Innkjøring - bakterier - fiskekjøp

Jeg har snakket med folk på tre forskjellige dyrebutikker om innkjøringsfasen av akvariet. Og alle sier det samme. De råder meg til å vente en uke, og så sette nedi to eller tre fisk. Vente en uke eller to til, og så sette nedi noen til.

Men her inne leser jeg støtt og stadig innlegg om at man ikke bør ha oppi noen fisker før det har gått 4-6 uker...

Kjøpte NitriDac i samme slengen som jeg kjøpte akvariet. For fikk jo beskjed om at det var en av tingene jeg måtte ha... I bruksanvisningen til den står det at man skal ha oppi hver dag i sju dager. Da må jeg i tilfelle ut og kjøpe mer, for en sånn liten flaske blir fort tom når man har 120 liter den skal virke i. Men så ser jeg her inne at man egentlig ikke trenger den.

Hvordan får man da startet opp bakteriekulturen som trengs når man verken har oppi bakterier eller fisk? =)
hei

du må vente til vannet og bakteriekulturen har satt seg det vil ta ca 1 mnd. altså 4-6 uker vis du setter inn fisk før dør dem bare. Det vet jeg alt om.

Les gjerne min personlige akvarie tråd. den er litt lang men der ser du hva som skjedde for meg og vil skje for deg om du setter inn fisk for tidlig.

leste ikke hele innlegget ditt før jeg svarte deg. jeg skal prøve så godt jeg kan og forklare deg dette

Bakteriekulturen vil komme seg fort om du legger litt mat i vannet 3 ganger i uka.
Den vil da råttne og gå inn i pompa som får en jobb. dette lager da en bra bakteriekultur.

Resten får du sikkert svar på av andre.
Det finnes mange tråder om akkurat dette her på AF.
Jeg vet at jeg har svart på mange Les litt rundt så får du et inntrykk av hva som skal til for å få et velfungerende akvarium med et biologisk filter.
Les gjerne denne tråden og denne.
Du *kan* sette inn fisk etter en dag eller en uke, men det krever en del jobb for at fisken ikke skal bli forgiftet. Du må da følge nøye opp verdier for amoniakk og nitritt, samt skifte mye vann hver dag. Likevel kan det bli en stor belasting for fisken å gå i et kar som ikke er innkjørt. Selv om den overlever, blir den utsatt for ubehag og kan få senskader som kan føre til sykdom og en for tidlig død. Å risikere å plage fisk med giftstoffer pga et ikke innkjørt filter er unødvendig når man kan vente noen uker og unngå det.

Husk også at etter 6 uker innkjøring er ikke filteret klart for masse fisk på en gang. Kjøp 2-3 fisk om gangen og vent minst en uke mellom hvert fiskekjøp.

Lykke til med en kjempetrivelig hobby:o)

Jeg er ny her på forumet og ser at mange skriver at du du må vente så og så lenge før du setter fisk i akvariet.. Jeg har nå hatt et 115 liter i 3 mnd der jeg kjøpte med Aquasana som du fyller i en dråpe x x-antall liter. Jeg satte i fisk 1 time etter jeg hadde fylt i vann og mistet ikke en fisk den første mnd så du ikke vente 1 mnd.. Når en nybegynner leser her inne at du må vente opp til 1 mnd før du kan sette i fisk tror jeg de blir skremt og dropper hele akvariet.

Hør med dem i butikken om hva du kan ha oppi akvariet før du setter i fisk slik at du slipper og vente så lenge...

På de 3 mnd har jeg mistet 5 fisker av 50 og det er ikke pga at jeg ikke ventet med sett i fisk
Stig A. Åkerlund
Jeg satte i fisk 1 time etter jeg hadde fylt i vann og mistet ikke en fisk den første mnd så du MÅ ikke vente 1 mnd..


sellom fiskene overlever betyr det ikke alltid at de har det bra. du kan jo hatt nitritt, men det ble ikke så høyt at fiskene døde, men bare det er litt nitritt i akvarie, så vil ikke fiskene trives.
For å dra fram en god, gammel grafitti


[External Image]
Anartica
du kan jo hatt nitritt, men det ble ikke så høyt at fiskene døde, men bare det er litt nitritt i akvarie, så vil ikke fiskene trives.



Vannet ble teste før fisken slapp oppi og blir testet en gang i uken og hver gang er det fint og det ser nå ut som de trives Kanksje jeg bare har hatt flaks
Stig A.
Vannet ble teste før fisken slapp oppi og blir testet en gang i uken og hver gang er det fint :)

Testet etter EN time.... hva var vitsen med det?

De giftige stoffene (ammoniakk og nitritt) som oppstår under innkjøring av et akvariumfilter dannes gradvis og over tid, flere uker. Testing av vannet etter ammoniakk og nitritt etter en time har ingenting for seg.
Jeg har et 125 liters kar under innkjøring nå. Det har stått med vann, røtter og planter i 10 dager, og blitt matet 4-5 ganger rett i filteret på denne tiden.

Jeg målte svakt utslag av amoniakk etter 3 dager, og i dag måler jeg for første gang nitritt. Den har steget fra 0 i går til 0,1 i dag.

Jeg er glad for at jeg ikke har fisk oppi, da hadde det vært masse arbeid med vannskift osv. Nå kan jeg bare glede meg over å måle nitritt, noe som betyr at prosessen i filteret går sin gang

Jeg kan også legge til at da jeg starta opp et 63 liters kar i romjula, brukte vi Tetra Safestart, en filterstarter som ifølge produsenten skal gjøre vannet fiskeklart umiddelbart. Etter 10 dager ble nitritten målt til 0,8! Skyhøyt, med andre ord! Karet gikk fiskeløst inntil det var nitrittfritt, 3 uker og 2 dager tok det. Samtilige fisker som ble satt inn litt og litt etter at karet var nitrittfritt, lever og vokser fremdeles.

Uansett om det er vellykket for noen å putte fisk oppi med en gang, tror jeg at brorparten av nye akvarister vil oppleve en hard start på en ny hobby ved å velge den framgangsmåten.
mona o
De giftige stoffene (ammoniakk og nitritt) som oppstår under innkjøring av et akvariumfilter dannes gradvis og over tid, flere uker. Testing av vannet etter ammoniakk og nitritt etter [B]en time [/B]har ingenting for seg.


Jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om av butikken der jeg kjøpte utstyret og som sagt så mistet jeg ikke fisk den første mnd så mine fisker overlevde, og som jeg skrev så blir vannet testet en gang i uken og det er alltid ok. Dette er mitt første akvarium, skal ha meg et til på ca 200 liter og det kommer jeg til og la stå 4-5 uker for og få kjørt seg skikkeligt inn. men det kan dere lese om i en annen tråd når den tid kommer

Jeg skrev bare min erfaring og trenger ikke bli slaktet for det.


Takk for alle innspillene!
Jeg helte mot å høre på de på dyrebutikkene helt til nå. Har lest erfaringene deres, og også de to trådene jeg fikk tipset av mona o (tusen takk, forresten - tror du har svart på alle trådene jeg har startet her!).

Har bestemt oss for å kjøpe vanntester, og følge med på når nitritt dukker opp og når det forsvinner igjen. Først da er vannet klart for fisk, ikke sant?

Men hva slags mat hiver man oppi da, for å hjelpe på bakteriekulturen? Har ikke kjøpt fiskemat ennå, men kan sikkert bare kjøpe den som passer til de fiskene vi skal ha? Hvor mye har man oppi?

Er det sånn at man ikke skal skifte vann i disse ukene man går og venter, men bare la filteret gjøre jobben? Eller skal man begynne å skifte vann når man får nitritt?

Jeg er virkelig helt grønn på dette altså=)
Stig A: Du fikk da ikke så voldsom slakt? Jeg har sett verre brannbomber på Internett før. Dessuten må du jo regne med litt tyn når du går imot de veletablerte og delvis beviste sannheter på forumet ...

Jeg tror ikke noen som seriøst vurderer å starte et akvarium blir skremt bort fra tanken på å måtte vente en måned på å slippe ut fisk i karet. De fleste har tross alt planer om å holde på med hobbyen lenger enn det neste halvåret, så ventetiden blir ikke så lang.
Jeg tror heller at folk som starter opp et akvarium på 160 liter, tilsetter fisk med en gang og opplever at all fisken dør etter en uke kan miste motet og kutte ut hobbyen før de har begynt.

Til trådstarter: du kan slippe en liten klype fiskemat rett i filteret, eller bare i vannet nå og da for å starte en forråtnelsesprosess. Det er denne forråtningen som danner nitritt og som gjør at bakteriene i filteret kan spise og formere seg.
Du trenger ikke å bytte vann i løpet av innkjøringsperioden. Bare la karet stå og godgjøre seg og la de skumle stoffene komme og gå.

Lykke til med oppstarten.

LJ
Mitt innkjøring
Hei sveis

Jeg kjører inn mitt Juwel Lido 120 liter nå. Har gått i litt over 2 uker. Godt beplantet. Legger ved bilde av dag 2. Hadde så dag 3 oppi 2 perleguramier + kjøpte en flaske baktalysator. Kjøpte også en liten pose sand med bakterier i. Et par dager etterpå havnet 2 corydoras og 3 ancistrus oppi. Kjøpte med meg Tetra strips og tester vannet hver 3 dag. Har gjort et vannskifte etter 8 dager, og skal gjøre et i kveld. Kjøpt en bit silikonslange som jeg tar fra akvariet oppi kjøkkenvasken (bruker hevertprinsippet) - uproblematisk. For noen dager siden kjøpte jeg 5 glassabbor og 10 kileflekkrasbora. Plantene vokser som ei kule. Litt økt nitritt nå, men fortsatt godt under fare-nivåene i henhold til strips. I går havnet 10 kirsebærreker oppi. Å vente 1-2 mnd før man har i fisk...så lenge man tester vannet jevnlig og finner et greit system for vannskifte er det ikke noe problem å ha i fisk tidlig - det mener nå jeg. Legger ved bilde tatt for 2 dager siden.
Tetra strips er jo også noe å kimse av.

Skal du virkelig måle vannverdier er det bedre å kjøpe skikkelig testeutstyr som viser utslagene på målingene.

La meg utlegge det hele med en lignelse.
Tetra strips er som når politimannen stopper naboen din, ruset på amfetamin og ber naboen din puste på ham. Selvfølgelig gjør ikke politimannen det, han sender naboen din ned på legevakta for en skikkelig test. Gjør såpass for fiskene også - ikke kjør akvarier i en rus av ignoranse.
Som folk sier her inne tar det noen uker før nitritt viser seg i akvariet ditt. Derfor har du mest sannsynlig skaffet deg en hel del ekstraarbeid i form av vannbytter de neste ukene.
Når du får nitritt i karet før filteret er ordentlig innkjørt er nemlig daglige vannbytter på minst 50% nødvendig helt til karet er stabilisert igjen. Så mye fisk som du allerede har pakket oppi der kommer det til å ta laaang tid å kjøre inn filteret ordentlig.

Det som også har blitt sagt er at fiskene ikke nødvendigvis trives selv om de overlever visse nivåer av nitritt.

Du har også valgt fisk som bare så vidt overlapper hverandre med hensyn til pH og GH, så også her må du jobbe litt for å få vannet til å passe for alle artene der inne.

Som Trude sier bør du skaffe deg noe ordentlig å sjekke vannet ditt med, spesielt nå som nitritt-toppen nærmer seg. TetraStrips gir på ingen måte et godt måleresultat.

Når alt det er sagt er jeg ikke ute etter å bite hodet av deg, så jeg ønsker deg og fiskene dine lykke til.

Pent akvarium.

LJ
Akkurat ferdig med innkjøringen av et 180l selv. Gjorde dette uten fisk. Går jo da som en lek så lenge man klarer å vente.
Nitritt toppen kom ganske seint hos meg. ca 3-4 uker. Knallrødt på tetratesten. Kjekt da å vite at du ikke har fisk oppi og bare kan la det surre og gå til jeg måler gult igjen.
Når jeg målte null nitrit og ammoniakk tok jeg et vannbytte og satte noen fisk oppi. Enkelt!
Skjønner ikke hvorfor folk kjøper ditt og datt og måler i hytt og pine istedet for å gjøre det enkelt. NULL RISIKO.
Den Glade Amatør
Jeg kjører inn mitt Juwel Lido 120 liter nå. Har gått i litt over 2 uker. ....... så lenge man tester vannet jevnlig og finner et greit system for vannskifte er det ikke noe problem å ha i fisk tidlig - det mener nå jeg. Legger ved bilde tatt for 2 dager siden.


Kjenner jeg blir litt irritert når folk sitter og breier seg om "hvor bra det går, bare gjør som jeg"... også viser det seg at de har ikke peiling i det hele tatt.

Hvordan kan du uttale deg om dette egentlig? Du har hatt det i drift i to uker, du er blodfersk og har ikke snøring på hvor hverken nitritt- eller ammoniakk-nivåene er i karet ditt (strips... glem det). Og likevel sitter du og skriver her "tips" til andre om å begå samme feilen...
Om ikke du mister en bøtte fisk underveis, så kan andre gjøre det fordi de har fulgt dine råd og hatt fisk i giftig vann.

Du har målt med strips frem til nå og tror at det betyr at alt er bra da. Problemet er at det er fra NÅ av at nitritten kommer. Nitritt dukker opp i nitrogensyklusen etter ca 14 dagers drift. Og nå sitter du her og uttaler at "det går så bra og gjøre som deg, for du har ikke hatt nitritt".... Vel, det er ikke så rart for filtersyklusen i ditt splitter nye filter har ikke kommet lenger!

Ammoniakk har du ikke brydd deg om å måle. Det er også giftig. Jeg tipper du egentlig ikke har en anelse om hvordan fiskene dine egentlig har det, de som har svømt i giftig ammoniakk en stund nå...

Du har nå ca 2½ - 3 uker med nitritt foran deg. Lykke til - det trengs. Brett opp ermene og forbered deg på daglige vannbytter.
Vanilla Ninja
Til trådstarter: du kan slippe en liten klype fiskemat rett i filteret, eller bare i vannet nå og da for å starte en forråtnelsesprosess. Det er denne forråtningen som danner nitritt og som gjør at bakteriene i filteret kan spise og formere seg. Du trenger ikke å bytte vann i løpet av innkjøringsperioden. Bare la karet stå og godgjøre seg og la de skumle stoffene komme og gå. Lykke til med oppstarten. LJ


Takk for hjelp, igjen Setter pris på at noen orker å svare på alle spørsmålene mine!

Skal jeg bytte vann når innkjøringen er over, før jeg har oppi fisk? Eller skal fiskene oppi startvannet?

Leser alle erfaringene som folk skriver om. Vi kommer til å ta innkjøringen uten fisk, for å være på den sikre siden. Da slipper jeg å bekymre meg for om jeg forgifter fiskene, og så er det jo greit å slippe daglige vannbytter over lengre tid

Gjenstår å se om ventetiden blir verst for 3-åringen eller for meg selv;-P
Sluttproduktet i nitrogensyklusen er nitrat. Ikke så veldig giftig, men nok til at jeg ville tatt et stort vannbytte på 50% dagen før første fiskekjøp, så får fiskene friskt og rent vann. Høye nitratverdier kan også føre til algeutbrudd, og det er jo noe de fleste vil unngå

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap