Brnsvarte flekker på glasset.

Hva er og hvorfor kommer det brunsvarte (algelignende) flekker på glasset på akvariet?
Finnes det noe jeg kan ha i vannet for å hindre dette?
Har prøvd skrubbe de vekk med en ren klut, men de sitter steinhardt fast!
Brunalger er vanlig i nyoppstartede kar, og forsvinner som regel etter noen måneder når karet stabiliserer seg.

Men vanligvis er det veldig enkle å få bort, jeg bare bruker litt filtervatt.
Ingrid Robertsen
Hva er og hvorfor kommer det brunsvarte (algelignende) flekker på glasset på akvariet? Finnes det noe jeg kan ha i vannet for å hindre dette? Har prøvd skrubbe de vekk med en ren klut, men de sitter steinhardt fast!


Hvis det sitter så hardt som du beskriver, kan det ikke være vanlige brunalger. De lar seg nemlig veldig lett fjerne.

Har du mulighet til å ta bilder av dette? Det høres ut som en algetype, men hvilken er jeg usikker på.
Brunsvarte alger?
Holdt ett vanlig A4-ark innenfor glasset så de skulle bli så synlig så mulig på bilde. Fysj så stygt det er!!!

jeg er veldig opptatt av at akvariet skal være rent og pent. Men har lært nå at vannet ikke bør skiftes for ofte og heller ikke filtrt bør gjøres altfor rent, som jeg har pleid gjøre tidligere.
Er nå ca 3-4 uker siden jeg gjorde rent og sånt sist, og samtidig da satte inn mangrove-rota.
Har 2 vanlige algeetere og 3 små maller av en annen type. 2 Dverg-gurami, 3 kardinal fisk og 1 sånn orange vanlig fisk - heter vel enten tetra eller platy. Er ikke helt stødig i navnene på alle enda:=).
Men mange av fiskene mine dør. Uten at jeg vet hvorfor.
Ingrid Robertsen
Holdt ett vanlig A4-ark innenfor glasset så de skulle bli så synlig så mulig på bilde. Fysj så stygt det er!!! jeg er veldig opptatt av at akvariet skal være rent og pent. Men har lært nå at vannet ikke bør skiftes for ofte og heller ikke filtrt bør gjøres altfor rent, som jeg har pleid gjøre tidligere. Er nå ca 3-4 uker siden jeg gjorde rent og sånt sist, og samtidig da satte inn mangrove-rota. Har 2 vanlige algeetere og 3 små maller av en annen type. 2 Dverg-gurami, 3 kardinal fisk og 1 sånn orange vanlig fisk - heter vel enten tetra eller platy. Er ikke helt stødig i navnene på alle enda:=). Men mange av fiskene mine dør. Uten at jeg vet hvorfor.
Er det 3-4 uker siden du byttet vann også...? Hvem er det som har fortalt deg at du ikke skal bytte vann?
Et vanlig selskapskar, som det høres ut som du har, bør få et vannbytte i uken. En sånn omtrentlig mengde vann er ca 30% av volumet.

Det er imidlertid riktig at filteret skal man la være så mye som mulig.
Det skal stå i fred, inntil du ser at utblåset fra pumpen er begynt å bli redusert/dabber av litt. Da tyder det på at det er i ferd med å gå tett, og først da skal man forsiktig rense filtermaterialet. Dette gjøres ved å tappe ut en bøtte akvarievann, legge filtermaterialet nedi der og skvise svampene noen ganger. Så setter man det tilbake på plass, og starter opp filteret igjen så fort som mulig. Bøtten med møkkavannet tømmes i do, og selvsagt;
en bøtte nytt friskt vann helles i akvariet som erstatning for det brukte vannet

Har du noen form for vanntester hjemme? Hvis ikke, bør du snarest kjøpe deg det. Det er enten sykdom eller dårlig vannkvalitet som gjør at fiskene dine dør.

Ang. de algene du plages med: hva har du brukt når du forsøker å få det av? En algeskrape med barberblad, eller en sånn magnet-ting? Magnet-algeskraper er dårlige greier. Kjøp deg heller en slik, og skrap dem bort for hånd med den. Det er et langt barberblad i enden på den, og den fjerner alle slags alger med et sveip.
Jeg gjorde tidligere rent karet - helt - med nytt vann og alt og samtidig som jeg gjorde filteret heeeelt rent under rennende vann fra kranen flere ganger. Ang filteret gjorde jeg det fordi min ligikk sa meg at det var best at filteret var helt rengjort fordi jeg da tenkte det var best for rensing, fiskene og selve pumpa. Jeg har lært nå at det ikke var riktig, så det har jeg ikke gjort på den måten siden.
Så når jeg sier skiftet vann - da mener jeg skiftet vann helt;=)!

For å få bort de svarte algene da, måtte jeg bruke skikkelig stålskrubb og virkelig skrubbe for at de skulle gå bort.
Det var eneste måten, som jeg så det da.
Ser jo også selv at jeg har gjort mye feil, og prøver finne de riktige måtene å gjøre det på både for renhet i karet og dermed fiskenes velvære.
En tidligere aktiv akvarist kommenterte konkylien som lå nedi, at den kanskje ikke var så lur å ha der, om den inneholdt mye kalk?!
Det er en original konkylie funnet i havet, ikke kjøpt i butikk.
Kan den ha noe med det å gjøre?

Har aldri sjekket vannets PH - men det burde jeg kanskje gjøre?! Kan konkylien ha noe med PH'en å gjøre - Altså påvirke den?
Ingrid Robertsen
Jeg gjorde tidligere rent karet - helt - med nytt vann og alt og samtidig som jeg gjorde filteret heeeelt rent under rennende vann fra kranen flere ganger. Ang filteret gjorde jeg det fordi min ligikk sa meg at det var best at filteret var helt rengjort fordi jeg da tenkte det var best for rensing, fiskene og selve pumpa. Jeg har lært nå at det ikke var riktig, så det har jeg ikke gjort på den måten siden. Så når jeg sier skiftet vann - da mener jeg skiftet vann helt;=)!



Akkurat som det ble sagt at man skulle gjøre av dyrebuttikkene da jeg kjøpte mitt første akvarie for over tjue år siden! Da var det helt andre ting som gjaldt når det var snakk om rengjøring. Jeg skiftet da aldri delvis vann, fylte kun på det som dampet vekk.. Rengjøring fikk jeg da beskjed om skulle gjøres to gang i året, og da fullstendig. -ut med alt, skyll filtret i springen, og helt nytt vann! Huff, stakkars fisker...
Det er godt man lærer etterhvert..
Ja det er bra sant.
Den infoen fikk jeg også på dyrebutikken - men det er ikke 20 år siden, bare 6 mndr siden. Litt skremmende egentlig...!

Men er det noen som vet hvorfor de algene kommer? Hva kommer det av ?
Ingrid Robertsen
For å få bort de svarte algene da, måtte jeg bruke skikkelig stålskrubb og virkelig skrubbe for at de skulle gå bort.

Du fikk ikke riper i glasset ved bruk av stålskrubb? Jeg hadde ikke turt å bruke det.
Jo det kan vel hende det ble noen riper. Men ikke mye. Brukte en sånn Jordan skrubb.
Jeg hadde en del svarte, harde alger på det gamle akvariet mitt. En vanlig algemagnet var kraftig nok til å fjerne dem. Noen omganger fram og tilbake måtte til, men det fungerte helt fint.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Hilde Ertsås
Reklame for plussmedlemskap