Bunnsubstrat-bytte - hva er viktigst? klart vann eller fiskene tilbake i karet?

Jeg skal bytte fra grus til sand, og har funnet et utall tråder her inne som har gitt meg svar på noe av det jeg lurer på. Jeg skal ta ut fiskene og plantene, tappe ut nok vann til fiskene, og la resten være. Tror Juwelpumpen skal gå, men er usikker.

Lurer på:

1. Hvor klart skal vannet være før jeg tar fiskene tilbake?

2. Hvor lenge kan fiskene gå i bøtta? Relativt små fisker, 15 stk.

3. Planlegger å skjære bunnen av en 1 1/2 liters flaske, og ta sanda gjennom den og ned på bunnen. Håper på den måten å redusere fri sand i vannet.

Andre kremfeller det er mulig å gå i?
Jeg ville ha tappet ut mest mulig vann fra akvariet før jeg fylte i sand. Og så ville jeg ha fylt i sand med en tallerken eller et litermål (et du bruker til akvarier likevel) til å ta unna vannstrømmen med når du fyller i nytt vann, slik at det nye vannet ikke virvler opp sand. Slik vil du etterpå få minst mulig partikler i det nye (tilbakeførte) vannet. Jeg ville ha sørget for å beholde minst 50 % av det opprinnelige vannet, hvis det lot seg gjøre, men oppbevart utenfor karet mens jeg fylte i sand. Da slipper du kanskje hele brusflasketrakta og kan øse sanda direkte oppi karet med feks et litermål. Noen sier du trenger ikke vaske sanda. De gangene jeg har gjort det, har jeg syntes det var mindre partikler i vannet. Men det kan jo være bare synsbedrag fra min side.

Hvis du har en luftpumpe med brusestein til fisken (eller filteret) og en varmekolbe, så kan de vel gå i ei bøtte lenger, enn hvis de bare er i bøtta uten noe bevegelse i vannet og temperaturregulering.

Hvis du kjøper en firkantet oppbevaringsboks på 70 liter hos feks. Jysk eller OBS eller Coop, så har du i grunnen et midlertidig akvarium du kan sette både planter og fisk i, med pumpa og varmekolben. Det koster vel 2-300 for en slik boks, og den kan i ettertid brukes til oppbevaring av andre ting, eller som vanndunk ved vannbytter- kjekt å ha. (Pass på å få med lokk, hvis du kjøper.)
Jeg har det orginale Juwelfilteret, som betyr at det sitter fast i karet. Hvis jeg slår av pumpa og deretter gjør som du sier så raskt som mulig, så er det sikkert greit for filterbakteriene likevel? Dersom jeg har både akvarievann som tilbakeføres, og luftet, temperert, nytt vann til resten, vil vel temperaturen i akvariet bli grei såpass fort at jeg klarer meg uten luftestein i bøtta. Det har jeg nemlig ikke.

Filterbakteriene i et innvendig filter kan klare seg i stillestående vann, men jeg vil ikke vedde på at de klarer seg så lenge i luft. Hva med å ta ut filtermaterialet og legge det i en egen bøtte med akvarievann mens du utfører jobben?

Hvis du planlegger godt, kan du sikkert klare det på grei tid. Bare ikke begynn å stresse, for så er det lett å gjøre noe feil.

Lykke til!
De klarer seg fint noen timer. Bare tenk på frakten til butikken!
TrudeHell
Filterbakteriene i et innvendig filter kan klare seg i stillestående vann, men jeg vil ikke vedde på at de klarer seg så lenge i luft. Hva med å ta ut filtermaterialet og legge det i en egen bøtte med akvarievann mens du utfører jobben? Hvis du planlegger godt, kan du sikkert klare det på grei tid. Bare ikke begynn å stresse, for så er det lett å gjøre noe feil. Lykke til!

Lurt! *teller om jeg har akvariebøtter nok*
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap