Rydding rundt røtter?

hav mener dere med at corydassene rydder rundt planter og røtter?
Marius Øie
hav mener dere med at corydassene rydder rundt planter og røtter?


Jeg vet ikke sikkert hva du sikter til her?
De "rydder" jo ikke, de spiser Corydoras spiser kun mat på bunnen, og når de leter etter den "koster" de rundt på bunnen med bartene sine. Bartene er lukt- og smaks-organer, og med en gang en del av barten kommer borti noe som er spiselig, kjenner pansermallen det og stopper opp for å spise det.

Dette at de "koster" rundt på bunnen under matletingen kan kanskje være grunnen til at noen sier at de "rydder"? At det ser ut som de rydder altså.
mona o
[QUOTE=Marius Øie]hav mener dere med at corydassene rydder rundt planter og røtter?


Jeg vet ikke sikkert hva du sikter til her?
De "rydder" jo ikke, de spiser Corydoras spiser kun mat på bunnen, og når de leter etter den "koster" de rundt på bunnen med bartene sine. Bartene er lukt- og smaks-organer, og med en gang en del av barten kommer borti noe som er spiselig, kjenner pansermallen det og stopper opp for å spise det.

Dette at de "koster" rundt på bunnen under matletingen kan kanskje være grunnen til at noen sier at de "rydder"? At det ser ut som de rydder altså.


så de skal ha en spessielt mat som synker ned eller no, siden de skal lete etter den ,e ller spiser de annen fisks met som er havnet på bunnen ?
Mine coryer blir veldig fornøyde dersom de får maten sin på bunnen... spesielt liker de godt noe som heter "Nutron Staples" fra Prodak, det står også på den lille boksen at den egner seg godt for bunnlevende fisk som corydoras.

Nutron Staples ser ut til å være tørrfor som er presset sammen til en tablett, men de spiser også wafers (tykke flak) i karet mitt. De spiser vel rester av flakfòr også (hvis de får sjansen), men de blir ikke akkurat velfødde av det da andre fisker vil ha spist opp mesteparten før det når bunnen.
Marius Øie
så de skal ha en spessielt mat som synker ned eller no, siden de skal lete etter den ,e ller spiser de annen fisks met som er havnet på bunnen ?


Ja, de må få sin egen mat, de også. De kan ikke bare leve av rester eller smuler av det som kanskje blir til overs etter at fiskene i overflaten har spist.

Det finnes mange forskjellige typer malle-tabletter å få kjøpt. En veldig vanlig type som skal være av god og kjent kvalitet, er Tetra Tabimin. Dette selges nesten overalt, det er et veldig vanlig merke og produkt.
Du kan godt variere maten litt, og kjøpe en og annen boks med andre typer malletabletter til dem, slik at de ikke lever på det samme år ut og år inn. Det liker vel ingen, hehe Jeg bruker for eksempel JBL Tabis og JBL NovoTab (og flere andre, men det er et par av dem).

Inntil du får kjøpt egne malletabletter til dem, kan du ta en liten klype flakfôr og klemme det mellom tommel- og pekefinger og dytte det under vannflaten, rist litt på det og slipp. Da synker det med en gang.

Hvis de andre fiskene kommer susende og tar alt før Corydorasene får noe, så er det et lurt tips å vente med og fôre Coryene til det er mørkt (en stund etter at du har slått av akvarielysene). Coryene er nattaktive og snuser seg lett frem til maten i mørket, så de trenger ikke lys på for å spise.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap