Tilbehør

Inaktiv bruker
hva kan anbefales til en som ikke har noe som helst av tilbehør til planter og fisk? tenker da på test sett av vann næring til fisk og næring til planer og tilsvarenes!?
tips tas i mot med stor takknemlighet
Det ville hjelpe litt hvis du opplyste mer om hva du har Størrelsen på akvariet og hvilke fisker du har, hvor lenge dette akvariet har vært i drift o.l.
uten å få noen informasjon fra deg vil jeg si at for å starte et akvarium trenger du minimum dette:

1 stk akvarium med pumpe og varmekolbe
1 stk godt lys
bunnlag (sand, grus, O.L)
Vann som er bra, dvs man sjekker vannverdiene og tilpasser de til fisken du skal ha, noen ganger må du fjerne klor, andre ganger må du ha PHen opp/ned osv, her er det viktig med et godt testersett.
planter (gir oksygen, spiser nitrat, og masse fine ting der)
-- NB Man må ikke ha næring til plantene, men man kan, vi kjører bunnsubstrat under sanden og flytende næring i tilleg, og så co2, men mange har ingenting, og noen bruker små pellets som man setter i sanden/grusen under planten

videre inredning kommer helt ann på fiskesammensetningen du har her, noen arter liker masse svømmeplass og lite planter, noen digger steinberg, andre er avhengig av å ha en trerot å gnafse på. Ta å let opp det naturlige biotopet til fiskene du har/vil ha og etterlign det så langt du kan.

Sånn, her er min tolkning av et minimum for å ha akvarium, det er selfølgelig mer, men det var hurtigkurset
Fôr til fiskene er også kjekt å ha - men for å gi deg gode råd om fôrtype bør vi vite hva fisker du har å mate. Næringsstoffer å ha i karet til fisken skal ikke være nødvendig dersom du kjøper fiskefôr av en viss kvalitet.

Noen medisiner er også lure å kjøpe inn for nødsfall, da de ikke alltid er å få tak i hos nærmeste dyrebutikk og ventetiden mens bestilte varer skal sendes kan bety døden for fisken, og uansett er trist for akvaristen. Esha Exit og Esha 2000 er medisiner jeg har i "medisinskapet", etter råd fra Mona O. (Takk Mona!) Jeg håper jeg aldri får bruk for dem - men bedre føre var...

Plantenæring skal etter min erfaring ikke være veldig nødvendig i et kar med fisk. Vær klar over at overdosering av plantegjødsel kan føre til problemer med alger og/eller vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap