- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Fisk, foring, ferie
Fisk, foring, ferie
Postet 14.03.10 kl 12:09
Postet 14.03.10 kl 12:40
Postet 14.03.10 kl 14:13
Litt synd å si det men guppy er ikke det verste å miste. Di yngler som kaniner uansett, så yngel på guppy får du garanter flere ganger.
Men som det ble sagt tidligere i tråden så klarer fiskene seg i 14 daga utn mat.
å om du skulle få tips om feriefor..styr langt unna det. det er faktisk bedre å la vær å fore di 14 dagan.
Men som det ble sagt tidligere i tråden så klarer fiskene seg i 14 daga utn mat.
å om du skulle få tips om feriefor..styr langt unna det. det er faktisk bedre å la vær å fore di 14 dagan.
Postet 14.03.10 kl 14:32
Ta et normalt delvannsbytte uka før ferien og reis bort med god samvittighet. Jeg kommer alltid tilbake til rene og fine akvarier etter feriene. Fiskene har renset opp i alger og annet rusk. Kontrollér lys og temperatur slik at det er godt og riktid innstilt før ferien. Kort gjerne ned litt på lystiden hvis du er usikker på nettopp det.
Postet 14.03.10 kl 14:35
Postet 14.03.10 kl 15:24
Hva med en maskinmate ting? Ble nesten litt overasket at det fantes slike Hehe.. følger ikke med utviklinga jeg
http://elektroarena.no/automatisk-fiske-mater
http://elektroarena.no/automatisk-fiske-mater
Postet 25.05.13 kl 22:22
Jeg holder meg til Eheim sine forautomater. Når man kjøper et anerkjent merke som dette, vet man i hvert fall at man får noenlunde grei kvalitet.
Denne er grei til granulat. Mens denne passer bedre til større akvarier, kan ta både tabletter og granulat, og tar to forskjellige fôrtyper på en gang (og kan settes opp til å gi dem ut på forskjellige tider av døgnet).
Denne er grei til granulat. Mens denne passer bedre til større akvarier, kan ta både tabletter og granulat, og tar to forskjellige fôrtyper på en gang (og kan settes opp til å gi dem ut på forskjellige tider av døgnet).
Postet 26.05.13 kl 11:57
BjarneKort gjerne ned litt på lystiden hvis du er usikker på nettopp det. :)
Om man er bekymret for mattilgangen vil jeg faktisk anbefale det motsatte. Alger er ofte god mat for fisk, og guppy spesielt, i tillegg er det alltid masse mikroorganismer som samler seg i alger - perfekt for yngel. Jeg ville derimot hatt på ekstra belysning i forkant, og i ferieperioden for å sikre mattilgangen.
Postet 26.05.13 kl 16:15
Postet 27.05.13 kl 19:38
Stian SøftingVille bare undersyreke det som ble sagt tidligere her. Styr LANGT unna feriefor. Puttet en sånn oppi 250 literen min og dro bort i to uker. Alt av pumper, grus, planter og pynt var nedslammet av grå grøt fra ferieforet.
Med all mulig respekt, om du hadde så mye feriefôr i akvariet at "alt av pumper, grus, planter og pynt" var nedslammet - da tror jeg det kan ha noe med mengden fôr å gjøre - ikke nødvendigvis fôret i seg selv.
Man må naturligvis følge bruksansvisningen, men gjør man det - er ikke feriefôr noe stort problem. Problemet er jo stort sett at folk ikke gidder å lese pakningen, og tenker at det er bedre med litt for mye enn litt for lite...
Postet 27.05.13 kl 21:30
Hadde 1 14 dagers kloss i et 250 liters kar. Da vi kom hjem etter de 14 dagene var det guffe i hele karet. Slammet, renset filtre og kjørte 50% vannbytte og fortsatt var det tåkete i karet. Dette ble kjøpt i dyrebutikk og skulle være veldig bra og næringsrikt for. Næringsrikt var det nok, for jeg fikk enorme mengder alger da det tydeligvis ikke holdt med å bytte 50% av vannet.
Så nei, aldri feriefor. Investerer heller i en foringsautomat dersom jeg skal være borte over lengre tid igjen.
Så nei, aldri feriefor. Investerer heller i en foringsautomat dersom jeg skal være borte over lengre tid igjen.
Postet 27.05.13 kl 22:56
Postet 28.05.13 kl 16:28
Postet 28.05.13 kl 16:35
Takk for svar Prøvde automaten nå og fiskene fikk et skikkelig festmåltid.
Oppdaget i ettertid at man kunne justere foringsmengden.
Jeg har Juwel 120 akvarie og ga nok en fòrmengde som var beregnet til det dobbelte. Men man lærer. Kan programmere automaten til to fôringer pr dag, men stiller den nok på en fôring om dagen. Bedre med for lite enn for mye for, som vi alle vet. Prøver flakfor noen dager nå før ferien, samt pellets som du anbefaler. Så får vi se hvordan det går og hva jeg havner på.
Har antennemaller, siamesiske og kinesiske algeetere, endlers(+yngel), kardinaltetra, regnbuefisk og glupske rød platy(+yngel). Jo, vet at det ikke er den beste sammensetningen av fisk, men blir nok litt utskiftning etter hvert. Lærer gjør man jo på dette området også
Oppdaget i ettertid at man kunne justere foringsmengden.
Jeg har Juwel 120 akvarie og ga nok en fòrmengde som var beregnet til det dobbelte. Men man lærer. Kan programmere automaten til to fôringer pr dag, men stiller den nok på en fôring om dagen. Bedre med for lite enn for mye for, som vi alle vet. Prøver flakfor noen dager nå før ferien, samt pellets som du anbefaler. Så får vi se hvordan det går og hva jeg havner på.
Har antennemaller, siamesiske og kinesiske algeetere, endlers(+yngel), kardinaltetra, regnbuefisk og glupske rød platy(+yngel). Jo, vet at det ikke er den beste sammensetningen av fisk, men blir nok litt utskiftning etter hvert. Lærer gjør man jo på dette området også
Postet 28.05.13 kl 18:20
Bjørn 51Kan programmere automaten til to fôringer pr dag, men stiller den nok på en fôring om dagen. Bedre med for lite enn for mye for, som vi alle vet. Prøver flakfor noen dager nå før ferien, samt pellets som du anbefaler. Så får vi se hvordan det går og hva jeg havner på.
Njaaaoo, men det fine med forautomat er at du kan fore ofte. Fisk i naturen spiser hele tiden, så de er biologisk tilpasset små, hyppige porsjoner (med unntak av store rovfisk, naturligvis). Jeg vil anbefale at du heller reduserer mengden mat som gis pr. gang, men at du har flere fôringer ila dagen. Hold totalmengden lik, men del opp i flere porsjoner.
Postet 28.05.13 kl 18:29
Endret: 28.05.13 kl 18:30
Takk. Denne regelen tenkte jeg ikke på og burde husket!!!!
Men bør vel kanskje også tenke på at bruker jeg veldig små foringsmengder med automaten, så er det vel bare de mest glupske (hos meg Platy) som når å ta til seg fòr i overflaten??? Så her er det vel bare å prøve seg frem til rett mengde fòr to ganger om dagen.
Men bør vel kanskje også tenke på at bruker jeg veldig små foringsmengder med automaten, så er det vel bare de mest glupske (hos meg Platy) som når å ta til seg fòr i overflaten??? Så her er det vel bare å prøve seg frem til rett mengde fòr to ganger om dagen.
Postet 28.05.13 kl 18:39
Postet 28.05.13 kl 19:06
Postet 28.05.13 kl 19:44