Trenger råd om oppdrett ;)

Inaktiv bruker
Hei,
Eg har et 100L akvarium som eg vill prøve å få litt oppdrett i, men eg er usikker på hva fisk eg vil prøve å få yngel på....
Er de noen som vet en fisk som ikke er alt for vanskelig å få yngel på og som eg kan tjene litt penger på / få solgt til dyrebutikk ??

(ikke alt for lette fisk) er ikke fersk i akvarium hobbyen , har 5 akvarium...

Men eg trenger hjelp til å finne en lønnsom fisk som kan selges i dyrebutikk eller privat =)....

skal være aktiv på tråden så eg håper på mage tips
De færreste dyrebutikker tar i mot fisk, og hvis de i det hele tatt gjør det får du en liten fortjeneste. Privat går ting som regel enda billigere enn hva fisk blir solgt for i butikk. Et fint eksempel er f.eks at jeg har sett butikker som selger guppy for hele 80,- per stykk, mens privat blir de som regel gitt bort eller solgt til 5kr eller 10kr stykket da de formerer seg svært fort, og på kort tid blir for mange. Det finnes forøvrig mange fisker som man kan få oppdrett på, og noen er enklere enn andre. Akvariehobbyen er ikke nødvendigvis noe man tjener store summer på, så rik på akavariehobbyen blir man skjeldent. Jeg synes du skal lese litt på forumet og se på hvilke fisker som du synes er fine, og deretter se om man kan få oppdrett på dem. Her kan du se hvilke fisker som kan gå i en 100 liter.
Erik Rørvik
Men eg trenger hjelp til å finne en lønnsom fisk som kan selges i dyrebutikk eller privat =)....


Burde du ikke heller gå til de lokale zoobutikkene i ditt nærområde, og spørre om dette? Ikke sette i gang "produksjonen" før du engang har spurt om de tar i mot det du "produserer"? Det er litt dumt å stå der med 100 palettciklider som ingen vil ha...

Spør i butikken, noter ned navnene på fiskene de evt vil ha, og så går du hjem og leser om dem.
Butikkene vil muligens ha fisk fra norsk oppdrett, men de vil ikke ha fisk de "brenner inne med". Dvs de foretrekker helst lettsolgte og populære typer fisk.

Jeg leverte scalarer til den lokale zoobutikken, men ble neimen ikke rik på det... 10 kroner pr stykk. I oppveksten sin hadde nok hver og en av dem spist mat for 10 ganger den summen... så det var et taps-prosjekt.

Så jeg håper ikke du sitter her og tror at du skal tjene drøssevis med penger, for rik blir man sjelden av oppdrett på hobbybasis
Er du ute etter en ny "dimensjon" i din hobby bør du finne ut hvilken art du selv synes er interessant, og se på oppdrett som din belønning for å ha gjort noe riktig. Og la være å tenke på penger.

Er du ute etter penger bør du gå for en hobbyjobb, eller eventuelt velge en svært populær art som alle vil ha og som i tillegg produserer store kull og er fornøyd med billig tørrfôr. Da har du kanskje litt profitt selv om de går for noen tiere til en butikk eller på auksjoner. Men husk at noen arter går av moten og er timingen feil kan du brenne inne med en gjeng fisk ingen vil ha, og som du kanskje ikke har plass til eller har hjerte til å avlive.
Den eneste type fisk jeg tror man kan tjene litt penger på, er diskus. Men å komme igang og å avle opp kvalitetsdiskus er sannsynligvis også tidkrevende, dyrt og en anelse vanskelig.

Husk at det kun er et fåtall som kjøper fisk privat i forhold til dyrebutikk. Hvis du skal satse på oppdrett av en type fisk trenger du mer enn et kar, og det er også begrenset hva du kan ha av andre fisker i disse akvariene. Andre innbyggere må ikke stresse fiskene du vil avle på, de må ikke spise egg eller yngel, og de må ikke være en konkurrent for yngel og ungfisk om maten.

Jeg tror den enkleste måten man evt. kan tjene noen kroner på akvariehobbyen er ved å skaffe seg noen flotte og litt spesielle reker, ha disse i artskar og selge unna reker etterhvert. Men det koster også mye i innkjøp.
Ancistrus og L144 er nok de letteste å tjene noen kroner på. De formerer seg lett og maller går heller ikke av moten. Tror man får best pris på disse på auksjoner og det private markedet. Hvis man får levert fisk til dyrebutikker er det som regel til veldig dårlige priser eller at man må ta ut i varer. Rik er det nok vanskelig å bli på akvariehobbyen. Selv trodde jeg at jeg skulle tjene en del kroner på å hente alt som var av akvarier som gis bort eller ble solgt for en billig penge. Ble nok en fortjeneste, men med tanke på tiden jeg brukte på å hente og silikonere akvarier så var nok ikke timelønna noe å slå ræva i taket for.
Inaktiv bruker
takk til alle som har gitt meg tips
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap