En merkelig parasitt på en av neontetraene mine !
Inaktiv bruker
Jeg har et 60 liters akvarie, som har stått i et halvt år. I dette akvariet har jeg 12 Neontetra, og alle disse ser ut til å trives etter snart 2 uker i akvariet mitt. Jeg har målt vannverdiene, og phen ligger på 6,5 samtidig som karet er nitrittfritt. Jeg bytter vann 2 ganger i uken, og fiskene ser ut til å trives.
MEN: En av neontetraene har fått en mark-lignende utvekst fremme ved fiskens gjelle. Jeg får ikke tatt et godt bilde, da jeg har et veldig uskarpt kamera, og fisken hele tiden er i bevegelse. Det jeg også har lagt merke til fra jeg fikk fisken, er at den ene gjellen ser ut som den er skadet. Den er liksom helt rød, og det virker som hele gjellen er åpnet. Ellers ser de andre fiskene ut til å ha det bra, uten unntak av denne. For selv om fisken har denne utveksten ser den frisk ut. Hva kan det være?
Ellers ser utveksten ut som en liten marklignende parasitt, som ser litt hvit ut, men samtidig grå ut i farge. Den er så utrolig liten at dette i kombinasjon med fiskens bevegelse gjør den vanskelig å studere.
MEN: En av neontetraene har fått en mark-lignende utvekst fremme ved fiskens gjelle. Jeg får ikke tatt et godt bilde, da jeg har et veldig uskarpt kamera, og fisken hele tiden er i bevegelse. Det jeg også har lagt merke til fra jeg fikk fisken, er at den ene gjellen ser ut som den er skadet. Den er liksom helt rød, og det virker som hele gjellen er åpnet. Ellers ser de andre fiskene ut til å ha det bra, uten unntak av denne. For selv om fisken har denne utveksten ser den frisk ut. Hva kan det være?
Ellers ser utveksten ut som en liten marklignende parasitt, som ser litt hvit ut, men samtidig grå ut i farge. Den er så utrolig liten at dette i kombinasjon med fiskens bevegelse gjør den vanskelig å studere.
Postet 09.03.10 kl 21:12
Endret: 09.03.10 kl 21:15
Postet 09.03.10 kl 21:15
ViktorDet høres veldig ut som gjellemark. Dette er en svekkelsesparasitt som etterhvert vil kunne ta livet av fisken hvis den får fortsette å leve. Den vil også smitte over til de andre fiskene i karet ditt. Eneste utvei er å kjøpe medisiner som tar gjellemarken.
Man ser ikke gjellemark med det blotte øyet, til det trenger man lupe/mikroskop
Postet 10.03.10 kl 10:49
Jeg trodde man kunne se gjellemark med forstørrelsesglass bare, jeg..?
Mener jeg leste det i en bok jeg har en gang, at man kunne legge fisken på et vått håndkle, løfte et gjellelokk med pinsett forsiktig og så studere gjellene med forstørrelsesglass (og godt lys).
Aner ikke hvor jeg har lagt de akvariebøkene mine, dessverre, men det kunne vært interessant å slå opp på igjen og sett etter.
Hvis jeg bare driver med tullprat her nå, så beklager jeg
Mener jeg leste det i en bok jeg har en gang, at man kunne legge fisken på et vått håndkle, løfte et gjellelokk med pinsett forsiktig og så studere gjellene med forstørrelsesglass (og godt lys).
Aner ikke hvor jeg har lagt de akvariebøkene mine, dessverre, men det kunne vært interessant å slå opp på igjen og sett etter.
Hvis jeg bare driver med tullprat her nå, så beklager jeg
Postet 10.03.10 kl 11:57
Dersom det ikke er en parasitt, kan det være en skade ved gjellen eller en svulst. Jeg ville ikke medisinert mot parasitter eller bakterier før jeg visste sikkert hva dette er.
For å sitere fra en annen tråd om gjelleskade:
Siden det er vanskelig å ta bilde, kanskje du kan alliere deg med noen du kjenner som har et litt godt videokamera, slik at dere kan forsøke filme fisken. Det kan være lettere å studere fisken da, og hvis du får hjelp til å laste filmen opp på Youtube eller lignende, kan du lenke til film her inne, og kanskje få bede svar.
For å sitere fra en annen tråd om gjelleskade:
Frank AngellDet er nok da en skade. Det er ingen sykdommer om begynner å bøye til gjellelokk ;) Om dette retter seg eller ikke er vanskelig å forutsi, men trolig ikke... En eksponert gjelle på denne måten, er mye mer utsatt for infeksjoner, og du bør derfor være ekstra flink med vannbyttene mens du ser det hele ann.
Siden det er vanskelig å ta bilde, kanskje du kan alliere deg med noen du kjenner som har et litt godt videokamera, slik at dere kan forsøke filme fisken. Det kan være lettere å studere fisken da, og hvis du får hjelp til å laste filmen opp på Youtube eller lignende, kan du lenke til film her inne, og kanskje få bede svar.
Postet 10.03.10 kl 12:26