'spindelvev' etter vannbytte

Jeg kjøpte meg et brukt akvarium for en uke siden. Dette hadde stått i ca ett år, og jeg satte det igang igjen så fort jeg kom hjem ( ca 30 min ).

Vannet ble krystallklart dagen etterpå, og jeg hadde i fiskene når tempraturen var på 24 grader. Nå i dag bestemte jeg meg for å bytte 30 liter vann ( 110 liters kar ) og sette nedi rota jeg kjøpte før helga. Den har ligget i badekaret for å vasstrekke i 4 dager. Jeg har byttet vann på rota tre ganger.
Så prøver jeg å få rota på plass, men det går ikke.. Den er for stor. Så jeg ender opp med å putte rota nedi 120 literen, og flytte rota derifra og ned i 110 karet. Så flytter jeg litt rundt på plantene for at det skal se greit nok ut, fyller opp med vann fra springen og setter på armaturen. Så står det sånn en halvtime mens jeg fikser opp 120 karet etter herjingene der nede. Flytter også der rundt på litt planter og får lagt en stein oppå rota så den holdes nede.

Når jeg så går for å se på 110 karet ser jeg masse 'spindelvev' som henger på røttene, på plantene og på mosen. Den er helt tynn, strengete og hvit. Ser ut som det er spesielt hornbladet som er rammet.

Hva er dette, hvorfor kom det plutselig etter vannbyttet, og hva kan jeg gjøre for å få det bort??
Kan høres ut som en type alger.
Les i artikler (finner det i toppmenyen), der skal det finnes noen oversitk over alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap