Praktbotiaen min syk ?
Hei, har akkurat sett at denne praktbotiaen har fått en stor prikk på siden, er det noen som vet hva det er ? har aldri hatt problemer med noen av fiskene før, kjøpte 2 nye algespisere her om dagen, en golden nugget og en vanlig, har jo 2 vanlige algespisere fra før så det kan jo ikke være de som er problemet. Vi har hatt nitritt en god stund, men vi har jo blitt kvitt det. Botiaen har vi vel hatt i rundt 6 mnd, å har aldri hatt noe problemer med den. Noen som kan Hjelpe ?
Mvh Linda
Mvh Linda
Postet 06.03.10 kl 21:02
Postet 06.03.10 kl 21:11
Det er jo ikke umulig at en av sugemallene har skadet botiaen, og hvis du har plassert to nykommere i karet, kan botiaen og en av de ha røket uklar om noe (territorium feks.). Du bør overvåke skaden hos fisken og se etter tegn på sekundære problemer - med skader følger av og til infeksjoner. Les gjerne artikkelen om sykdom dersom du ser noe som er utenom det vanlige.
Jeg ville også ha observert fiskene nøye i dagene fremover, for å se om botiaen har problemer med nykommerne. Du skriver ikke hvor stort akvarium du har, men du har altså gått fra tre bunnfisk til fem, og det er nesten en fordobling. Slikt kan få følger en ikke uten videre kunne sett/tenkt ut på forhånd.
Jeg støtter Ildhale: Botia bør gå i stim. De blir også svært store etterhvert. Hvis du finner at det er problemer for botiaen i karet ditt etter nykommerne flyttet inn, bør du kanskje vurdere å finne et annet hjem til ham.
Jeg ville også ha observert fiskene nøye i dagene fremover, for å se om botiaen har problemer med nykommerne. Du skriver ikke hvor stort akvarium du har, men du har altså gått fra tre bunnfisk til fem, og det er nesten en fordobling. Slikt kan få følger en ikke uten videre kunne sett/tenkt ut på forhånd.
Jeg støtter Ildhale: Botia bør gå i stim. De blir også svært store etterhvert. Hvis du finner at det er problemer for botiaen i karet ditt etter nykommerne flyttet inn, bør du kanskje vurdere å finne et annet hjem til ham.
Postet 06.03.10 kl 21:32
Hvis du mener den store grå flekken som sitter midt på fisken, så er ikke det noen form for skade...
Et eksempel på en med lignende tegninger:
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=311179&highlight=clown+loach
Den botia`n du har der kommer til å bli råflott om noen år.
Et eksempel på en med lignende tegninger:
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=311179&highlight=clown+loach
Den botia`n du har der kommer til å bli råflott om noen år.
Postet 06.03.10 kl 21:42
Endret: 06.03.10 kl 21:42
Postet 06.03.10 kl 21:49
Postet 06.03.10 kl 21:52
Endret: 07.03.10 kl 19:40
Ildhalehei har du bare en botia da trives den ikke.botia bør holdes i en liten stim,helst 4-6 stk.botia er veldig ømfiendlig mot nitritt,og dårlige vannverdier.
Jeg har 2 praktbotiaer som vi kjøpte likt.. men leser at praktbotiaer fint også kan være alene men at da er de ikke like aktive å trives kanskje ikke like godt, men begge mine ser ut til å trives kjempe godt, de leker og har ikke noe problemer med de andre fiskene vi har
Postet 07.03.10 kl 03:47
TrudeHellDu bør overvåke skaden hos fisken og se etter tegn på sekundære problemer - med skader følger av og til infeksjoner. Les gjerne [URLBLOCK1] dersom du ser noe som er utenom det vanlige.
jeg har lest om sykdommene og synes ingen av de ligner på det jeg mener, men er jo litt merkelig at den flekken bare plutselig har dukket opp mener jeg, den har jo ikke hatt den før. Men takk Bruker mye av dagen på å se til fiskene mine, er jo så koselig
Postet 07.03.10 kl 03:50
Endret: 07.03.10 kl 19:41
Postet 07.03.10 kl 03:51
Endret: 07.03.10 kl 19:42
TrudeHellKan botia få nye tegninger mens de vokser altså?
Ikke nye tegninger, i den forstand. Det tar i så fall flere år, men man vil da kunne se potensialet i dem allerede når de er små, etter min erfaring. Altså at de feks har en "svak" flekk som blir sterkere og mer synlig etterhvert.
Å ha en flekk på den ene siden av kroppen er litt typisk for praktbotia som mangler de klassiske stripene. Jeg har sett det flere ganger før.
... derfor skal det etter min oppfatning mye til at et sår har utviklet seg som en flekk, på akkurat den måten, og på akkurat den plassen... Kjenner heller ikke til noen sykdom som utarter seg på denne måten... "Tipper" trådstarter ikke har sett nøye nok etter, tidligere.
Ikke så ofte man finne sånne individer... de er ettertraktede... Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg røska`n med meg
Postet 07.03.10 kl 16:14
Endret: 07.03.10 kl 19:43
OME[QUOTE=TrudeHell]Kan botia få nye tegninger mens de vokser altså?
Ikke nye tegninger, i den forstand. Det tar i så fall flere år, men man vil da kunne se potensialet i dem allerede når de er små, etter min erfaring. Altså at de feks har en "svak" flekk som blir sterkere og mer synlig etterhvert.
Å ha en flekk på den ene siden av kroppen er litt typisk for praktbotia som mangler de klassiske stripene. Jeg har sett det flere ganger før.
... derfor skal det etter min oppfatning mye til at et sår har utviklet seg som en flekk, på akkurat den måten, og på akkurat den plassen... Kjenner heller ikke til noen sykdom som utarter seg på denne måten... "Tipper" trådstarter ikke har sett nøye nok etter, tidligere.
Ikke så ofte man finne sånne individer... de er ettertraktede... Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg røska`n med meg
Takk for fint forklarende svar men jeg er helt sikker på at når jeg kjøpte den så var den uten den flekken, fordi den var helt vanelig bortsett fra at den manglet den stripen som går helt ned, den har aldri hatt noen prikk der, eller så har prikken bare vært så liten å utviklet seg med fisken. Er ikke sikker men har i allefall skjønt at det ikke er noe å bekymre seg for da =D
Postet 07.03.10 kl 21:12