Lite spørsmål ang vannbytte

Finnes som sagt mange ganger ikke dumme spørsmål, kun dumme.......

Så jeg kjører på.

Kan man bytte for mye vann og for ofte?

Har foreløpig kun et 60liters akvarie, med Fluval U2 filter.
Innbyggere er 2 Ancistrius, 5 Cory, 1+1 Kakadueciklide, og en liten gjeng Gullbarber (livlig gjeng)
Har kommet inn i en rutine med 12liter bytte 3 ganger i uken, høres dette passe ut? Eller er det unødvendig ofte?



Tviler på at det er veldig galt, men blir jo litt unødvendig jobb for deg og stress for fiskene. Bytt ca 15-20L én gang i uken, det er passe etter min smak. Er i alle fall den rutinen jeg har. Setter et par 10L-bøtter til mellomlagring, og fyller et par bøtter med ca 15L fra 63litern min og ca 5L fra 19litern
jeg bytter og bruker slamsukgeren i gang i uken ca 20 liter i 60 liters kar og det funker fint for meg. ingen fisk dør og ingen har dødd på en god stund nå. så tar det so met godt tegn.
Tre ganger i uken er egentlig ikke nødvendig i et vanlig selskapsakvarium, med mindre du er skikkelig rundhåndet med maten

Generelt kan man si at man "bytter vann etter forholdene". Har man mange og svære fisk på relativt liten plass bør man bytte ofte og mye. Eller om man fôrer spesielt ofte og ganske mye, da passer det også med et ekstra vannbytte eller to i uka.

Det høres for meg ut som du har et ganske vanlig selskapskar, og dersom du fôrer normalt og ikke for mye, burde det holde med et vannbytte pr uke, og da kanskje 25-30% av vannet.
Det er det jeg har erfart er helt passe og ok.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap