Kjempetykk kampfisk, men ikke syk?
Nå må jeg bare legge ut et bilde av den smellfeite kampfiskhannen min! Har lenge lurt på om han er syk, men han oppfører seg helt som normalt. Spiser godt, jakter på små ancistrusyngel med stor iver, kommer nysgjerrig bort til glasset - ja, ser ut til å trives godt.
Han er ca ett år gammel, og har vært som dette de siste 2-3 mnd. Har ikke endret maten, han går i en 160L med andre rolige fisker, vannverdiene er innenfor grensene for denne arten, bytter 30-40% vann hver uke, har et overdimensjonert filter (ingen nitritt og lav nitrat), ingen andre fisker med sykdom - ja, kort sagt, jeg aner ikke hva som feiler ham.
Jeg fanget ham opp og kjente forsiktig på magen. Den var myk og ikke noen harde klumper.
Så nå lurer jeg på om noen har noen ide om hva dette kan være?!
Han er ca ett år gammel, og har vært som dette de siste 2-3 mnd. Har ikke endret maten, han går i en 160L med andre rolige fisker, vannverdiene er innenfor grensene for denne arten, bytter 30-40% vann hver uke, har et overdimensjonert filter (ingen nitritt og lav nitrat), ingen andre fisker med sykdom - ja, kort sagt, jeg aner ikke hva som feiler ham.
Jeg fanget ham opp og kjente forsiktig på magen. Den var myk og ikke noen harde klumper.
Så nå lurer jeg på om noen har noen ide om hva dette kan være?!
Postet 15.03.10 kl 19:38
Inaktiv bruker
Min søster hadde en kampfiskhunn som hadde lik mage som din. Man kunne heller ikke på den se noen synlige tegn på at den hadde vondt. Det ble likevel konkludert med at fisken hadde 3(?) stadie av bukvannssott, og fisken ble avlivet.
Postet 15.03.10 kl 20:32
Postet 15.03.10 kl 20:35
Postet 15.03.10 kl 20:55
Postet 15.03.10 kl 21:45
Postet 15.03.10 kl 21:47
Postet 15.03.10 kl 22:04
Postet 15.03.10 kl 22:42
Joanna & PålDet er nok ikke egg, det er nok en svulst dessverre. Vet Mona O hadde det samme på sin kampfisk.
Det stemmer.
Til trådstarter:
se bildene jeg la ut og les gjerne hele tråden ang. noe som ser ut til å være akkurat det samme som hos din kampfisk.
Jeg dissekerte min etter at jeg avlivet den, og det var en diger svulst i magen på den.
Postet 15.03.10 kl 22:42
Oj! Her er det nok ikke tvil om hva som er på ferde. Har lest hele tråden din, Mona og sett på bildene av din kampfisk med svulst. Da er det nok bare å finne frem kniven her også senere i dag.... Ancistrusyngelen går en tryggere tid i møte....
Jeg skal dissekere ham jeg også - vil finne ut om dette også er svulst av samme slag. Kanskje jeg tar bilde, men kan jo være litt tøft å legge ut kanskje. Skal oppdatere tråden når jeg har åpnet ham og sett.
Takk for svar og link!
Jeg skal dissekere ham jeg også - vil finne ut om dette også er svulst av samme slag. Kanskje jeg tar bilde, men kan jo være litt tøft å legge ut kanskje. Skal oppdatere tråden når jeg har åpnet ham og sett.
Takk for svar og link!
Postet 17.03.10 kl 08:43
AnitaOj! Her er det nok ikke tvil om hva som er på ferde. Har lest hele tråden din, Mona og sett på bildene av din kampfisk med svulst. Da er det nok bare å finne frem kniven her også senere i dag....:-( Ancistrusyngelen går en tryggere tid i møte.... Jeg skal dissekere ham jeg også - vil finne ut om dette også er svulst av samme slag. Kanskje jeg tar bilde, men kan jo være litt tøft å legge ut kanskje. Skal oppdatere tråden når jeg har åpnet ham og sett. Takk for svar og link!
Hvis han spiser og oppfører seg helt normalt og ikke viser noe tegn på smerte eller ubehag ville jeg ikke avlivet ennå.
Postet 17.03.10 kl 08:59
Valgte å avlive ham i stad.... Ser jo at han hadde litt trøbbel med å bevege seg etter hvert, og så enorm som han var så var jeg redd han skulle sprekke!
Men nå vet jeg mer hva som var problemet, ja! Fant ingen svulst her, men så fort jeg satte kniven i magen for å åpne, sprakk hele buken og ut rant en hel dam med klar væske. Var nok rett og slett en vannfylt syste som vokste og vokste....! Slike får jo både dyr og mennesker også. En trist historie, men nå er den over....
Blir ingen ny kampfisk, men har bestilt meg et Betta Channoides par til 60 L min. Kommer i morgen så jeg gleder meg veldig. Har lest om dine, Mona og fulgt historien om yngelen
End of story...
Men nå vet jeg mer hva som var problemet, ja! Fant ingen svulst her, men så fort jeg satte kniven i magen for å åpne, sprakk hele buken og ut rant en hel dam med klar væske. Var nok rett og slett en vannfylt syste som vokste og vokste....! Slike får jo både dyr og mennesker også. En trist historie, men nå er den over....
Blir ingen ny kampfisk, men har bestilt meg et Betta Channoides par til 60 L min. Kommer i morgen så jeg gleder meg veldig. Har lest om dine, Mona og fulgt historien om yngelen
End of story...
Postet 17.03.10 kl 12:45
Endret: 17.03.10 kl 12:48
Postet 19.03.10 kl 16:13