Skal lyset og pumpa være på hele tida? =)

Jeg har kjøpt akvarium i dag!!

Ble en Juwel Lido 120 liter!

Nå er jeg endelig ferdig med sandvask (de på butikken sa at biltemasanden er skarp og lager riper i glasset så turte ikke bruke den første gangen), påfylling av sand og vann og planting av planter. Hadde oppi både bakteriekultur, vannforbedrer og salt samt plantegjødsel.
Så startet jeg både pumpa, varmekolben og lysene. Men hva skal stå på hele tida? Alt? Eller skal lysene av om natta og resten stå på? =)
Lys 10-12 timer..ellers blir det et grønt kar (alger)

Det andre , alltid.
Pumpa skal gå, og lysa setter du på timer på slik at de står på 10-12 timer i døgnet.. Akkurat når bestemmer du i forhold til når du er våken
Takk for svar folkens

Da slår jeg av lyset og lar resten være. Så får vi håpe at karet er tett!
Gratulerer med nytt akvarium.

Som resten sier: alt unntatt lys skal stå på hele døgnet.

Kaos
(de på butikken sa at biltemasanden er skarp og lager riper i glasset så turte ikke bruke den første gangen)


Alt av sand eller stein lager riper i glasset hvis man behandler det feil. Runde sandkorn som setter seg fast under algemagneten vil for eksempel lage noen seriøse striper hvis de blir med bortover.
Det høres mest ut som om ekspeditøren på butikken hadde lyst til å selge litt ekstra, så han/hun snakket litt ekstra stygt om (den billige) konkurrenten.

Nåja. Ingen skade skjedd, siden sanden du endte opp med helst sikkert er finfin.

Nå er det bare å være tålmodig og la bakteriene i filteret bygge seg opp i minst en måned. Rundt påske kan du begynne å kjøpe fisk og la dem flytte inn, og da begynner moroa for alvor.

LJ
Inaktiv bruker
bruker selv lys ca 10 timer daglig.
Pumpe skal ALDRI skrus av, med mindre du må gjøre den ren, og dette gjør du bare når du ser at den blås ut vesentlig mindre vann enn når den var ny/ren, og når du rengjør den, så tar du bare ut filteret inni, og klemmer det noen ganger i en bøtte med akvarie vann, før du monterer det sammen og setter på filteret igjen. Ikke vask filteret i veldig varmt eller kaldt vann, da dreper du fort filterbakteriene som skal være i filteret.

Og at biltema sin sand er skarp er bare tull, husker ikke hvor her inne ejg så det, men var en som postet bilde av biltema sanden under mikroskop, og bilde av vanlig akvarie sand under mikroskop, og der kunne man vell se at biltema sin sand faktisk var rundere i kantene enn den vanlige(og overprisete) akvariesanden.
Var en "flink" selger du var ute for der.
uggabugga
Lys 10-12 timer..ellers blir det et grønt kar (alger) Det andre , alltid.


jeg fikk besjed om MAX 6 timer pr. døgn med lyset på. det var for fiskens del siden jeg har kun kunstige planter.
haha dumeste jeg har hørt.. biltema sanden for skarp ja..bare en ting og si. slikt er det og være nybegynner og bli lurt trill rundt av selgere ja.. ikke din feil seff . men forteller litt om hvor slue mange selgere er.
Hvor var det du kjøpte akvarium og sand, forresten?

LJ
B. Andresen
[QUOTE=uggabugga]Lys 10-12 timer..ellers blir det et grønt kar (alger) Det andre , alltid.


jeg fikk besjed om MAX 6 timer pr. døgn med lyset på. det var for fiskens del siden jeg har kun kunstige planter.


Det er jo ingen fasit på hvor lenge lyset skal være på , men vist lyset er på lengre en 10-12 timer koser algene seg hvertfall.
Blir mye søvn på fiskene med 6 timer lys om dagen :P
B. Andresen
[QUOTE=uggabugga]Lys 10-12 timer..ellers blir det et grønt kar (alger) Det andre , alltid.


jeg fikk besjed om MAX 6 timer pr. døgn med lyset på. det var for fiskens del siden jeg har kun kunstige planter.

En lystid på 10-12 timer er det som er normalt men.
Plussmedlem
Kaos
Nå er jeg endelig ferdig med sandvask (de på butikken sa at biltemasanden er skarp og lager riper i glasset så turte ikke bruke den første gangen),


Her ser du bilder av forskjellige typer akvariegrus/-sand.
Som du kan se er ikke sanden fra Biltema skarp.
Hvis det er Rådasand som butikken har solgt deg så har den "skarpere" kanter.
Jeg handlet på Tam Lade.

Egentlig tenkte jeg at biltemasanden sikkert var bra nok, siden jeg fikk den anbefalt her inne. Men så blir man jo så usikker når man ikke har peiling og det står en person der som kan sakene sine Var ikke det helt store økonomiske tapet da, men nå har jeg mer enn nok sand for ei lang stund framover! Og ja, det var Rådasand. Og jeg vasket den til både negler og rygg gikk av...

Men pumpa skal vel av når man skifter vann i akvariet?
Jeg innser at spørsmålet mitt om butikk kanskje var litt på tvers av forumets retningslinjer. Hvis en moderator blir sur får du bare skylde på meg.

Når du skifter vann i akvariet slår du av pumpa, ja, så den ikke kjører seg tørr.
Bakteriene som etter hvert befolker filteret tåler å være uten sirkulasjon i et par timer, så så lenge du ikke lar filteret tørke ut går det helt fint.

Du bytter forresten ikke vann i løpet av innkjøringsperioden. Da kan giftstoffer få utvikle seg og filterbakteriene formere seg uten avbrudd.

LJ
Vanilla Ninja
Jeg innser at spørsmålet mitt om butikk kanskje var litt på tvers av forumets retningslinjer. Hvis en moderator blir sur får du bare skylde på meg. :) Når du skifter vann i akvariet slår du av pumpa, ja, så den ikke kjører seg tørr. Bakteriene som etter hvert befolker filteret tåler å være uten sirkulasjon i et par timer, så så lenge du ikke lar filteret tørke ut går det helt fint. Du bytter forresten ikke vann i løpet av innkjøringsperioden. Da kan giftstoffer få utvikle seg og filterbakteriene formere seg uten avbrudd. LJ


Er det ikke lov å nevne hvor man handler? Det var jeg i tilfelle ikke klar over=)

Takk for alle tips og forklaringer Da skal vannet bare få være i fred de neste ukene!
Jeg handlet på X i stavanger. Knalltilbud, men jeg kan bare si butikken heter X....
hei det er lov å nevne butikker som enn handler av,så lenge enn ikke skriver negative ting å butikken blir offenligjort på forumet med navn og personer,for moderator på forumet har opplyst at negativ butikk omtaler blir slettet.det samme gjelder butikkpersonale som jobber i butikker.
Så man kan kun drive propeganda altså?

Man har lov å nevne positive sider ved butikker, men ikke negative...
Dette hørtes latterlig ut. Men men, ikke jeg som er moderator...
Rettelse: man har bare lov til å drive propaganda i én retning.

Problemet er at mange som er misfornøyde med en butikk ikke klarer å begrense seg når de skriver om det etterpå. Dermed får man énsidige og lite konstruktive kjefteinnlegg hvor gjerne både butikk og ekspeditør får gjennomgå uten at de har en sjanse til å komme med sin versjon.

Hvis man klarer å skrive saklig og legge fram saken ordentlig tror jeg ikke noen har problemer med at man skriver om sine erfaringer.

Kaos: grunnen til min skepsis var nettopp det negative i omtalen av butikken, ikke det at du skrev hvor du hadde handlet.

LJ


Kaos
(de på butikken sa at biltemasanden er skarp og lager riper i glasset så turte ikke bruke den første gangen)




hehe det sijer dem bare for at dyrebuteken skal selge grus/sna som ikke laker ripe xD
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Gimre
Reklame for plussmedlemskap