de også, så du må sige fra hvis det var noget for dig. Jer. altså jeg glemmer lidt at skrive i flertal istedetfor ental, håber ikke at det gør så mye.

Jeg er SÅ vild med billedet af deres to gule snegler! Må jeg have lov til at kopiere og gemme den? øhh ved ikke helt hvordan jeg gør det, for det er normalt ikke lov, men måske hvis jeg må, vil du så måske maile den til mig?
Den er simpelthen bare så søt!

Mht. forklaringen, så vet jeg godt at jeg har lidt svært ved at udtrykke mig kort, har en tendens til at gjøre det laaaaaangt, håber I kan bruge hjælpen alligevel Jeg mener det kun godt.
Tusen takk for svar igjen

Da må du si ifra hvis du får noen blå til salgs. Jeg har kjempe lyst på flere snegler Hvor store sånn ca. er sneglene du nevner? Vet du hvordan disse sneglene kan gå sammen med L144 ungfisk? Vi har erfaring med at disse hvertfall spiser jegersnegler.

Du kan bare bruke bildet. Hvis du skriver mailadressen din, så skal vi sende det til deg. Det er dårlig kvalitet, men veldig morsomt motiv

Det er kjempe hyggelig med utfyllende svar
Alt hvad som spiser jægersnegle vil også spise andre snegle vil jeg mene! De kjender jo ikke forskjel.
Ja jeg vet godt at billedet ikke er perfekt men ja jeg syntes at det er SÅÅÅ morsomt hehe
min mail adresse er; IngePoulsen@mail.com
Jeg kan da skrive dit navn ned og så gemme det til jeg får nogle blå, men du kann sikkert finde de andre steder i forummet hvis du hellere vil have nu, jeg vet jo ikke hvor lang tid det tager før der kommer egg.
Jeg har jo så også posthornsnegler til salgs. Jeg selger egentlig kun i blandede farger lige nu, da de røde og blå jeg har er ved at formere sig og jeg ville gerne have lidt flere selv først De blandede har dog også røde og lidt blå i blandingen. Jeg selger bare mit eget overskud, så jeg har ikke vanvittig mange. hov ja jeg har da forresten også fået nye gule eplesnegler som er fine og bliver kjempe store, de har jeg faktisk også en håndfuld af, de er ca. 1 cm. Men det bliver også specielt for dig da jeg ikke har mange.
Min datter har nogle meget lysegule eplesnegle hun gerne vil selge hvis du er interessert, men jeg sætter de ikke til salgs på forum da hun ikke har mere end en håndfuld. Men hun elsker hendes guppier og snegler så hun er meget optaget af at de får gode hjem osv lol ahh ja jeg ler for det er så sødt altså.
Takk for svar, Inge

Vi kan godt vente litt. Vi har nemlig kjøpt en reol med 9 stk 85litere i dag
Der har vi plass til mye ny fisk og snegler vettu.

Alle Venezuelanus ynglene ser ut til å vokse og ha det bra.
Dét lyder spændende!!!
Måske kan vi se billeder snart?
Det blir spennende å se om det blir egg i hula til Brevis'ene, så langt ser det jo lovende ut
Jeg krysser fingrene [External Image]
Ja, det blir kjempe spennende.

Nå ligger begge Peckoltia Brevis inne i hula

Jeg håååååper at det går bra
Nå ligger bare Brevis hannen i hula og jeg syns det ser ut som om han vifter Håper inderlig at det er egg der!

- Alle Venezuelanus ynglene lever og vokser sakte men sikkert
- I går strippet vi Auratus hua vår for yngel, ca. 30 småtasser med plommesekk kom det ut av munnen hennes. Vi tror nok hun kunne gått lenger, men vi fant ut at vi skulle prøve å få frem ynglene hennes og da måtte vi strippe henne. Det er nemlig en del andre Auratus som også kunne tenkt seg å ha disse småtrollene i munnen sin
I går begynte vi med reolprosjekt. Vi tømte reolen på 4x85liter og flyttet all fisken over i en 200liter. Deretter satte inn den nye reolen på 9x85liter og monterte opp lysrørene i reolen.

Senere i dag skal Kenneth lime glasslister for å lage innvendig hjørnefilter. Vi har masse powerheader som vi skal bruke i disse hjørnefiltrene. Forhåpentligvis så kan vi da sette inn blåsvampen i karene i morgen.

Vi må nok anskaffe oss nye lysrør til reolen, da disse er gamle og slitne.

Begge Peckoltia Brevis er fortsatt inne i hulen så nå skal vi prøve å styre unna lommelykt-lysing ;D Dette er ikke enkelt da man er så nysgjerrige.

Legger ved et bilde av våre søte Auratus yngel.
Ja dere har litt arbeid foran dere men det er jo bare moro å holde på med.
Jeg tror forresten ikke det er nok blåfilter i hus, vi får ta en tur til Aquamanias, kanskje på torsdag. Dere må vel ha mere planter også?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap