- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høy nitrat, null nitritt, samt noen spørsmål om gh/kh
Høy nitrat, null nitritt, samt noen spørsmål om gh/kh
Jeg er nybegynner ennå, så mulig dette er dumme spørsmål, men bær over med meg.
Har nettopp testa mine to kar.
220 literen har fått mye alger de siste månedene, og vi har redusert noe på mating og lysmengde. 11 timer lys pr dag.
Innkjøpte SAE har også bidratt til at det har minket noe på algene, men det er særlig grønne prikker på glasset som er sjenerende. (hvordan få dem bort?) Testa forrige helg, og fikk overraskende høy Nitrat. JBL test viser mellom 40 og 80 mg/L eller hvordan det nå var. Skifta da litt ekstra vann, ca 30-40%. Pleier ellers skifte 20-30%. Tenkte da at nitrat ville synke, men dagens test viser at jeg fortsatt har ca 40mg/l nitrat.
Nitritten er fortsatt null. Bør jeg skifte vann oftere og i større mengder? Er nitrat farlig/ubehagelig for fiskene, eller er det kun nitritt som er skummelt?
Lærte forøvrig på landbruksskolen at "Nitritt er dritt, nitrat er mat" i plantesammenheng. Litt merkelig at jeg fortsatt har så mye "mat" i akvariumet?
102 literen hadde også null nitritt, nitrat der var på 5. Stor forskjell.
Kranvannet vårt har PH 7, GH 3 og KH 2-3 Har derfor valgt å tilsette gh/kh pluss for å forsøke å ha GH rundt 5. I følge pakka skal ikke middelet påvirke PH, men jeg så at det likevel gikk opp litt. Er det ikke helt til å stole på?
Leste noe om at lav KH kunne være skummelt fordi det kan komme dropp i PH helt plutselig? Noen som kan forklare litt mer om det?
Til slutt; jeg prøver å synse meg fram til passe ph, gh og temp da jeg har litt ulike fiskearter i begge kar, som har litt (ikke voldsomt) ulike behov i følge fiskebasen. Hvor skadelig kan det evt være for fisken å ligge litt utenfor komfort-sonen så og si? Hvordan gjør dere andre det? Ser jo at mange har ulike fiskeslag, og sikkert også en liten variasjon i behov.
Har nettopp testa mine to kar.
220 literen har fått mye alger de siste månedene, og vi har redusert noe på mating og lysmengde. 11 timer lys pr dag.
Innkjøpte SAE har også bidratt til at det har minket noe på algene, men det er særlig grønne prikker på glasset som er sjenerende. (hvordan få dem bort?) Testa forrige helg, og fikk overraskende høy Nitrat. JBL test viser mellom 40 og 80 mg/L eller hvordan det nå var. Skifta da litt ekstra vann, ca 30-40%. Pleier ellers skifte 20-30%. Tenkte da at nitrat ville synke, men dagens test viser at jeg fortsatt har ca 40mg/l nitrat.
Nitritten er fortsatt null. Bør jeg skifte vann oftere og i større mengder? Er nitrat farlig/ubehagelig for fiskene, eller er det kun nitritt som er skummelt?
Lærte forøvrig på landbruksskolen at "Nitritt er dritt, nitrat er mat" i plantesammenheng. Litt merkelig at jeg fortsatt har så mye "mat" i akvariumet?
102 literen hadde også null nitritt, nitrat der var på 5. Stor forskjell.
Kranvannet vårt har PH 7, GH 3 og KH 2-3 Har derfor valgt å tilsette gh/kh pluss for å forsøke å ha GH rundt 5. I følge pakka skal ikke middelet påvirke PH, men jeg så at det likevel gikk opp litt. Er det ikke helt til å stole på?
Leste noe om at lav KH kunne være skummelt fordi det kan komme dropp i PH helt plutselig? Noen som kan forklare litt mer om det?
Til slutt; jeg prøver å synse meg fram til passe ph, gh og temp da jeg har litt ulike fiskearter i begge kar, som har litt (ikke voldsomt) ulike behov i følge fiskebasen. Hvor skadelig kan det evt være for fisken å ligge litt utenfor komfort-sonen så og si? Hvordan gjør dere andre det? Ser jo at mange har ulike fiskeslag, og sikkert også en liten variasjon i behov.
Postet 12.03.10 kl 18:40
Jeg regner med at det var gh/th+ du mente og ikke gh/kh da de ikke henger sammen Veldig lave kh verdier kan medføre ph dropp, men da er det snakk om godt under 1 kh.
Hentet fra utenlandsk infoside: "This relationship will break down at extremely low KH levels (below 1 degree), when there isn't enough carbonate to completely buffer the acids present. In that case, the pH can drop quickly and dramatically. But if the KH is 1 degree or higher, then the size of the pH swing when injecting CO2 will be determined only by the amount of CO2 dissolved in the water"
Ph og andre verdier litt utenfor "ideal" sonen gjør ikke så mye så lenge verdiene er stabile. Problemer får man som regel ved større svingninger
Hentet fra utenlandsk infoside: "This relationship will break down at extremely low KH levels (below 1 degree), when there isn't enough carbonate to completely buffer the acids present. In that case, the pH can drop quickly and dramatically. But if the KH is 1 degree or higher, then the size of the pH swing when injecting CO2 will be determined only by the amount of CO2 dissolved in the water"
Ph og andre verdier litt utenfor "ideal" sonen gjør ikke så mye så lenge verdiene er stabile. Problemer får man som regel ved større svingninger
Postet 12.03.10 kl 18:49
Postet 12.03.10 kl 18:55
GrisejentaTesta forrige helg, og fikk overraskende høy Nitrat. JBL test viser mellom 40 og 80 mg/L eller hvordan det nå var. Skifta da litt ekstra vann, ca 30-40%. Pleier ellers skifte 20-30%. Tenkte da at nitrat ville synke, men dagens test viser at jeg fortsatt har ca 40mg/l nitrat. Nitritten er fortsatt null. Bør jeg skifte vann oftere og i større mengder?
Høyt nitratnivå er ikke sunt for fisk i lengden. Det medfører bl.a. avstumpet og dårlig vekst. De tåler en kortvarig for høy verdi, jeg sier "tåler" i den forstand at de overlever det uten at de dør av det. Men de føler ubehag og til slutt kan det medføre svekket helse og immunforsvar, som igjen fører til sykdom. Økt algevekst kommer også ofte av for høye nitratverdier, så du har sannsynligvis svaret på din økte algevekst der.
Det mest ideelle i et vanlig selskapskar med bruktbart av planter, er en nitrat-verdi et sted mellom 10 og 20. Jeg tror de fleste anbefaler at man bør sikte seg inn på 12-15 som et ok nivå.
Det er ikke noe mål å ha null i nitrat i et beplantet akvarium, unntatt hvis man er diskus-eier da. Der krever de andre forhold.
Høyt nitratnivå er altså ikke ønskelig, og man må se på rutiner og stell av akvariet for å finne ut hvorfor. Det er noe som gjør at det er store mengder avfall til nedbryting i karet, derav den høye nitratverdien.
Fôring - hvor ofte og hvor mye fôrer dere? Er det noen i familien som har for vane å "gi dem en dært" hver gang de går forbi akvariet f.eks.? Det er viktig at man blir enige om hvem som skal fôre, slik at ikke alle i familien går og gjør det til stadighet. Overfôring blir fort resultatet.
Vannbyttene du nevner, altså 20-30% i uken, burde holdt i et normalt befisket kar. Siden du sier det var så ekstremt høye nitratverdier, lurer jeg på om du kanskje har for mye fisk på for liten plass...? Men du skriver jo at det er en 220 liter, så det er jo forsåvidt en brukbar størrelse. Hva slags fisk og i hvilket antall har du i det, totalt?
Mange fisk = stor forurensning. Hver eneste lille fisk avgir både urin og bæsj til vannet, som filteret må ta seg av og bryte ned. Sluttresultatet er nitrat.
Så derfor er det ofte slik at mange fisk på liten plass blir høyt nitratnivå.
De grønne algeprikkene du nevner på glasset, er normalt. Det er bare å skrape de vekk med en algeskrape av den typen med barberblad. Ta det som en del av det ukentlige stellet ved vannbytter. Den algetypen pleier sjelden å være særlig brysom, da den sprer seg veldig sakte og ofte finnes i ganske små konsentrasjoner.
Postet 12.03.10 kl 19:05
Postet 12.03.10 kl 19:07
Fiskebestanden er:
7 neontetra, ca 7-8 voksne endlers guppy m utallige yngel i ulike vekstfaser, 4 platy, 2 ancistrus, 4 kuhlii-ål, 5 SAE, to metallpansermaller og en kinesisk algespiser. Kirsebærreker og to eplesnegler. Er vel ikke så mye det, egentlig? Har hatt litt problem med at gubben synes det er moro å fore, men han har fått beskjed om å la dem være. Ungene liker også å mate fisk, men bedyrer at de ikke mater uten å spørre først. Får ta en ny prat der ja. Har også litt lite planter, kun 2-3 stk, skal kjøpe inn fler.
En ting jeg muligens har gjort feil før dette, er at siden karet ikke har topp som dekker hele, fordamper mye av vannet i løpet av uka. Jeg har derfor ikke alltid tappet ut vann, bare fylt på.
Nå vet jeg i allefall at nitrat ikke er kjekt i for store mengder, og skal følge nøyere med på foring, vannverdier og ha oftere vannbytte til det normaliserer seg. Takk igjen for gode råd, er så mye enklere å forstå med litt forklaring.
7 neontetra, ca 7-8 voksne endlers guppy m utallige yngel i ulike vekstfaser, 4 platy, 2 ancistrus, 4 kuhlii-ål, 5 SAE, to metallpansermaller og en kinesisk algespiser. Kirsebærreker og to eplesnegler. Er vel ikke så mye det, egentlig? Har hatt litt problem med at gubben synes det er moro å fore, men han har fått beskjed om å la dem være. Ungene liker også å mate fisk, men bedyrer at de ikke mater uten å spørre først. Får ta en ny prat der ja. Har også litt lite planter, kun 2-3 stk, skal kjøpe inn fler.
En ting jeg muligens har gjort feil før dette, er at siden karet ikke har topp som dekker hele, fordamper mye av vannet i løpet av uka. Jeg har derfor ikke alltid tappet ut vann, bare fylt på.
Nå vet jeg i allefall at nitrat ikke er kjekt i for store mengder, og skal følge nøyere med på foring, vannverdier og ha oftere vannbytte til det normaliserer seg. Takk igjen for gode råd, er så mye enklere å forstå med litt forklaring.
Postet 12.03.10 kl 19:55