Diskusforeldre som blir lei barna sine?

Har et diskuspar fra stendker som har fått frittsvømmende yngel i selskapskaret 4 ganger. Tenkte da å dra frem et kull, så tok de over i reolen inne på fiskerommet. Der står de mer for seg selv i nakent kar uten grus, bare med lekskrukke.

De la egg etter 3-4 dgr.
Fikk frittsvømmende flokk rund seg, ca 200 stk. Vakkert syn. etter et par dager så begynnte jeg med å gi dem artemia. Ynglene har ikke sett veldig ivrige ut etter artemia, men sett en å annen som har spist.

Dette har pågått en uke nå, og fora med artemia jevn og trutt. flokken har vokst bra. Kom ned nå i efta, foringstid. Fikk litt sjokk. Var betraktelig færre yngler! Tenkte at de gjemte seg litt ved rammekanter og sånn. Kom ned igjen for foring ca 3 timer senere (nå isted) Da var anntallet 12-14 stk! Foreldrene så ut til at de rista av seg barna!!! Når det er sagt, så har jeg ikke sett at de har spist yngel, men eneste tenkelige når sikkert 200 er borte på 5-6T...
Tok nå over barna i eget kar! (samme vann, men en etasje ned. Står i reol med sump underst)

Noen som har vært ute for at diskusforeldre pluttselig er lei barna sine?

Har drettet diskus før, men med viltfangede, og der har barna gått sammen med foreldre uten at de har spist barna sine!
helt normalt at oppdrets discus driter i yngelen sin,. de har ofte mistet helt instinktet for å beskytte yngel. etter som det har blitt fjernet så mye yngel fra foreldrene oppover tiden.
Vf discus har derimot instinktene sine i behold.

dette er også vanlig blant forskjellige ciklider..

tukling med naturen har sin pris
Syntes bare at det er pussig når de har hatt masse mat til barna og vært flinke helt frem til nå...
Akkurat som å slå av en bryter.. Må nok ta ifra dem barna tidligere neste gang!
ja om du vil ha de til å vokse opp,. men pass på å ikke ta de for tidlig, da dør de lett fordi de trnger sekretet fra foreldrene en stund
Disse gikk 8 dgr sammen med foreldrene før foreldrene bestemte seg for at nå er det nok....
Prøve å ta de ifra etter 4-5 dgr, kansje..
Anders Bjerkeengen
Disse gikk 8 dgr sammen med foreldrene før foreldrene bestemte seg for at nå er det nok.... Prøve å ta de ifra etter 4-5 dgr, kansje..


Alt for tidlig og ta ut foreldrene etter 8 dager, ynglene til diskus begynner først og spise artemia etter 6-8 dager, den første uken spiser de kun sekret fra foreldrene.
Et diskusparr kan bruke ganske mange ganger på å lære seg yngelpleien, mitt parr brukte rundt 10 ganger før de skjønte at det ikke var mat de produserte.
Har opplevd at den ene (mora i mitt tilfelle) begynte å spise yngelen. Fjernet henne og lot faren passe yngelen . Det fungerte fint.
Hei
filathor
ja om du vil ha de til å vokse opp,. men pass på å ikke ta de for tidlig, da dør de lett fordi de trnger sekretet fra foreldrene en stund


vi har ame problem den har kart det en gang å få det men dam hade dem i 4 dager før faren spiste dem en eter en og vi tokk dem fra dem

men er det muligt å få dem til å lære har jort det 17 ganger har bare hat yngel en gang n spiser dem egga å!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap