Hvor stor dam kan jeg ha med denne pumpen
Hei.
Kjøpte meg en Cascade pumpe i fjor, har planer om og bygge meg en dam på baksiden av huset her til sommeren. dammen skal være lik denne som ligger nederst på siden på linken http://www.fontener.no/index.php?side=info&kat=312 lurer på hvor bred og dyp dam jeg kan drive med denne pumpen, det står max flow 700ltr i timen. har 0 peiling på dette så vil gjerne ha noen råd tenkte og ha den så dyp at jeg kan sette ut de 4gullfiskene jeg har.
Kjøpte meg en Cascade pumpe i fjor, har planer om og bygge meg en dam på baksiden av huset her til sommeren. dammen skal være lik denne som ligger nederst på siden på linken http://www.fontener.no/index.php?side=info&kat=312 lurer på hvor bred og dyp dam jeg kan drive med denne pumpen, det står max flow 700ltr i timen. har 0 peiling på dette så vil gjerne ha noen råd tenkte og ha den så dyp at jeg kan sette ut de 4gullfiskene jeg har.
Postet 14.03.10 kl 17:38
Endret: 14.03.10 kl 17:53
Postet 14.03.10 kl 18:04
Ikke det du spør om men 700 l ute er en veldig liten dam.
Med bekk slik som på bildet tror jeg dammen må etterfylles ofte bla pga fordamping og evt små lekkasjer. Satser du likevel på 700 l vil du se at dybde og bredde begrenser seg veldig. Prøv å regne litt på volumet .
Det finnes vel en kalkulator til dette her inne ett sted.
Med bekk slik som på bildet tror jeg dammen må etterfylles ofte bla pga fordamping og evt små lekkasjer. Satser du likevel på 700 l vil du se at dybde og bredde begrenser seg veldig. Prøv å regne litt på volumet .
Det finnes vel en kalkulator til dette her inne ett sted.
Postet 14.03.10 kl 18:15
Postet 14.03.10 kl 18:21
Postet 14.03.10 kl 18:38
jepp. har et bergområde på baksiden av huset som jeg skal fjerne all lyng og trær. berget er formet veldig fint slik at jeg lett kan tilpasse en dam der, men har ikke fått målt opp ennå hvor stor jeg skal ha den. kjøpte den pumpen på salg men må nok invistere i en større ser det ut som vet iallefall at dammen skal se ut som den på linken, og bare det er en god start synes jeg
Postet 14.03.10 kl 19:25
Men hvorfor må man ha en stor pumpe? vannet trenger jo ikke filtrering og mange har jo dammer uten dette? jeg skal jo bare ha et bekke fall og pumpa klarer jo og drive den? en dam skal jo ikke "renses" på noe vis?det er jo bare en pumpe det jeg har, ikke noe filter. Spør bare av ren nysgjerrighet har ingen anelse selv men det var noen som kommenterte det tidligere
Postet 14.03.10 kl 21:30
julie...Men hvorfor må man ha en stor pumpe? vannet trenger jo ikke filtrering
Skal du ha fisk må du ha filter. Fiskene er like avhengige av å få filtrert vekk avfallet sitt og matrester i en dam som i et akvarium. Husk at dammen også er et lukket system - akkurat som et akvarium - så de samme prinsippene gjelder.
Postet 14.03.10 kl 22:12
julie...Men hvorfor må man ha en stor pumpe? vannet trenger jo ikke filtrering og mange har jo dammer uten dette? jeg skal jo bare ha et bekke fall og pumpa klarer jo og drive den? en dam skal jo ikke "renses" på noe vis?det er jo bare en pumpe det jeg har, ikke noe filter. Spør bare av ren nysgjerrighet:) har ingen anelse selv men det var noen som kommenterte det tidligere :)
Det spørs hvordan du bygger den bekken. 700L/t er ikke rare sildringen, og hvis du bare skal løfte en halvmeter opp, tror jeg nok mengden som pumpen leverer er under halvparten.
Skal du ikke ha fisk vil det gå bra uten filter, men det vil ta en tid før dammen har stabelisert seg og ting begynner å se greit ut.
Postet 15.03.10 kl 10:16
Ok men siden dette er bare en pumpe, så må jeg kjøpe et eget filter. men hvis jeg bygger en dam som er ca 3m bred og 5m lang og kjøper et stort filter da kan jeg vel sette den jeg har som en fontene eller eventuellt bruke den til et mindre bekkefall? det står jo max 700ltr pr time, men hvis den da står sammen med et stort filter så skal vel det går bra i en dam som blir større enn 700l?
Postet 15.03.10 kl 10:53
Postet 06.07.10 kl 20:27
Selvfølgelig kan du bruke en liten pumpe til en fontene eller noe annet sildrevann i en dam. Du må bare sørge for å få et stort nok filter til mengden fisk og vann, og så må pumpen til filtret levere såpass med vann at det går gjennom filtret annenhver time eller oftere. Dvs i en 10.000L dam må det passere fra 5000L/time gjennom filtret eller mer.
Postet 07.07.10 kl 23:32