- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Algekatastrofe
Algekatastrofe
Før helga stoppet pumpa opp. Men jeg fikk ikke fikset det før jeg reiste bort. Når jeg kom tilbake var det fullt av alger på glasset og på sanden. Er dette pågrunn av pumpa? Jeg fikset den i dag men siden i går har det vokst enda mer alger. Jeg hadde også en pleco og noen cory i karet som jeg tok ut for ca en uke siden. Kan dette være en av grunnene til at det blir så mye alger, eller er det pågrunn av vannkvaliteten? Har ikke skiftet vann etter at jeg så dette. Hva bør jeg gjøre for å bli kvitt algeveksten.
Postet 15.03.10 kl 14:32
Mangel på fisk som spiser alger er nok en mer sannsynlig algekilde enn filter som ikke går.
Det første du må gjøre nå er å vaske filteret ditt ordentlig for å bli kvitt døde bakterier. Hvis det ikke har vært sirkulasjon i akvariet hele helga har alle filterbakteriene dødd, og du må kjøre i gang akvariet ditt på nytt.
Om en måneds tid kan du tenke på å sette ut fisk igjen.
Vanligvis er hyppige vannbytter en grei måte å bli kvitt alger på, men dette vil forlenge innkjøringstida av filteret.
Jeg ville tatt en ny innkjøring av filteret og samtidig fjernet alger på glasset selv, med en skraper eller algemagnet.
La lyset være av mens du kjører det inn, så får algene dårligere vekstvilkår.
Raskt voksende planter er også kjekt å ha, da disse bruker opp næringen som algene benytter seg av.
LJ
Det første du må gjøre nå er å vaske filteret ditt ordentlig for å bli kvitt døde bakterier. Hvis det ikke har vært sirkulasjon i akvariet hele helga har alle filterbakteriene dødd, og du må kjøre i gang akvariet ditt på nytt.
Om en måneds tid kan du tenke på å sette ut fisk igjen.
Vanligvis er hyppige vannbytter en grei måte å bli kvitt alger på, men dette vil forlenge innkjøringstida av filteret.
Jeg ville tatt en ny innkjøring av filteret og samtidig fjernet alger på glasset selv, med en skraper eller algemagnet.
La lyset være av mens du kjører det inn, så får algene dårligere vekstvilkår.
Raskt voksende planter er også kjekt å ha, da disse bruker opp næringen som algene benytter seg av.
LJ
Postet 15.03.10 kl 15:17
Nå skal jeg komme med noen antagelser her.
Jeg antar du mener filteret ditt stod ute av drift i noen dager, hvertfall en del timer?
- Antagelig er bakteriene i filteret døde nå, og bidrar til den allerede eksisterende opphopningen av avfall. Du har antageligvi høye nivåer av ammoniakk nå, og forhøyede ammoniakkverdier er kjent for å kunne sette igang en sann algeeksplosjon.
- Vannet ditt er antageligvis meget oksygenfattig nå, noe som gjør at det vil blomstre opp kolonier med anaerobe bakterier. Jeg antar at disse produserer stoffer som også underbygger algevekst.
Hadde dette scenarioet skjedd hos meg hadde jeg restartet akvariet fullstendig.
Jeg antar du mener filteret ditt stod ute av drift i noen dager, hvertfall en del timer?
- Antagelig er bakteriene i filteret døde nå, og bidrar til den allerede eksisterende opphopningen av avfall. Du har antageligvi høye nivåer av ammoniakk nå, og forhøyede ammoniakkverdier er kjent for å kunne sette igang en sann algeeksplosjon.
- Vannet ditt er antageligvis meget oksygenfattig nå, noe som gjør at det vil blomstre opp kolonier med anaerobe bakterier. Jeg antar at disse produserer stoffer som også underbygger algevekst.
Hadde dette scenarioet skjedd hos meg hadde jeg restartet akvariet fullstendig.
Postet 15.03.10 kl 15:18
Postet 15.03.10 kl 16:28
Postet 16.03.10 kl 01:01