- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Et kjempe hopp i nitritt i en godt innkjørt karr. hvorfor?
Et kjempe hopp i nitritt i en godt innkjørt karr. hvorfor?
Jeg forstår bare ikke dette for det er bare to dager siden jeg testet for nitritt med dråpetest fra JBL i alle karrene mine og da viste det 0.0
Mannen min gjorde et vannbytte i 20l for meg idag før jeg sto opp.
Alt så greit ut helt til det døde en guppy for meg i 20l. Så når sånt skjer så tar jeg en test bare sånn for og se en ekstra gang. Når resultatet var klart så viste det seg at der var det blitt et dødelig utbrudd av nitritt det lå på 0.8.
Bruker JBL dråpe test
Det skal jo ikke skje over natten at nitritt hoper seg opp og heller ikke etter et vannbytte skal det vel? for vannbytte gjor en jo ukentlig for og forhindre at nitritten skal dukke opp.
Mannen min gjorde et vannbytte i 20l for meg idag før jeg sto opp.
Alt så greit ut helt til det døde en guppy for meg i 20l. Så når sånt skjer så tar jeg en test bare sånn for og se en ekstra gang. Når resultatet var klart så viste det seg at der var det blitt et dødelig utbrudd av nitritt det lå på 0.8.
Bruker JBL dråpe test
Det skal jo ikke skje over natten at nitritt hoper seg opp og heller ikke etter et vannbytte skal det vel? for vannbytte gjor en jo ukentlig for og forhindre at nitritten skal dukke opp.
Postet 14.03.10 kl 21:44
Postet 14.03.10 kl 21:47
Postet 14.03.10 kl 21:59
filathormye som kan være årsaken her.-- det kan være at det har lagt stuff i grusen din som har blitt virvlet opp,gass lommer etc,. som har forgiftet vannet ditt. temperatur forandring som har tatt kål på bakterier, etc etc.. så at man får nitritt etter vannbytte kan nok skje en og annen sjelden gang..
Ok. takk for svar
Postet 14.03.10 kl 22:08
B. AndresenMannen min gjorde et vannbytte i 20l for meg idag før jeg sto opp.
Er det noen mulighet for at "han ville være snill" og vasket filteret for deg i samme slengen? Kanskje han vasket det i for varmt vann eller noe?
Det er ikke plass til særlig mye filtrering i vanlige 20 litere, ofte er det bittelite filtermateriale i dem. Da skal det veldig, veldig lite til for at det plutselig blaffer opp nitritt.
Hva slags filter har du forresten her? Og hva slags filtermateriale er det i det?
Postet 14.03.10 kl 22:09
Hei Mona. Mannen min er ofte med og hjelper meg med og rense filterene siden jeg ikke altid får løsnet slanger og ikke like lett som han får løftet ting opp av gulvet siden jeg sitter i rullestol. Dette med hva pumpa heter aner jeg ikke for den fikk jeg brukt av ei jeg kjenner som skulle kaste det men siden den virket så spurte jeg om jeg kunne få den. Jeg byttet bare ut fitersvampen. fikk ikke tak i orginal svamp men en slags rund avlang filtersvamp som jeg bare klippet til måte da klippe den opp langsmed og av men toppen. den så i utgangspungtet ut som en tube men hull inni og opning i den ene enden.
Postet 15.03.10 kl 00:19
B. AndresenJeg byttet bare ut fitersvampen.
Den skånsomme måten å gjøre det på, er å rense svampen i brukt akvarievann. Da blir det en del bakterier igjen, som kan fortsette å rense vannet.
Hvis du bytter ut filtermediet, går akvariet gjennom mer eller mindre samme prosess som når du starter det opp for første gang.
Postet 15.03.10 kl 12:10
Nå er jeg usikker på om jeg forstod deg rett her. Du skriver at karet er godt innkjørt, men nå skriver du at du har en helt ny svamp i filteret? Da er det jo ikke innkjørt filter, men et splitter nytt, og det er klart du får nitritt i akvariet da.
Eller mente du at det ble gjort for lenge siden (skifte av filtermedie)...? Når gjorde du dette?
Eller mente du at det ble gjort for lenge siden (skifte av filtermedie)...? Når gjorde du dette?
Postet 15.03.10 kl 12:25
det var jeg som var uklar her Mona . Det var i sommer den var nytt da jeg overtok pumpa. så nå er den filtersvampen rundt 6mnd. så det er ikke akkurat nytt nå.
Jeg våknet til enda en død og gravid Guppy i dag så da tok jeg og løftet allesammen over i karret på 64l som jeg har enda. Der er rubin guramiene og Corydorasene. pluss noen små bunnfisker.
Jeg våknet til enda en død og gravid Guppy i dag så da tok jeg og løftet allesammen over i karret på 64l som jeg har enda. Der er rubin guramiene og Corydorasene. pluss noen små bunnfisker.
Postet 15.03.10 kl 14:33
Endret: 15.03.10 kl 14:40