Er birgittae rasbora levendeføder? + et spm til

Er birgittae rasbora levendeføder?


Og en annen ting, forslag til fisk som kan leve i toppsjikt?

Har allerede 15 stk birgitte rasbora, 10 corryer, 6 bolivianske sommerfuglciklider og 2 ancistrus.

Synes det blir veldig tomt i toppsjiktet da de små rasborane er for det meste mellom plantene. (synes lite)

akvariet er 115l. med røtter, huler og fint beplantet..
De er nok ikke levendefødende men eggleggende fisker.
John Christoffer Mæland
Er birgittae rasbora levendeføder?

Nei. Egglegger.

John Christoffer Mæland
Og en annen ting, forslag til fisk som kan leve i toppsjikt?


Øksefisk kanskje kunne være noe for deg? Den marmorerte øksefisken er den fineste av dem, syns jeg. En artig tetra med et helt spesielt utseende pga kroppsformen.

Det kan være en fordel å ha litt flyteplanter i halve akvariet, sånn at øksefiskene kan suse i dekning der hvis de føler at fare truer. De blir litt lett stresset, så det er viktig å få dem til å føle seg trygge.
Hva med en afrikansk Sommerfulfisk? De er fredelige og svømmer helt oppe ved overflaten og er enkle å få til
Hvor legger dem egg da? På flate flater slik sommerfuglciklidene gjør? Eller på blader etc?

Er Lemna minor (Andemat) en grei flyteplante? Har en del av disse fra før...
Tror ikke disse kommer helt overens med mine rasbora
Er ikke å kjent med denne sorten, men dem er ikke så ulik nerontertraene så jeg tror dem blir å bære dem med seg under buken, ellerst lager dem små reder blandt bladene i blantene
Hva med fisk som lever i topp/midt sjikt da?

Jeg så for meg øksefisk, men disse holder seg vel kun heelt i toppen... Dem vises vel ikke så mye da? Midt/topsjikt?
Kaja Olsen
Hva med en afrikansk Sommerfulfisk? De er fredelige og svømmer helt oppe ved overflaten og er enkle å få til :)


Rovfisk som i hovedsak kun vil spise levendefôr, som blir opptil 12cm, er vel muligens et ekstremt dårlig forslag for å ha sammen med rasbora, som blir knappe 3cm.

John Christoffer; Jeg antar at det er Boraras Brigittae du mener? Syns ikke det er så rart at disse ikke viser seg frem så mye, for jeg kan innbile meg at de fort blir snacks for de Bolivianske Sommerfuglciklidene. Nå skal jeg ikke seile ut på alt for ukjent farvann, men er ikke 6 Bolivianske Sommerfuglciklider litt mye til en 115L? Eller har du tenkt til å ha disse 6 til de danner par, for så å selge noen av dem?
Nå har jeg 2 store "hun" og 4 små bolivianske sommerfugl ciklider.

Foreløpig er det mer enn nok med plass, men ser hvor du går hen. Jeg har ikke tenkte å beholde 6 store bolivianske. Kanskje 2 par eller noe... Men det tar vel en god stund før de blir fullvoksne.

Disse sommerfuglene jager ikke rasboraene, ser ut som dem liker å jage hverandre mer.

SÅ, over til mitt siste spørsmål.

Fisker som jeg kan i toppsjikt? Øksefisk kom jeg frem til. Men, beveger disse seg noe ned i midtsjiktet? Har en liten følelse at dem blir litt usynlig hvis dem bare ligger og napper luft i toppsjiktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap