En nybegynners tanker rundt kommunikasjon på forumet

Hei på dere

Som noen av dere vet, er jeg en ”born again” akvarist. Det er ”hundre år siden” jeg var aktiv, så jeg betrakter meg selv som nybegynner. Jeg leser jevnlig igjennom trådene under nybegynnergruppen, og kjenner meg ofte igjen i problemstillingen folk tar opp.

Kunnskapsnivået er høyt i Akvaforum. Hovedinntrykket er at folk får god hjelp. De fleste har høy toleranse og bestreber seg på å forstå når en ulykkelig prøver å beskrive et problem. Dessverre finnes det unntak.

I går leste jeg igjennom en tråd som gjorde meg virkelig bedrøvet. Problemstillingen bar preg av misforståelser, og innholdet ble en smule kaotisk. Dette fikk enkelte til å ta i bruk et meget ubehagelig språk som igjen medførte reaksjoner fra andre, der i blant meg. Tråden ble til slutt slettet. Jeg har ingen problemer med trådsletting. Det er en moderators oppgave å slå ned på enkelte episoder, ikke min.

Selv om moderering skal gjøres av andre, vil jeg likevel komme med noen generelle tanker rundt kommunikasjon på forumet. Jeg virker på meg som man ikke alltid tenker igjennom hvordan ugreie formuleringer påvirker leseren. Det er synd, for legitime synspunkter kommer helt i skyggen av ufine ord og uttrykk.

Ingen er upåvirket av det man leser. Det er forståelig at man lyster å fyre av en kraftsalve av og til. Da er det smart å stoppe opp og stille seg noen kontrollspørsmål før teksten sendes av gårde; ”hva vil jeg egentlig med det jeg skriver?” og ”har jeg nå valgt formuleringer som river ned eller bygger oppunder budskapet mitt?” . Det kan også være lurt å la ting ”synke” litt. Det er utrolig hvor annerledes en problemstilling kan synes om tiden får virke. Det som er klinkende klart i dag, er ikke alltid like opplagt i morgen.

Jeg vet at det jeg nå har skrevet er rene selvfølgeligheter for de fleste. De få som er igjen håper jeg leser teksten som en velmenende tankevekker. En skal huske at en ubehagelig tone i et innlegg ikke bare går ut over den som får den verbale ørefiken, men alle som leser. Stemningen blir veldig ugrei, og i verste fall vil folk slutt å stille spørsmål i redselen for å bli idiotforklart. Det er det vel ingen som ønsker.
Kudos
Som jeg skulle sagt det selv!
Stiller meg 100% bak det du har skrevet. Har selv vært nølende med å legge inn noe her pga at jeg startet medlemsskapet mitt her med å lese meg bak til 2008 i forumet, og fikk et genererelt dårlig inntrykk av enkeltes tone ovenfor folk som ber om hjelp.
Som deg er jeg og en”born again” akvarist, og vet at jeg har mye og lære.
For å slippe for mange gjentakelser av gamle sannheter kunne du nøyd deg med å lenke til "Om svar og råd i forumet. Alle bør lese".

- Særlig nybegynnere, fikk jeg lyst til å legge til. Men da får jeg vel pepper.

Jo, det du skriver er selvfølgeligheter, og noen hver bør til tider gå i seg selv med det de ytrer i offentligheten.

Det tror jeg også de fleste av oss gjør, når slike situasjoner oppstår. Og oppstår gjør de - det er derfor vi har moderatorer her inne. Som gjør en strålende jobb - Takk til dem.

Jeg skjønner poenget ditt, men du gir et inntrykk av at dette er et stort problem som oppstår "ofte". Dersom tråden du sikter til (og både jeg og trolig mange andre skjønner hvilken) provoserte deg såpass, anbefaler jeg deg å ta kontakt med moderatorene, beskrive problemet, la dem vurdere situasjonen og evt. ta kontakt med personen(e). I denne tråden er det ufattelig enkelt å skjønne hvem du sikter til, du kunne nesten like gjerne skrevet navn, men du gjør det vel ikke av den grunnen at du vet at tråden ville blitt slettet. Likevel syns jeg det blir feil å håndtere det på denne måten, for takhøyden her på AF er faktisk ganske høy, og noen ganger blir jeg overrasket over at de samme personene har tålmodighet til å svare på de samme spørsmålene i nybegynnerforumet gang på gang.
Nei, det kunne jeg ikke TrudeHell . Siden du henviser til berører ikke hovedpoenget mitt, og om du mener jeg skiver selvfølgeligheter, er det flott . Da er du blant flertallet her inne som vet å oppføre seg.
Jeg er uenig med deg Stine Sofie. Hvordan kommunisere på forumet er et felles ansvar. Det er min rett som medmenneske, på en ryddig og saklig måte, å legge fram forslag til hvordan kommunikasjonen kan gjøres bedre.

Det er greit at du mener jeg skulle gått via en moderator. Jeg skal selvfølgelig ta det med meg. Denne gangen valgte jeg et "åpent brev" fordi jeg vurderte det som best.

Jeg velger å se bort i fra insinuasjonen om jeg med vilje unnlot å trekke fram navn for å unngå sletting av tråden. Dette er en typ bemerkinger som kun er met som en avsporing .
Jeg synes helt ærlig enkelte velger en alt for skarp tone mot nybegynnere. OM en synes det blir for mye samme spm opp igjen, ja da kan en faktisk velge ikke å lese den aktuelle tråden.
jeg er helt enig med pål laumann på dette tema,irritasjon mot nybegynnere blir helt feil,da kan en kutte ut å svare på innleggene.en nybegynner på forumet må man ha litt tålmodighet med,men det har ikke alle desverre.
Flott at noen tar dette opp. Har tenkt på dette mange ganger selv. Jeg er medlem i et par Akvarieklubber og har hørt om en del folk der som har started en tråd eller har et innleg i Akvaforum og får så hatten passer tilbake. De har ikke fått ordene direkte, men har følt seg mer som dyreplagere en akvarister. Har overhørt samtaler i klubben mellom meget erfarne akvarister som er rimelig oppgitte over Akvaforum og mange liksom Eksperter. Det blir også klagd på Litervolum i basen som er veldig overdrevet i forhold til bøker av verdenskjente akvarister. Og at de "erfarne" akvaristene her inne kun ser på det som står i basen her og kritiserer alt og alle som ikke følger dette. Vet at det er mye verdifull kunnskap som velger andre forum. Skal ikke nevne navn, men så en bruker som hadde drivd med akvarium i et par år begynnte å beskylde en av de mest respekterte akvaristene i Norge for dyreplageri.
Når en nybegynner kommer til dette forumet og stiller kansje et dumt spørsmål for noen av oss. Kansje kjøpt seg fisk uten å sjekket fakta først så er det hjelp de trenger for å unngå å gjøre lignende feil. Når du blir stemplet som dyreplager har du ikke lyst å være mer på forumet. Er på tide at vi halv erfarne akvarister skjerper oss.
Ikke slipp denne så lett
Hei alle sammen. Da er det på'n igjen som Jan Eggum synger.

Jeg stiller meg bak Orphan når det gjelder denne saken (det kan hende Orphan refererer til en føljetong jeg var involvert i for et par dager siden, eller så er det en annen tråd jeg ikke har lest...samma det som man sier). Som Orphan er jeg fersk her inne, og jeg har lest igjennom masse tråder. Det er et knippe av forumets deltakere som er veldig aktive, og som har veldig mye kunnskap - og det er bra!

Forumet her er jo et sted hvor man har frafall av noen akvarister og påfyll på nye. Dermed vil forumet alltid være i en iterativ prosess - progresjon gjennom kontinuerlige gjentakelser. Det blir derfor et knippe spørsmål som går igjen og igjen, enten de er stilt av en gutt på 16 år eller en kvinne på 60. Videre må man ikke glemme at det er en marginal andel av deltakere i slike fora som tar seg bryet med å lese retningslinjer og regler - man kaster seg inn i det og lærer underveis.

Det Orphan peker på slik jeg leser hans innlegg er jo ordene man velger seg å bruke. Siden kommunikasjon mellom mennesker er 90 % via synet/tonen så blir det veldig lett å misoppfatte og mistolke hva som skrives. Jeg oppfatter mange svar her inne til å ha en tydelig "ovenfra-og-ned" holdning. Dette er hvordan JEG tolker ordene brukt og sammenhengen de er satt i. Det kan hende at aktive brukere av forumet er lei av å svare på de samme spørsmålene om og om igjen, men istedet for å finne frem øks bør man heller la være å svare. Spørsmålsstiller vil jo finne svaret uansett ved å bruke Google.

Å se til at man diskuterer på en saklig og respektfull måte er vel en oppgave moderatorene har? Jeg vet ikke om moderatorer sender korrekser på det de mener er overtramp, men hvis ikke vil jeg anbefale at dette gjøres. Til meg også selvsagt hvis jeg går over streken. Dette gjør jeg tydeligvis ofte i heimen i følge kona .

Jeg ønsker til slutt å gi noen konkrete eksempler på kommunikasjon som ikke er ideel. Det første eksempelet er faktisk i denne tråden:

"For å slippe for mange gjentakelser av gamle sannheter kunne du nøyd deg med å lenke til "Om svar og råd i forumet. Alle bør lese"."

Ellers så sakser jeg fritt litt fra den føljetongen jeg var involvert i.

"Kjenner jeg blir litt irritert når folk sitter og breier seg om "hvor bra det går, bare gjør som jeg"... også viser det seg at de har ikke peiling i det hele tatt.
Hvordan kan du uttale deg om dette egentlig? Du har nå ca 2½ - 3 uker med nitritt foran deg. Lykke til - det trengs."

"Å det er som mona sier. Lykke til di neste 2-3 ukene. +en viktig ting. du vet tydeligvis ikke mye om di fiskene du handler før corydoras er stimfisk å skal være i grupper på minimun 6-7 stk."

"Vannbytter en gang i uka ved nitrittoppblomstring? :oDoktorgrad i fiksefysiologi!"

Når man leser tråden originalt er det mange som mente at jeg var en idiot, amatør, slemming, skrytepave, Mr. Know-It-All, litt mer idiot...man hetset til og med min doktorgrad.

Jeg tror jeg har fått fram poenget mitt - skjerpings på tonen man bruker. Dette er spesielt viktig for de som er veldig aktive er inne på forumet - det er dere som setter stemningen her inne, husk det.

Skywalker
Det blir også klagd på Litervolum i basen som er veldig overdrevet i forhold til bøker av verdenskjente akvarister.
Har du noen konkrete eksempler på dette?
Jeg sier meg enig med trådstarter og flere andre her inne.

Jeg er veldig glad i Akvaforum og all den gode kunnskap og hjelp som finnes her inne, men jeg blir titt og ofte overrasket over formuleringer på svar på spørsmål.
Det er så godt at nokon tar til ord. Har irritert meg over disse tingen sjølv, men har tenkt med meg sjølv at dette er ikkje min sak. Men det er kanskje som Orphan seier, at det er eit felles ansvar... No veit ikkje kva tråd han siktert til, men dette er faktisk noko som gjelder generelt på forumet!

Leser her at det er nokon som meiner dette problemet ikkje oppstår ofte, dette vil eg sei meg ganske så ueinig med. At tråder blir sletta og ting "tar heilt av", er godt mulig at skjer heller sjeldent. Men dårlig formulering av svar på andres tråder føler eg at eg leser vell titt, som ofte.

Syns det også er ganske ironisk at ein av dei første svara til denne tråden er:
"For å slippe for mange gjentakelser av gamle sannheter kunne du nøyd deg med å lenke til "Om svar og råd i forumet. Alle bør lese". "

Det er ikkje snakk om at, til dømes, nybegynnere ikkje ynskjer svar, men det er måten svare blir gitt på. Som kommentaren over, kanskje det hadde vore bedre å latt vere å ta med den setningen. Eller skreve noe som til dømes:
"En god artikkel ang dette tema: (...)."

At det er god takhøgde under AF er got mulig og at nokon svarer på samme spørsmål MANGE ganger er sikkert og vist, men er det nokon som tvinger dei til å svare?? Kva med å heller la vere å svare? Eller opplyse på ein sikkelig måte at det finst lignande trådar liggande ute og tipse om korleis ein kan søke på dette (tok faktisk meg ei god stund før eg fann ut at det gjekk an å søke på formet). Det er ok å opplyse andre om at det faktisk eksisterer eit fleirtals like tråder på forumet, men sei no det på ein sikkeleg og folkeleg måte.

Godt mulig mange bare meine godt med sine kommentarer, men det det utruleg kor fort kommentarar kan virke krasse. Og krasse tilbakemeldingar som nybegynnar er svært lite kjekt.

Det er faktisk ikkje vanskligare enn å bruka litt vanleg folkavett
Så enig,så enig.
Har vore innom AF sine forumsider daglig i fleire år og dette er ting som går igjen heile tida.
Nebbete bedrevitere som "ryr" av nybegynnere og folk med litt avvikende meninger. Men bevares, artigt lesestoff unntatt for dei stakkarane som spurde
Jeg er i all hovedsak enig, men jeg skal være litt djevelens advokat her.
Når man spør på et forum ber man egentlig om en tjeneste av en man ikke kjenner, nemlig å hjelpe deg ved å svare, eller lede en på rett vei.

Da må den/de som skal svare også fortjene såpass med respekt at den som stiller spørsmålet gidder å bruke minimum 30 sekunder på forarbeid.

1. Det er fullt mulig å bla 2-3 sider tilbake under feks nybegynner for å se om spørsmålet er stilt før. Ingen som forventer at hele forumet skal saumfares, men LITT kan en da lete.

2. En kan ta et kjapt søk på Google, eller en norsk søkemotor for å se om en ser noe der, skum hvertfall over første resultatside.

3. Gidd å bruke 1 ekstra kalori på å lage et skikkelig navn på tråden
Allerede her har du vist litt respekt for de som skal svare, og vil med en gang gjøre folk mer villig til å hjelpe deg. Dessuten gjør dette tråden verdifull for dem som skal bruke forumet senere.

Det er HELT greit å være fersk, vi har alle vært det, men vis litt forståelse for de som hele tiden stiller opp ved å bry deg med å formulere spørsmålet ok, og lage en passende trådtittel.

Så kommer det til dem som svarer. De som stiller spørsmål fortjener også respekt. Ikke skriv masse synsing og jeg tror ditt og datt, men baser deg på fakta eller egne reelle erfaringer.
Om du er usikker på det du skal anbefale videre, kan du selv ta et søk på Google, før du plukker et "tips" ut av løse luften.

Jeg vil si at det å skrive på et kunnskapsforum som akvaforum er krever litt mer arbeid av både spørsmålsstiller og den som svarer. Dette er ikke smalltalk på fiskebutikken.

Jeg forstår at enkelte av brukerne her inne blir irritert over at enkelte nye medlemmer skal komme her med brask og bram, skrive masse tull og fjas og ikke høre på de tipsene de faktisk får. Da ER det lov å si ifra.

Jeg gjentar helt til slutt; Jeg er absolutt enig i at en skal vise folkeskikk og høflig adferd her som ellers i livet. Ikke si noe her som du ikke ville sagt til personen direkte.
Så fint skrevet Orphan! Bra tiltak.

Er selv (nesten) nybegynner med akvariehobbyen, og for meg har AF vært den største og beste informasjonskilden jeg har hatt. Takk til alle dere erfarne akvarister for all hjelp! Hadde garantert hadd mye mer problemer hadde jeg ikke kunnet ha kommet hit for råd.

Når det er sakt, så må jeg si meg så hjertens enig med mange andre som har skrevet på denne tråden. Av og til så har folk her en alt for ovenfra-og-ned-tone. Noen folk virker rett og slett som at de mangler manerer og normal folkeskikk. Enten det eller så oppfører de seg bare helt anderledes er enn hva de ville ha gjort "in real life".
Man må huske på at nybegynnere er nybegynnere. De (vi) har mange spørsmål, er ofte fryktelig forvirret pga motstridende informasjon fra diverse dyrebutikker og forum og får kansje ikke helt til å søke på gamle artikler her (lærte meg selv det for ikke så lenge siden...). Er du lei av å svare på samme spørsmål om og om igjen, så ikke gjør det!

Hvor mange gang har vi ikke sett poster som "Hva kan jeg ha i min 10l?" med svar som "Å i det hele tatt tenke på det er dyreplageri" eller "lys og blomster" eller noe i den duren. Har du ikke noe konstruktivt å si, ikke si det. Det er nå min mening.
Hei. Jeg er nye her inne og svarte i den tråden Den glade amatør referer til. Jeg skrev mine erfaringer om saken og og i etterkant kom der svar der jeg følte at noe mente jeg var fiskeplager som lot fisken komme raskt oppi. Den/de som svarte har sikkert god greie på akvarium men trenger ikke med krasser svar slik at du begynner og lure på om du har noe her inne og gjøre. Etter der har jeg droppet og skrive i tråder (til nå:p) for jeg føler når jeg leser i i nybegynner trådene så er "ekspertene" ute med en gang og sier at gjør du ikke som dem så er det helt feil. Vær heller vennlig og skriv hvordan det bør gjøres isteden for og slenge masse dritt.

Det er mitt syn å denne saken
Hva med gjensidig respekt for alle parter?
jeg synes nybegynner-underforaet brukes altfor mye
Greit at man bruker det på de to-tre første trådene til man blir kjent med forumet, men så burde man begynne å bruke de korrekte underforaene.
På den måten vil det kanskje være lettere å finne frem til lignende spm., og man raskere vil forstå bruken av de forskjellige områdene som underforaene representerer.
Nils Vollstad
[QUOTE=Skywalker]Det blir også klagd på Litervolum i basen som er veldig overdrevet i forhold til bøker av verdenskjente akvarister.
Har du noen konkrete eksempler på dette?

Frontosa. Her i basen står det at den trenger 720 liter. I Back to nature boka til Ad Konnings står det 400 liter og det står at i en 500 liter kan man holde 10-12 eksemplarer.
I samme bok Neolamprologus multifasciatus 25liter, her inne 60 liter.
Er flere fra denne boka som aviker det dobbelte i literantall.
Nå er det bare den boka jeg har i nærheten nå, men vet at det også er store forskjeller i en del av de andre bøkene jeg har. Nå skal det også sies at det også kan være forskjeller fra bok til bok.

Dette med literantall er vel egentlig uanset ikke det viktigste. Syns selv dette med hvor langt og bredt et kar trenger å være er noe man burde fokusere mere på. Er jo ofte mye viktigere en Literantallet.
Har vært på foredrag i Lillestrøm Akvarieklubb hvor det ble sagt at Kampfisk ikke trenger mer en 10-20 liter bare det er riktig form på akvariet. Her i basen står det 60 liter

Nå kan det virke som jeg kritiserer basen noe som absolutt ikke er meningen. Bruker basen mye og syns det er et fint sted å finne info om fisk.

Det som blir galt i det hele er når folk linker til basen her som om det skulle vært den absolutte fasit og blir pratet nedlatende til eller kalt dyreplagere hvis de har fisk i mindre kar. en det som står her.

Jeg er selv bruker av både Akvaforum og Nettakvariet og har alltid syns det har vært en snillere tone på nettakvariet. Hvorfor vet jeg ikke. Er jo mange av de samme brukerne. Burde også være et Tankekors at en del av de mest kjente og erfarne akvarister velger Nettakvariet. Mulig dette bare er tilfeldigheter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap