For stort vannbytte?

Hei.

Byttet 50-60 % av vannet i dag og hadde oppi noe middel for mindre alger i dag.

Etter dette virket fiskene veldig sløve, mange bare lå på bunn og rørte sjelden på seg..

Byttet så 50% til uten noe forsjell..

Nå har jeg en slange som pumper ut vann, og en som pumper inn i håp om bedring..

Er dette dumt? tåler di ikke vann rett fra springen?

Tempen er som den pleier..
Hva med pH og GH? Har du målt den? Med så store vannbytter er det viktig å justere disse verdiene til samme nivå som før vannbyttet. Ellers så er den adferden du beskriver noe jeg så hos mine malawi hvis jeg var uforsiktig og lot temperaturen synke for mange grader for raskt når jeg tok vann fra springen. Men ser du nevner stabil temperatur, så da ville jeg heller sjekket pH og GH. Algemiddelet skal i utgangspkt ikke gi sånne reaksjoner, men vet noen typer inneholder syrer og du kan få lavere pH.
Det skjedd det samme for meg.
Jeg byttet alt for mye vann og det endte med ny nitritt samlig i vannet.

Som et resultat av det for store vannbytte døde 3 fisker for meg .
Dem hadde samme symtomer som dine. Altså ligger rolige på bunnen. Så jeg fikk flyttet mine over i et av de andre karrene mine

Håper du har denne muligheten.
Du må få fisken over i et annet karr som har vann som ikke er nyskftet.
ja har et kar jeg kan hive dem oppi..
men nå har jeg tatt oppi litt middler som gjør vannet "vennlig"..
Ser ut som det er på bedringens vei, men holder et øye og hiver dem oppi et annet kar om det skulle fortsette..

Har ikke tester kit eller noe, så satser på det er gudd nå =P
Store vannbytter gir ikke nitritt.... med mindre du dreper filterbakteriene med iskaldt eller glovarmt vann! Og da dør nok heller fisken av det Og med nitritt puster fiskene fort og henger gjerne i overflaten for å få luft.
Så jeg ville ikke flyttet fiskene - sjekk vannverdier du
Oli Ree
Har ikke tester kit eller noe, så satser på det er gudd nå =P

Det bør du skaffe deg
Oli Ree
tåler di ikke vann rett fra springen?
Vann som du tapper rett fra springen er nok ikke helt optimalt for våre akvariefisker.

Dette henger sammen med at vann i springen er bland annet trykksatt for at du skal kunne få vannet ut av springen uten å måtte pumpe vannet opp.

Mengden med løste gasser i vannet er avhengig av bl a trykk og temperatur. Så når du fyller store mengder vann som ikke er "luftet" opplever fiskene dette som trykkendringer. Du ser dette som luftbobler i akvariet, på glassene, plantene og i slimet som fisken skiller ut for å forsøke beskytte seg mot dette.

Denne gassovermetningen kan skade fiskene alvorlig eller rett å slette ta livet av dem.

En annen ting er hvis vannet inneholder klor, som brukes for å rense vannet for skadelige bakterier osv. Klor er en meget giftig gass som i likhet med gassovermetning kan skade eller ta livet av fiskene.

Hvor stor ble temperaturendringen når du byttet så mye vann?
Bedre stemning nå! fikk litt panikk der, burde kansje skaffe meg slik tester kit =P
Oli Ree
par grader kansje

"Kanskje?" Du måler altså ikke temperaturen, men tar det på "finger-følelsen"....? Jeg er redd det er altfor upresist.
50 til 60% vannbytte hørtes nå litt mye ut.
30% en gang i uke skal være nokk i di aller fleste tilfeller.

Etterfyll med samme temperatur, evnt 1-2 grader lavere.
Men sjekk og hvilke fisker du har å hvordan temp. di skal ha.

Jeg bruker å holde et termometer under vannet fra springen til jeg har den temperaturen jeg skal ha. Så kobler jeg bare slangen til.
Sjekker tempen 2-3 ganger mens det står å fyller så jeg er sikker på at det blir rett.

Å som di andre sier. Kjøp testsett før å teste vann verdier.
Tetra har et bra sett.
Oli Ree
Hei. Byttet 50-60 % av vannet i dag og hadde oppi noe middel for mindre alger i dag. Etter dette virket fiskene veldig sløve, mange bare lå på bunn og rørte sjelden på seg.. Byttet så 50% til uten noe forsjell.. Nå har jeg en slange som pumper ut vann, og en som pumper inn i håp om bedring.. Er dette dumt? tåler di ikke vann rett fra springen? Tempen er som den pleier..

Som du skriver over, byttet 50-60% og så 50% til, så du har altså byttet allt vannet?
nei måler temperaturen har termometer, hehe..

ja bytta 50-60%, fyllte det opp igjen til 100% også skifta jeg 50 % en gang til..

men alt godt, skal invistere i et test sett ja!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap