Rød biereke?

Har ikke hatt reker før. Er det greit å begynne med rød biereke, eller er den vanskelig å holde i akvarium? Ser de er litt dyre i forhold til f.eks kirsebærreker, så da er de kanskje ikke noe for en reke-nybegynner?

Tenkte jeg skulle sette opp et 35 l akvarium med bare reker, og synes bierekene er veldig flotte.
kirsebær rekene er oftest de beste for ny begynnere, kan også anbefale tigerreker og krystall reker(CRS).
har selv en hærlig blanding av reker, kirsebær, og crs og de yngler nå i hopetall.
har også Grønn reke, fra akvariereker.no de yngler minst like mye som kirebær rekene, og trives i temperatur like under 24 grader, da yngler de som besatte hos meg.

andre reke arter krever litte gran mere arbeid og oppfølging, men får man til kirsebærreker så kan man begi seg ut på mere avanserte arter etter hvert.

mange stifter ofte bekjentskap med amanoreker men de kan være noen luringer som kan finne på å spise reke yngel av andre arter, dessuten yngler de ikke i ferskvann og er derfor i grunn lit kjedlige sånn. Dessuten er de ikke akkurat fargesterke heller og er litt sky og kan lett forsvinne i buskaset..
prøv du med kirsebær reker, før du begir deg i gang med bireker og humlereker og diverse andre..

nb ikke fall for fristelsen å ha kloreker sammen med dvergreker,,..
auda, jeg har allerede bestilt meg en oppderttsgruppe av svarte og røde biereker :/ å jeg har ikke hatt reker før, er nybegynner innen det feltet, å de kostet 1000 kr i tillegg til porto, mineralstein osv

skal ha de i et 720 liters kar, kankjs eikke så lurt det da, ser jeg her, er de veldig mye mer avanserte?? hva er det som er så avansert med de i forhold da?
(ikke meningen å kuppe tråden din altså, men ble litt redd for at jeg har bommet fullstenidg så måtte bare høre...)
Har selv rød biereke, og var helt nybegynner på reker da jeg fikk de. Synes de er kjempeenkle å få til. Yngler som bare det
Rød biereke er for viderekomne siden de dør som fluer hvis vannverdiene er ikkje er helt bra. De er også mye dyrere enn de andre lette rekene så det er leit de dør hvis du har kjøpt red bee reker for en tusenlapp.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
dodge2
auda, jeg har allerede bestilt meg en oppderttsgruppe av svarte og røde biereker :/ å jeg har ikke hatt reker før, er nybegynner innen det feltet, å de kostet 1000 kr i tillegg til porto, mineralstein osv skal ha de i et 720 liters kar, kankjs eikke så lurt det da, ser jeg her, er de veldig mye mer avanserte?? hva er det som er så avansert med de i forhold da? (ikke meningen å kuppe tråden din altså, men ble litt redd for at jeg har bommet fullstenidg så måtte bare høre...)

Har selv tenkt på å kjøpe den gruppen.
Men vil ikke si at de passer for nybegynnere nei.
Og i en 720L vil du desverre ikke se så mye til dem.
Det som er avansert med dem er at de krever god kontroll på vannkvaliteten.
Takk for svar og råd. Jeg er ganske erfaren som akvarist, så vannverdiene skal jeg nok klare å holde i orden. Hva slags fisker kan man sammenligne røde biereker med i vanskelighetsgrad? Synes kirsebærrekene virker litt kjedelige i forhold, men hvis dere mer erfarne reke-akvarister mener jeg bør starte med de så gjør jeg det. Har bare så lyst på de flotte bierekene.. Sukk..
Mel
[QUOTE=dodge2]auda, jeg har allerede bestilt meg en oppderttsgruppe av svarte og røde biereker :/ å jeg har ikke hatt reker før, er nybegynner innen det feltet, å de kostet 1000 kr i tillegg til porto, mineralstein osv skal ha de i et 720 liters kar, kankjs eikke så lurt det da, ser jeg her, er de veldig mye mer avanserte?? hva er det som er så avansert med de i forhold da? (ikke meningen å kuppe tråden din altså, men ble litt redd for at jeg har bommet fullstenidg så måtte bare høre...)

Har selv tenkt på å kjøpe den gruppen.
Men vil ikke si at de passer for nybegynnere nei.
Og i en 720L vil du desverre ikke se så mye til dem.
Det som er avansert med dem er at de krever god kontroll på vannkvaliteten.

Ok, jeg har nå kjøpt dem, å er lite jeg får gjøre med det nå, annet enn å forssøke nå, så skal gjøre mitt beste å holde vannverdiene under kontroll, er det kun phen
jeg bør ha under kontroll, eller er det mer de er vare for??

Jeg hadde håpet at de likte seg godt i 720 literen og ynglet da det var håpet mitt, men høres ikke ut som om det skal bli så enkelt nå
HvemErJeg?
Har bare så lyst på de flotte bierekene.. Sukk.. :)

samme her, de var flotte
dodge2
[QUOTE=HvemErJeg?] Har bare så lyst på de flotte bierekene.. Sukk.. :)

samme her, de var flotte

Jeg var å tittet på den samme gruppen med reker som du har bestilt. Kanskje jeg skal vente og se hvordan det funker for deg.

Må uansett vente en god stund før jeg kjøper noen reker, for jeg skal ta meg god tid med å innrede og modne akvariumet.

Har store planer med innredningen. Det er så lenge siden jeg satte opp alle de andre karene mine, så det klør skikkelig i fingrene nå.
biereker er følsomme på nitritt (alle reker er det) samt svinginger på ph.
derfor er det godt åha en god buffer. samt tilsetning av feks GH/Th +
bruker alltid ph/ kh og Gh/Th + i mine kar siden Ph ligger på 7,5, mens gh og Kh er 0.

før jeg brukte det, så daua alt av reker etter ganske kort tid.
temperatur er også viktig, hold den jevn for aldel. rund 24 grader er perfekt for de fleste reke artene, untakene er bla, kardinal reker
som liker høgre temp.

ønsker deg lykke til med rekene dine, og så må du bare spørre og grave.
i et 700l kar er det ikke mye du får sett til rekene,dine. har mine i et 200 l reke kar. og i begynnelsen var det bare
sporadisk at jeg så de.
men etter som de nå yngler så er det litt flere som tusler rundt.

husk å ha masse java mose ol.. Det hører nesten sammen , de elsker det..

og da kommer jo vannkvaliteteten igjen tilbake. trives ikke java mosen trives sjelden rekene,
har jeg fått erfare.
Temp:24 grader
Ph: 5,5-7

Innredning: Algerkuler,moser,røtter,steindekor der det kommer masse alger så de kan knaske på.

Fisker som ikke spiser småe reker kan være, coryer,ottoer,l-maller,
Det er fint å ha snegler med reker da disse lever i symbiose og sneglene spiser det ikkje rekene klarer å spise.

Passe akvariestørrelse er fra 100 liter til 200 liter. Så du ser de iallfall. 720 liter er som å se nåla i høystakken. :P

Det er veldig viktig at filteret er rekevennlig så rekeyngel ikkje blir sugd inn i det. Det kan ghøres ved å ha nylonstrømpe eller blåsvamp over det.

Tommy Tran
Temp:24 grader Ph: 5,5-7 Innredning: Algerkuler,moser,røtter,steindekor der det kommer masse alger så de kan knaske på. Fisker som ikke spiser småe reker kan være, coryer,ottoer,l-maller, Det er fint å ha snegler med reker da disse lever i symbiose og sneglene spiser det ikkje rekene klarer å spise. Passe akvariestørrelse er fra 100 liter til 200 liter. Så du ser de iallfall. 720 liter er som å se nåla i høystakken. :P Det er veldig viktig at filteret er rekevennlig så rekeyngel ikkje blir sugd inn i det. Det kan ghøres ved å ha nylonstrømpe eller blåsvamp over det.

moser, røtter og steiner er på plass hos meg, algene som var på karet når jeg kjøpte det, har jeg skrubbet bort, så er lite med det, men er noe på røttene på ene siden.

jeg har bare små fisk, corydoras, danio, kardinaltetraer og blinde tetraer, så tror ikke det blir et problem hos meg ihvertfall (håper jeg :P)

regnet med at jeg ikke kom til å se så mye til dem til i begynnelsen, men håpte det skulle komme fler etterhvert, de bildene dine var jo nydelige

kjempebra tips om nylonstrømpen !!!!
Kardinaltetraer spiser yngel, men hvis du har masse gjemmeplasser pluss mye mose klarer de seg fint.
Men hva ble det til egentlig?? Kan jeg skaffe meg red bee når jeg har lang erfaring med akvariehold, selv om jeg ikke har tidligere erfaring med reker? Skal nok ikke ha noe problem med å holde gode og stabile vannverdier... Har jo lagt merke til at Tommy Tran har god greie på rekehold, så et råd fra deg vil bli fulgt.

Har forresten mulighet til å bruke et 100 l akvarium hvis du mener det er en mer passende str. til å holde reker i...
dodge2
jeg har bare små fisk, corydoras, danio, kardinaltetraer og blinde tetraer, så tror ikke det blir et problem hos meg ihvertfall (håper jeg :P)

Danio og kardinaltetraer vil iallefall forsøke å spise rekene...
Det kan være like ille det for rekas del, at de forsøker. Det ender gjerne slik at reka dør i forsøket også. Mange fisk utvikler ekspertise når det gjelder å plukke av rekene følehorn og bein, sånn at reka immobiliseres og kan spises i fred og ro... Guppyene mine tok nok hundrevis av reker med den metoden.

Jeg får ingen rekeyngel i akvarier med tetraer heller. De spiser alle de små rekene. Kun de helt fullvoksne overlever, så bestanden øker ikke, for rekene får ikke sjans til å formere seg. Rekeyngelen blir nok spist så fort de slippes av mor.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap