- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høy nitrat, null nitritt, samt noen spørsmål om gh/kh
Høy nitrat, null nitritt, samt noen spørsmål om gh/kh
Jeg er nybegynner ennå, så mulig dette er dumme spørsmål, men bær over med meg.
Har nettopp testa mine to kar.
220 literen har fått mye alger de siste månedene, og vi har redusert noe på mating og lysmengde. 11 timer lys pr dag.
Innkjøpte SAE har også bidratt til at det har minket noe på algene, men det er særlig grønne prikker på glasset som er sjenerende. (hvordan få dem bort?) Testa forrige helg, og fikk overraskende høy Nitrat. JBL test viser mellom 40 og 80 mg/L eller hvordan det nå var. Skifta da litt ekstra vann, ca 30-40%. Pleier ellers skifte 20-30%. Tenkte da at nitrat ville synke, men dagens test viser at jeg fortsatt har ca 40mg/l nitrat.
Nitritten er fortsatt null. Bør jeg skifte vann oftere og i større mengder? Er nitrat farlig/ubehagelig for fiskene, eller er det kun nitritt som er skummelt?
Lærte forøvrig på landbruksskolen at "Nitritt er dritt, nitrat er mat" i plantesammenheng. Litt merkelig at jeg fortsatt har så mye "mat" i akvariumet?
102 literen hadde også null nitritt, nitrat der var på 5. Stor forskjell.
Kranvannet vårt har PH 7, GH 3 og KH 2-3 Har derfor valgt å tilsette gh/kh pluss for å forsøke å ha GH rundt 5. I følge pakka skal ikke middelet påvirke PH, men jeg så at det likevel gikk opp litt. Er det ikke helt til å stole på?
Leste noe om at lav KH kunne være skummelt fordi det kan komme dropp i PH helt plutselig? Noen som kan forklare litt mer om det?
Til slutt; jeg prøver å synse meg fram til passe ph, gh og temp da jeg har litt ulike fiskearter i begge kar, som har litt (ikke voldsomt) ulike behov i følge fiskebasen. Hvor skadelig kan det evt være for fisken å ligge litt utenfor komfort-sonen så og si? Hvordan gjør dere andre det? Ser jo at mange har ulike fiskeslag, og sikkert også en liten variasjon i behov.
Har nettopp testa mine to kar.