Hva slags plantenæring anbefales til akvariet mitt?

Hva slags plantenæring anbefales til akvariet mitt?
Har følgende planter:
Vanlig sverdplante Echinodorus bleheri
Kjempesverdplante Echinodorus martii
Hygrophila polysperma "Rosanervig"
Myriophyllum tuberculatum (Red)
Jeg anbefaler følgende

CO2, næringskapsler til å stikke ned i substratet og Tropica Plant Nutrition +
Nødvendigheten av å tilsette CO2 ville jeg vurdert opp mot lysmengden.
Ved lite eller dårlige lysforhold vil ikke plantene kunne nyttegjøre stort mer CO2 enn det som naturlig tilføres.

Ellers alt det Alden sa
Arve
Nødvendigheten av å tilsette CO2 ville jeg vurdert opp mot lysmengden. Ved lite eller dårlige lysforhold vil ikke plantene kunne nyttegjøre stort mer CO2 enn det som naturlig tilføres. Ellers alt det Alden sa :)

Den er relativ.

I de aller fleste tilfeller vil plantene nyte godt av tilført CO2 selv om man ikke har optimalt med lys. Planter har to metoder i å få fatt på organisk karbon. Den ene er ved å benytte fri CO2 i vannet (hvilket krever pH- verdier under eller rundt 7) og den andre er å gå løs på kH. Den siste vil kreve ressurser som planten ville ha benyttet til vekst. Man må da tilføre mere næring enn hva man ellers ville ha gjort ved fri CO2 for å oppnå like mye vekst.

Det man skal huske på når man begynner med å tilføre plantenæring er å starte forsiktig slik at man ser at plantene tar opp næringen. Straffen for å tilføre for mye næring er algevekst.

Let i artikkelsamlingen så finner du en god artikkel fra Tropica om emnet.
ok takk!

skal lese den.
kommer ikke til å bruke CO2 i første omgang. tenker kun på næring gjennom gjødsling
I det ene karet mitt har jeg kun sverdplanter. Mener å huske å ha lest en plass at de ikke påvirkes av flytende gjødsel. stemmer det? Må jeg ha sticks i det karet?

En tommelfingerregel er at jo tykkere blad jo mere næring trekker planten via røtter. Planter høster næring via osmose det vil si at de filtrerer vann gjennom bladene og trekker ut næringen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap